تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر : 135883

قیمت های سرسام آور مسکن در تهران

قیمت های سرسام آور مسکن در تهران
قیمت آپارتمان‌های کوچک در منطقه یک تهران روندی متفاوت با سایر مناطق دارد؛ مشاوران املاک از افزایش شدید قیمت‌ها و تغییرات بازار مسکن می‌گویند.

به گزارش شهر بورس، آپارتمان‌های کوچک در تهران همچون برگ برنده‌ای هستند؛ راحت‌تر از آپارتمان‌های بزرگ‌ متراژ فروش می‌روند و میزان نقدشوندگی آنها بالاست. اما این ماجرا در منطقه یک تهران کمی متفاوت است!

مشاوران املاک می‌گویند خریداران آپارتمان در منطقه یک، علاقه بیشتری به خرید آپارتمان‌های ۷۰ متر به بالا دارند. این منطقه جزو مناطق مرفه تهران محسوب می‌شود. اما بازار مسکن منطقه یک از ابتدای سال ۱۴۰۲ چه مسیری را طی کرده است؟

روند قیمت مسکن منطقه یک از ابتدای سال 1402

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک سال ۱۴۰۲ را با افزایش حدود ۶.۵ درصد شروع کرده و رشدی بالاتر از متوسط قیمت کل تهران داشته است. متوسط قیمت کل در اردیبهشت‌ماه، رکورد سال ۱۴۰۲ را زده و صعودی معادل ۱۳.۴ درصد را تجربه کرده است. اما منطقه یک تنها ۳.۳ درصد افزایش داشته است؛ با این حال این عقب‌ماندگی را ماه بعد جبران کرده و به ۱۱.۳ درصد رسانده است.

خبر مرتبط
شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن؛ دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی
شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن؛ دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی

در جلسه اخیر شورای عالی مسکن، با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد که می‌تواند به بهبود شرایط بازار مسکن کمک کند.

تغییرات سیاستی و تاثیر آن بر بازار مسکن

دقیقا در انتهای فصل بهار بود که دولت تصمیمات خود را مبنی بر اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش گردش پول اتخاذ کرد و می‌شود گفت ورق بازار مسکن برگشت. در شش ماه بعدی، یعنی تابستان و پاییز، سرعت رشد قیمت مسکن و معاملات به‌شدت افت کرد و عملا کمتر خریداری در بازار پیدا می‌شد.

وضعیت فعلی بازار مسکن منطقه یک

متوسط قیمت مسکن منطقه یک که در آبان و آذر در کانال ۱۳۰ میلیون تومانی نوسان داشت، در فروردین ۱۴۰۳ به متری ۱۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سال ۱۴۰۲ سال رکود معاملات مسکن بود که روند رشد قیمت‌ها را کند کرد. این رکود تا حدی بوده که در ماه‌های تابستان تعداد معاملات مسکن این منطقه به ۲۰۰ فقره هم نرسیده است و این روند کاهشی تا فروردین ۱۴۰۳ با کاهش تعداد معاملات به ۶۶ فقره ادامه داشته است.

کف میدان مسکن منطقه یک چه خبر است؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، افزایش قیمت‌ها در منطقه یک به حدی بوده که خریداران مسکن حداقل باید بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی داشته باشند تا بتوانند یک آپارتمان ۵۰ تا ۶۰ متری خریداری کنند. خرید خانه نوساز نیز حداقل متری ۲۲۰ میلیون تومان برای خریداران هزینه دارد.

منطقه یک تهران دارای تعداد زیادی آپارتمان لوکس است. مشاوران املاک فعال در این منطقه می‌گویند قیمت این واحدهای لوکس از متری ۴۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و انتهای قیمت آنها نیز مشخص نیست.

بررسی‌های میدانی و گفته‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد معاملات در این منطقه نسبت به سال ۱۴۰۲ رونق نسبی گرفته است، اما رکود همچنان پابرجاست. به نظر می‌رسد خریداران چشم‌انداز کاهشی برای بازار مسکن متصور هستند و برای همین فعلاً به معاملات ورود نمی‌کنند.

منبع: خبرآنلاین

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ