تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۳۵
کد خبر : 140560

مجمع عمومی شپنا؛ شوی تبلیغاتی یا جلسه‌ای برای سهامداران؟

مجمع عمومی شپنا؛ شوی تبلیغاتی یا جلسه‌ای برای سهامداران؟
مجمع عمومی سالیانه شپنا امسال با حاشیه‌های فراوان برگزار شد؛ درحالی‌که سهامداران انتظار داشتند به مسائل اساسی شرکت پرداخته شود، جلسه بیشتر به یک شوی تبلیغاتی برای تقدیر از مدیرعامل بود.

به گزارش شهر بورس، مجمع عمومی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) امسال در حالی برگزار شد که بسیاری از سهامداران با انتظارات بالا و امید به شنیدن اخبار خوب از عملکرد شرکت در آن حضور یافتند، اما چیزی که به وضوح در این جلسه دیده می‌شد، نمایشی تقدیرگونه و تمجیدهای بی‌پایان از مدیرعامل بود که بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شباهت داشت تا یک جلسه رسمی و تخصصی برای بررسی مسائل و مشکلات شرکت.

از همان ابتدا، نشانه‌های روشنی از مهندسی شدن جلسه و کنترل دقیق بر محتوای ارائه‌شده به چشم می‌خورد، که نشان می‌داد هدف اصلی، نمایش تصویری بی‌نقص از مدیرعامل و مدیریت اوست.

نمایشی از تقدیر و تمجید

مجمع با سخنرانی مجری آغاز شد، که بیشتر به یک سخنران تبلیغاتی شباهت داشت تا مجری یک جلسه رسمی. او با تعریف و تمجیدهای مبالغه‌آمیز از دکتر قدیری، مدیرعامل شرکت، فضایی ایجاد کرد که نشان می‌داد هدفی جز تحسین و ستایش مدیرعامل ندارد. این جو با پخش کلیپی از فعالیت‌های شرکت که مدیرعامل را به‌عنوان یک نابغه معرفی می‌کرد، تقویت شد. کلیپ شامل تصاویری بود که تاریخ شرکت را به دو دوره قبل و بعد از ورود مدیرعامل تقسیم می‌کرد و نشان می‌داد که او چگونه با تصمیمات خود شرکت را به اوج رسانده است.

اجرای برنامه‌های نمایش‌گونه

پس از کلیپ، ارتباط مستقیم تلویزیونی با مدیران سه پروژه برقرار شد و گروه سرودی از دختران برنامه‌ای اجرا کردند، پس از این نمایش‌ها، اعضای هیئت‌رئیسه مجمع در جایگاه مستقر شدند و جلسه اصلی شروع شد. مدیرعامل و مدیر مالی شرکت توضیحاتی ارائه دادند که بیشتر آن‌ها در گزارش هیئت‌مدیره آمده بود. با این حال، مدیرعامل به‌طور مکرر از خود و مدیریتش سخن می‌گفت و برخی حضار نیز با تشویق‌های مکرر، فضا را به نفع او تغییر می‌دادند.

از پرسش و پاسخ‌های کنترل‌شده تا جذب نیرو از طریق روابط!

در بخش پرسش و پاسخ، مشخص شد که همه‌چیز از پیش تعیین‌شده است. چند نفر از حضار با تعریف و تمجیدهای مکرر از مدیرعامل، مانع از طرح پرسش‌های جدی و انتقادی شدند. یکی از سهامداران شعری در وصف مدیرعامل خواند و گروهی دست زدند. دیگری از خدمات شخص مدیرعامل تشکر کرد و دوباره گروهی دست زدند.

این روند به قدری تکراری و آشکار بود که باعث اعتراض برخی سهامداران شد. یکی از سهامداران که به نظر می‌رسید به‌طور تخصصی بازار سرمایه را رصد می‌کند، نسبت به مدیریت جلسه معترض شد و اعلام کرد که این جلسه بیشتر به یک نمایش مهندسی‌شده برای تقدیر از مدیرعامل تبدیل شده است.

علاوه بر این، پالایشگاه در این دوره به شدت جذب نیرو داشته که شنیده‌ها حاکی از آن است که جذب بسیاری از آن‌ها از طریق ضوابط مرسوم نبوده و با سفارش وارد شرکت شده‌اند. این نیروهای جدید که بالغ‌بر ۵۰۰ نفر هستند، عمدتاً مازاد بر نیاز شرکت بوده و صرفاً هزینه‌های اضافی را به شرکت تحمیل کرده‌اند.

مجمع عمومی سالیانه شپنا به جای یک جلسه تخصصی و بررسی مسائل مهم، به یک نمایش تبلیغاتی برای حفظ موقعیت مدیرعامل تبدیل شده بود. درحالی‌که اصولاً مجمع باید با هدف آگاه‌سازی سهامداران نسبت به وضعیت شرکت برگزار شود، حال امید است اقدامات لازم برای جلوگیری از تداوم این روند در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد تا آینده این صنعت استراتژیک به خطر نیافتد و روزبه‌روز شاهد رشد و پیشرفت این صنعت در کشور عزیزمان باشیم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ