تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر : 146941

سینا رهبر شهلان در گفت‌وگو با شهر بورس:

لزوم حرکت به سمت اقتصاد بازار محور/ همتی در دوران کرونا عملکرد بهتری داشت

لزوم حرکت به سمت اقتصاد بازار محور/ همتی در دوران کرونا عملکرد بهتری داشت
سینا رهبر شهلان کارشناس بازار سرمایه گفت: همتی در دوران کرونا عملکرد بهتری نسبت به دوره فعلی داشته است و اکنون باید به سمت اقتصاد بازار محور حرکت کند.

سینا رهبر شهلان، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عملکرد حاکمیت و به ویژه آقای همتی در راس بانک مرکزی طی چهار سالِ گذشته اظهار داشت: در این مدت، نسبت به وضعیت ما فعالان بازار سرمایه کم‌لطفی‌هایی صورت گرفته است. با این حال، نمی‌توان منکر این شد که چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوردند. عملکرد آقای همتی به خصوص در دوران کرونا و با در نظر گرفتن شرایط آن زمان، به مراتب بهتر از عملکرد فعلی آقای خاندوزی بوده است.

وی ادامه داد: باید هر دوره را با توجه به مشکلات خاص خود ارزیابی کرد. با توجه به تجربه بالای آقای همتی، نخستین قدمی که باید برداشته شود، حرکت تدریجی به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری است. حذف انواع یارانه‌های رانت‌زا که عموماً منفعتی برای مردم ندارند، ضروری است.

رهبر شهلان همچنین تصریح کرد: آقای همتی باید از شرایط موجود و ابزارهای در اختیار خود بهره برده و سیاست پولی کشور را اصلاح کنند و اقتصاد را به سمت بازار محور شدن هدایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم اصلاحات در ساختار اقتصادی کشور، گفت: در صورت حذف قیمت‌گذاری دستوری، انگیزه تولید در کشور تقویت خواهد شد و به مرور زمان، با مشاهده ثبات در سیاست‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری، انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری مجدد در عرصه تولید و بازارها بازخواهد گشت.

وی در ادامه افزود: در گام اول، مدیریت اوراق دولتی و بازارگردانی آنها و همچنین تزریق مقداری پول در بازار بین‌بانکی می‌تواند موثر باشد. کاهش تدریجی نرخ بهره به صورت پله‌پله، به عنوان مثال هر دو هفته نیم درصد الی یک درصد، نیز بخشی از این اصلاحات است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ناترازی‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروز ما با ناترازی‌های عمیقی در بخش‌های بانکی و گمرکی مواجه هستیم. ناترازی تجاری به ۱۵ میلیارد دلار رسیده و بانک‌های ناتراز متعددی از جمله بانک آینده، دی، سرمایه و ایران زمین داریم.

رهبر شهلان ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی نظام بانکی و اصلاح ساختار معیوب بودجه‌ریزی فعلی، در سال ۱۴۰۴ شاهد کاهش تورم، کاهش نرخ سود بانکی و بازگشت رونق به اقتصاد ایران باشیم.

وی همچنین افزود: اگر اختلاف قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد به حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد برسد، این وضعیت هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان را راضی خواهد کرد و به احیای تولید و صادرات متوقف‌شده منجر خواهد شد.

رهبر شهلان در پایان با اشاره به اهمیت نقش آقای عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه، عنوان کرد: با توجه به احتمال صدور مجوزهای لازم از سوی مقام معظم رهبری و گشایش‌های سیاسی، امیدواریم بتوانیم به منابع ارزان قیمت خارجی دست پیدا کنیم و پس از یک دهه تحریم، شاهد بازگشت آرامش به جامعه باشیم. نقش عراقچی در این زمینه بسیار مهم است، زیرا هرگونه گشایش اقتصادی نیازمند گشایش سیاسی است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ