شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر : 47150

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

فعالان بازار درباره جلسه فردا چه می گویند؟

فعالان بازار درباره جلسه فردا چه می گویند؟
دعوت برخی فعالان بازار به جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حواشی در پی داشته و موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرده؛ در این گزارش، نظرات فعالان بورس درباره این جلسه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

به گزارش شهر بورس، در روزهای گذشته انتشار نامه‌ای مبنی بر دعوت از برخی فعالان بازار به جلسه کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی برای نشست با محسن علیزاده، نماینده مجلس و رییس این کارگروه خبرساز شد.

در این راستا، قرار بود برخی از فعالان بازار سرمایه روز پنجشنبه در ساختمان بهارستان حاضر شوند و نظرات خود را پیرامون وضعیت بورس مطرح کنند.

با افت بیش از 30 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز سه‌شنبه و از دست رفتن کف 6 ماهه آن، اعتراضات نسبت به وضعیت بازار به اوج خود رسید.

در این بین، بحثی مبنی بر «تحریم جلسه فعالان بازار سرمایه با عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس» شکل گرفت و حسابی در فضای مجازی سروصدا کرد.

مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

برخی از سهامداران از افراد دعوت شده به این جلسه درخواست کردند که در اعتراض به وضعیت کنونی، جلسه را تحریم کنند و در آن حاضر نشوند.

برخی معتقدند که تحریم جلسه در حمایت از سهامداران خرد است و می‌تواند صدای اعتراض آنها را به گوش مسئولان برساند.

همچنین برخی دیگر نیز می‌گویند این جلسات صرفاً «شو آف» بوده و هیچ عایدی برای بازار سرمایه در پی نخواهد داشت؛ چراکه چنین اقداماتی صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند.

برخی دیگر هم که موافق حضور فعالان بازار در این نشست هستند، معتقدند تحریم جلسه دردی را دوا نخواهد کرد. آن‌ها، حضور در جلسه را مصداق بارز مطالبه گری می‌دانند و اعتقاد دارند که دلیلی برای تحریم جلسه وجود ندارد.

جلسه فعالان بازار با کمیسیون اقتصادی مجلس

واکنش های مختلف به تحریم یا حضور در جلسه

در این گزارش، عیناً به بررسی نظرات و واکنش‌های مختلف فعالان و کارشناسان بازار شامل هر دو گروه موافق و مخالف حضور در این جلسه پرداخته شده است.

نیما آزادی: اگر دنبال مطالبه گری هستید، بجای جلسات چرت، پیگیر کانون سهامداران حقیقی باشید تا هر زمان لازم شد برای گرفتن حق‌تان رأساً از طریق کانون اقدام کنید. کانونی که پنجاه میلیون سهامدار را نمایندگی کند وگرنه بقیه موارد صرفاً برای خالی نبودن عریضه است.

مرتضی عباد: لازمم نیست هر روز با دعوت یه لیست 60-50 نفری شواف کنید. 50 نفر سلام بدن وقت جلسه تموم میشه. شما هم جزو اقداماتتون می‌نویسید: همفکری با بورسی‌ها. زحمت بکشید و وظایف اولیه تون رو انجام بدید. نه به کسی میشه گفت برو و نه به کسی میشه گفت نباید بری. اونی که میره خائن نیست و اونی هم که نمیره نیازی نیست فیگورِ اسپارتاکوس بگیره. احتیاجی به فحش و دعوا هم نیست. افراطی برخورد نکنید. کلی جلسه اینجوری چه با نتیجه و چه بی نتیجه برگزار شده نمی دونم چرا این سرش دعوا شد. هرکسی با سلیقه و تشخیص خودش رفتار میکنه و هر قدمی برا بهبود بازار محترمه. من نه تنها این جلسه بلکه تو این چند سال هیچ جلسه‌ای رو نرفتم. ذاتاً تهران هم نیستم. برا هرکسی که قدمی برا بازار برداره آرزوی موفقیت می‌کنم.

حسین مرید سادات: من پنجشنبه به جلسه کمسیون اقتصادی خواهم رفت. با برنامه، با دیدگاه مطالبه گری یادمون نره که این جلسه با تلاش سه هفته‌ای من و همکارانم ترتیب داده شده. جلسه روز پنجشنبه مربوط به سازمان بورس نیست، جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس است برای اینکه نظرات ما را برای بودجه سال 1401 و پیش نویس قانون بازار سرمایه بشنوند. با افتخار صدای شما عزیزان.

نیما نائینیان: آقایون چند تا سؤال مشخص: مگه کار بدی میخوایم بکنیم بریم مجلس؟ حرف و درد مردم رو به مجلس گفتن کار بدیه؟! رفتن به مجلس منفعتی برای ما داره؟ نرفتن به مجلس چه چیزی رو درست می کنه؟! مگه ما نمی خوایم از مشکلات سهامدارها بگیم؟! و …؛ شما من رو قانع کن، من نمیرم.

مهدی ساسانی: دوستان در مجلس لطف داشتند عده‌ای از فعالان بازار را دعوت کردند تا پنجشنبه ساعت 10 جلسه‌ای داشته باشند و بنده هم دعوتم، حرف هم برای گفتن زیاد دارم، قطعاً کسی نیست که از دیده شدن و عکس یادگاری گرفتن و.. بدش بیاید اما قصد دارم این دعوت را هم رد کنم و در این حرف درمانی‌های خسته کننده سهیم نباشم. رئیس جمهور، وزیر، نماینده مجلس، رئیس سازمان بورس همه و همه می‌دانند چه بر سر این ملت آمده است پس دوای کار حرف درمانی و جلسه‌های بی نتیجه نیست.

جواد فلاحیان: قطعاً بنده هم در این جلسه شرکت خواهم کرد. نرفتن به جلسه دردی از این بازار دوا نمی کنه. تمام صنف‌ها در مجلس روابط خود را دارند الان که محترمانه از فعالین دعوت شده است به نظر نرفتن به جلسه فرصت سوری در جهت منافع سهامداران است.

مهدی سوری: هدف از این دعوت، شنیدن نظرات اهالی بازار سرمایه در مورد اصلاحیه قانون بازار بوده که ذاتاً اقدام خوبیه. من به مسئولین برای اینکه در دو سال گذشته به توصیه‌های ما عمل نکردن و هنوز هم دارن درمورد جاماندگان سهام عدالت برنامه ریزی می کنن اعتراض دارم. علاوه بر اون، فکر نمی‌کنم امکان این وجود داشته باشه که نظرات 50 نفر در عرض دو ساعت شنیده و بررسی بشه. پس ترجیح دادم بعضی هامون شرکت نکنیم تا همه صدامون شنیده بشه و هم کسانی که شرکت می‌کنند، زمان مناسب برای گفتن نظرات شون داشته باشند. پس تحریم در کار نیست و خودم هم هر زمان که هر مسئولی نیم ساعت برای شنیدن صحبت‌های من فرصت داشته باشه، حتماً شرکت می‌کنم و تمام دغدغه هام رو مجدداً عرض می‌کنم. همان طور که در دو دقیقه زمانی که کاندیدای محترم ریاست جمهوری به ما زمان داد، گفتم ترجیح میدم صحبت نکنم. پس لطفاً به کسانی که در جلسه حاضر خواهند شد، توهین نکنید و به تصمیمات افراد احترام بذارید.

برزو حق شناس: برای هر کسی که پنجشنبه نمی خواد بیاد و نظرش اینه که اعتراضش به این شکل به شرایط بد موجود نشون بده، احترام فراوان قائلم و حق شون میدونم که اینطور واکنش نشون بدن، اما به شخصه اعتقادم و اینه که هر صنفی تو فصل تصویب بودجه در مجلس سعی میکنه که رایزنی و لابی کنه تا شرایط بهتری رو بتونه فراهم کنه برای بازار خودش. دعوت روز پنجشنبه مجلس برای بررسی پیش نویس قانون بازار سرمایه و لحاظ کردن نظرات کارشناسان بازار برای بودجه سال آینده هست که عدم شرکت در اين اون فایده ای برای بازار سرمایه نداره. به خاطر همین با وجود به مسائل و با احترام به نظر سایر عزيزان حتما در جلسه شرکت می کنم و در صورتی که بتوانم صحبت کنم سعی در انعکاس مشکلات بازار خواهم داشت تا شاید هرچند کوچک کمکی بشه برای برون رفت از این مصیبت. در صورتی هم که نتونم صحبت کنم بیرون بر کنار شما عزیزان خواهم بود تا به این شکل  دینم رو به شما و بازارم ادا کنم.

آراد پورکار: فردا (چهارشنبه) توی یک لایو درمورد حقیقت های جلسه مجلس صحبت خواهیم کرد. یک سری مسائل رو باید همگی بدونند تا مسائل روشن بشه براشون. من شخصاً در این جلسه شرکت خواهم کرد. به یک سری از دلایل که فردا در موردشون صحبت می کنیم. سعی می کنیم دوستانیکه مخالف رفتن هستن رو هم دعوت کنیم تا صحبت ها رو متوجه بشیم، شاید حق با اونها باشه.

جلسه فعالان بازار با کمیسیون اقتصادی مجلس

بهنام صمدی: این جلسه رو چرا این قدر حماسیش کردین تو بازار؟ البته مقصر مجلس بود که دو تا اتوبوس آدم دعوت کرده. والله این جلسه مذاکره برجام نیست و تو مجلس هم عکس یادگاری نمی‌گیرند. جای اینکه به بقیه بگید نرو، یه بار همیت نشون بدید در «روز کاری مجلس» مثل بقیه اصناف در محل اجتماعات میدون بهارستان جمع بشید و مطالبه‌گری کنید. این همه فراخوان زدن کلا ۲۰ نفر آدم رفتن وگرنه جلسات کارشناسی همیشه بوده، هست و خواهد بود.

محمد مهدی سماواتی: تمام مدعوین این لیست افراد باتجربه و دلسوز و صاحب نظر هستند. پس چه تصمیم به رفتن بگیرند چه نرفتن برای همه ما این تصمیم محترم است.

امیر توپچی پور، مدیر مسئول شهر بورس: به نظرم تحریم جلسه دعوت مجلس از فعالان بازار سرمایه بهترین تصمیم ممکن نیست، شخصاً تو این جلسه دعوت نیستم که بحث سهم‌خواهی باشه ولی چه خوب که یک عده از دوستان برن تو جلسه و درد سهامدار رو بگن و وعده بگیرن تا با رسانه‌ای کردن وعده بتونیم پیگیر حق میلیون‌ها سهامدار باشیم‌. حتی اگر قرار بر برگزاری تجمع هم باشه میشه در حاشیه این جلسه جلوی مجلس جمع بشیم تا مجلسی‌ها هم ببینند که افراد داخل جلسه نماینده ما سهامداران بوده و همه اهالی بازار پشت هم هستیم. برای این بازار هیچ چیز بهتر از اتحاد نیست پس به دنبال یکصدایی و همدلی باشیم تا چند دستگی.

علی عباسیان: به نظر من اون کسایی که دعوت شدن کمسیون اقتصادی باید برن حرف شون رو بزنن با نرفتن چیزی حل نمیشه. من خودم نظرم آینه که اگر برید، چیزی از دست نمیدین ولی اگر نرید، شاید باعث لج و لجبازی بشه. این جلسه مربوط به مجلس است، نه سازمان بود. جناب علیزاده قطعاً مطالبه خواهند کرد حقوق مردم رو و شما هم قوتی باشید که ایشون بتونند مطالبه کنند.

مهرناز سلطانی: ما تمام تلاش مون رو می‌کنیم که بازار رو سر پا نگه داریم و به روال قبل برگردونیم. حالا می خواد با شرکت در جلسه باشه یا موارد دیگر. شرکت در جلسه باعث میشه بحث مطالبه گری هم صریح‌تر داشته باشیم.

مسعود زارع: با احترام به همه دوستانی که جلسه مجلس رو تحریم کردند اما باید گفت: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم. دوستان عزیر دیگر جلسه مجلس رو شرکت کنید.

حسن حسین نیا: نظر شخصی بنده هم حضور در تلاش برای انتقال خواسته‌های واقعی سهامداران و ارائه راه حل ولو برای صدمین بار هست. نباید از جلسه و مذاکره فرار کنیم. بلکه باید سعی کنیم به وظیفه خودمون به بهترین نحو ممکن عمل کنیم.

سید علی طباطبائی: برید جلسه و پیشنهاد بدین ۴۵ روز مرخصی با حقوق برای تمامی کارکنان سازمان بورس در نظر بگیرند. اونا برن مرخصی اوضاع بازار بهتر میشه.

ولید هلالات: جمعی از فعالان بازار سرمایه به جلسه‌ای دعوت شده‌اند. تلاش اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای رسیدن به یک نقطه تفاهم، اتفاق مثبتی است. نهایتاً هرکدام از فعالین بازار سرمایه صاحب اختیار است که تصمیم بگیرد به جلسه برود یا نرود! چه چیزی بگوید! به نظرم جای دیگران تصمیم نگیریم. قطعاً برخی باور دارند که با حضور در این جلسات می‌توانند درد و دل‌های سهامداران را منتقل کنند و شاید برخی دوستان هم احساس کنند چنین جلساتی مفید نیست و حضور نیابند. به نظرم به تصمیم همدیگر احترام بگذاریم! این همه از آزادی بیان و عقیده صحبت می‌کنیم … حداقل یکجایی نشان دهیم که خودمان به احترام متقابل و آزادی اندیشه اعتقاد داریم.

هلن عصمت پناه: یه جلسه تشکیل شده حالا با هر هدفی. لطف کردن یه دعوت‌نامه فرستادن به چند تا اسم حالا خوب یا بد. اسامی خوب و بد کنار هم شاید خیلی‌ها رو عصبانی کرده، اما هر چیزی باید وزن داشته باشه و هر خوبی باید کنار بدی قرار بگیره تا دیده بشه خوب و بد هم معیارش برای هرکسی متفاوته. به نظرم توی این شرایط که همین هم غنیمته، بذاریم خوب‌ها شرکت کنن و حرف بزنن، ولی خواهشا اگر به نمایندگی مردم دارید میرید پر قدرت و با مسئولیت برید. قطعاً توی این ساعت محدود، جلسه صحبت این همه آدم و شنیدن این همه درد و دل غیر ممکنه ولی اگر کلاً لغو بشه از طرف مدعوین و هیچ کسی شرکت نکنه فردا بهانه جدید میاد وسط که ما دعوت کردیم و اونا نیومدن.

حمید اسدی: با نرفتن و توییتر و استوری گذاشتن مشکلی حل نمیشه. مخصوصاً که بالاترین مرجع قانون گذاری کشور خیلی رسمی و در کمال احترام از ما دعوت کرده. اگر قرار بر این باشه اسم ما دیگه فعال بازار سرمایه نیست، غیرفعال بازار سرمایه است. همه باید با وحدت حضور پیدا کنیم.

طی این گزارش، نظرات مختلف پیرامون حضور و یا عدم حضور در جلسه، مورد بررسی قرار گرفت. حال باید دید که فردا چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در هر صورت، فعالان بازار امیدوارند که در صورت رخ دادن هر گونه اتفاقی، با برطرف شدن مشکلات بازار سرمایه وضعیت بورس بهتر شود.

گزارش از امیر ملک زاده

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان