تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 144525

دوبرابر شدن قیمت‌ها در یک سال گذشته/ قیمت ها چند وقت یکبار دو برابر می شوند؟

دوبرابر شدن قیمت‌ها در یک سال گذشته/ قیمت ها چند وقت یکبار دو برابر می شوند؟
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در طول دهه‌های گذشته، قیمت کالاها و خدمات در ایران به طور متوسط هر پنج سال یکبار دو برابر شده است.

به گزارش شهر بورس، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در طی سال‌های گذشته، قیمت کالاها و خدمات در ایران با سرعت چشمگیری افزایش یافته و به طور متوسط تقریباً هر پنج سال یکبار این قیمت‌ها دو برابر شده است. داده‌های مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده که از سال ۱۳۱۵ تا تیرماه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که در طول ۸۹ سال گذشته، قیمت‌ها ۱۵ مرتبه دو برابر شده‌اند.

بر اساس این آمارها، طولانی‌ترین مدت زمانی که برای دو برابر شدن قیمت‌ها در ایران ثبت شده، مربوط به دوره‌ای بین سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۴۹ است. در مقابل، کوتاه‌ترین مدت زمانی که طی آن قیمت‌ها دو برابر شده‌اند، به دوره‌ی جنگ جهانی دوم و سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که ایران تحت اشغال کشورهای خارجی بود.

آخرین داده‌های موجود نیز حاکی از آن است که قیمت کالاها در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تیرماه امسال، حدود ۱.۸ برابر افزایش یافته و به مرز دو برابر نزدیک شده است.

در این تحلیل از شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار ایران استفاده شده است. این شاخص با سال پایه ۱۴۰۰ محاسبه شده و ویژگی اصلی آن سالانه بودن آمارها است. این موضوع باعث شده تا دقیقاً امکان محاسبه دو برابر شدن قیمت‌ها در هر سال فراهم نباشد و نیاز به آمارهای ماهانه وجود داشته باشد که در حال حاضر در دسترس نیست.

به همین دلیل، نسبت قیمت‌ها در بیشتر بازه‌های زمانی، از جمله بین سال‌های «۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲» و «۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱»، در محدوده‌ای بین ۲ تا ۲.۵ برابر است. بنابراین، منظور از دو برابر شدن قیمت‌ها در این بررسی‌ها، نسبتی بین ۲ تا ۲.۵ برابر بوده است.

در نهایت، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط تقریباً هر پنج سال یک‌بار، قیمت کالاها و خدمات در کشور دو برابر شده است.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ