تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 156872

مافیای خودرو و تأثیر آن بر قیمت‌ها

مافیای خودرو و تأثیر آن بر قیمت‌ها
با وجود رکود در بازار خودرو، قیمت‌ها کماکان در حال افزایش هستند و موانع موجود بر سر راه واردات خودروهای دست‌دوم و اقتصادی بر وضعیت معیشت مردم تأثیر گذاشته است.

به گزارش شهر بورس، در چند هفته اخیر، با وجود رکود بازار خودرو، قیمت‌ها همچنان کاهش نیافته است. موانع واردات خودروهای دست‌دوم و تأکید بر واردات خودروهای لوکس و برقی از سوی برخی افراد، به نفع مافیای بازار خودرو تمام شده است. هفته گذشته ثبت‌نام برای واردات ۲۵ مدل خودرو آغاز شد، اما به گفته کارشناسان، این اقدام نتوانسته تأثیری بر قیمت‌های بازار بگذارد.

قیمت‌های نجومی خودروها

به عنوان مثال، قیمت بنز مدل ۲۰۱۳ در بازار ایران به ۲۴ تا ۲۷ میلیارد تومان رسیده است، در حالی که مرسدس بنز E۲۵۰ مدل ۲۰۲۴ در دوبی با قیمت حدود ۱۲ میلیارد تومان فروخته می‌شود. همچنین، تویوتا کرولا در ایران بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت این خودرو در دوبی کمتر از نصف این رقم است.

عدم تناسب عرضه و تقاضا

وضعیت فعلی بازار به‌گونه‌ای است که حدود ۱۰۰ هزار خودرو کمتر از نیاز مصرف‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود. این عدم تناسب در عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودروها شده است. در نتیجه، سرمایه‌گذاری‌های کلان در بازار خودرو ادامه دارد و خریداران به دنبال خودروهای ارزان‌قیمت هستند که خود نیز شاهد افزایش قیمت هستند.

چالش‌های خصوصی‌سازی

برخی افراد با فشار به دولت به دنبال خصوصی‌سازی صنعت خودرو هستند. این در حالی است که در سال‌های اخیر، به بهانه زیان‌دهی، بستر خرید ارزان‌قیمت خودروسازها فراهم شده است. هدف از واگذاری صنعت خودرو تولید محصولات باکیفیت است، اما برخی شرکت‌ها تنها به مونتاژ خودروهای چینی مشغول هستند و برنامه‌ای برای تولید باکیفیت ندارند.

خبر مرتبط
ایران خودرو قیمت جدید هایما 8s را اعلام کرد
ایران خودرو قیمت جدید هایما 8s را اعلام کرد

ایران خودرو قیمت جدید هایما 8اس را در آبان ماه امسال اعلام کرد.

ضرورت واردات خودروهای اقتصادی

اگر دولت به دنبال رفع مشکلات کنونی بازار خودرو است، باید واردات خودروهای اقتصادی و دست‌دوم را تعیین تکلیف کند. هر چند وعده‌هایی در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم داده شده است، عدم شفافیت در مباحث ارزی باعث بلاتکلیفی این دستورالعمل شده است.

وضعیت تولید و عرضه

سالانه ایران کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند و این در حالی است که تقاضا در بازار همچنان بیش از عرضه است. این ناترازی باید از طریق واردات خودروهای اقتصادی جبران شود.

تأثیر بورس کالا

بسیاری از فعالان بازار خودرو به دنبال فعال‌سازی بورس کالا هستند تا قیمت‌ها را آزاد کنند. اما این اقدام می‌تواند موجب نوسانات بیشتر در بازار شود. به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل، حفظ چارچوب‌های قیمت‌گذاری و تأکید بر کیفیت و استانداردسازی خودرو باشد.

منبع: مشرق

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون