شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر : 45516
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قیمت گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی فسادزا است/ بورس ارزنده ترین بازار مالی کشور بسته هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

قیمت گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی فسادزا است/ بورس ارزنده ترین بازار مالی کشور

قیمت گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی فسادزا است/ بورس ارزنده ترین بازار مالی کشور

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر لزوم لغو قیمت گذاری دستوری، گفت: دولت و مجلس به این نتیجه خواهند رسید که قیمت گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی فسادزاست

جواد فلاحیان در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بورس در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و سهام بازار کاملاً ارزنده هستند. بررسی متغیرهای کلان اقتصادی و گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نیز سود سازی بسیار خوب آنها را نشان می‌دهد. مخصوصاً شرکت‌های کامودیتی محور در ماه‌های گذشته سودهای خوبی داشتند

وی افزود: با توجه به ریزشی که بورس از مردادماه 99 داشت، در مقطع کنونی به ارزنده ترین بازار مالی کشور تبدیل شده و قیمت‌ها بسیار ارزنده هستند. از طرفی دیگر، دولت با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال استقراض دولت از بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، نه تنها ابر تورم، بلکه سوپر تورم را در کشور ایجاد خواهد کرد. همچنین سررسید اوراق فروش رفته در سال گذشته نیز فرارسیده و دولت برای تأمین مالی این اوراق با مشکل مالی مواجه است.

فلاحیان یادآور شد: بورس همواره با تورم در ارتباط است که رشد تورم، رشد بورس را نیز در پی خواهد داشت. از طرفی دیگر، دولت به این نتیجه رسیده که قیمت دلار در محدوده کنونی به صرفه نیست و شواهد از رسیدن دلار به مرز 30 تا 32 هزار تومان حکایت دارند.

وی بر ارزندگی سهام بورسی نسبت به سایر بازارهای مالی تأکید کرد و گفت: بورس اگرچه با نوساناتی مواجه است، اما در بین بازارهای مالی ارزنده ترین بازار به حساب می‌آید. در صورتی که دلار از محدوده کنونی رشد صددرصدی را تجربه کند، 58 هزار تومان خواهد شد اما برخی از سهام بورسی قابلیت رشد 200، 300 درصدی از همین محدوده‌ها را دارند.

این کارشناس اقتصادی در مورد متغیرهای اقتصادی، گفت: قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود که شرکت‌های داخلی با زیان مواجه شوند. برخی‌ها معتقدند که این شرکت‌ها یارانه دریافت می‌کنند اما مسئولان مربوطه می‌توانند تصمیماتی اتخاذ کنند که این شرکت‌ها بدون تعدیل نیرو و شناسایی زیان امورات خود را پیش ببرند. این مورد در مورد صنایع خودروسازی صدق می‌کند که قیمت گذاری دستوری باعث ضرر و زیان آنها شده است.

فلاحیان ادامه داد: بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه، ریسک‌های سیستماتیک است. در ماجرای مخالفت با افزایش قیمت خودرو، می‌توانست هماهنگی بهتری میان اعضای تیم اقتصادی دولت به وجود بیاید تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد. همچنین امیدواری برای حذف ارز 4200 تومانی هم وجود داشت، اما مجلس با آن موافقت نکرد تا ابهاماتی در این مورد به وجود بیاید.

وی عنوان کرد: امیدوارم دولت و مجلس در کوتاه‌مدت و یا حداقل در میان‌مدت به این نتیجه برسند که قیمت گذاری دستوری و ارز 4200 تومانی فسادزا بوده و از تصمیم خود عقب‌نشینی کنند، چون از محل آنها برای یک عده رانت ایجاد شده است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان