شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر : 15453

عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان

به گزارش شهر بورس، همه‌ی خانوارها چه روستایی، چه شهری، چه مالک و چه مستاجر باید اطلاعات خانه‌هایی که دارند یا در آن زندگی می‌کنند را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. در حال حاضر قرار است از خانه‌هایی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و بیشتر از ۱۲۰ روز خالی

به گزارش شهر بورس، همه‌ی خانوارها چه روستایی، چه شهری، چه مالک و چه مستاجر باید اطلاعات خانه‌هایی که دارند یا در آن زندگی می‌کنند را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

در حال حاضر قرار است از خانه‌هایی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و بیشتر از ۱۲۰ روز خالی باشند مالیات گرفته شود.

طبق اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، واحدهای مسکونی که هر یک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ می‌شود.

آخرین مهلت ثبت اطلاعات مسکن ۱۹ خرداد است، اما به نظر می‌رسد با ایراداتی که این طرح داد اجرایی شدن آن و مالیات گیری از خانه‌های خالی در امسال اجرا نمی‌شود.

اولین ایراد این سامانه این است که فقط باید افراد حقیقی اطلاعات خود را ثبت کنند و الزامی برای ثبت املاک حقوقی‌ها وجود ندارد، این در حالی است که بیشترین خانه‌های خالی در اختیار حقوقی‌هاست.

براساس اظهارات حسین میرزایی کارشناس حوزه دولت الکترونیک، با توجه به این که ظرفیتی برای ثبت املاک حقوقی‌ها وجود ندارد فرد قادر است ملک خود را به نام شرکت کند و از مالیات برخانه‌های خالی معاف شود.(اقتصاد آنلاین)

به گفته او یکی دیگر از مشکلات اساسی سامانه املاک و اسکان این است که به اطلاعات دستگاه‌های دیگر وصل نیست. حدود ۱۶ سرویس وجود دارد که اطلاعات آن باید یا در سامانه می‌آمد و یا استعلام می‌شد؛ اما در عمل چنین اتفاقی نیافتاده و مردم لازم است تا همه اطلاعاتی که باید از دستگاه‌های مختلف اخذ می‌شد، ثبت کنند.

به عبارت دیگر ابتدا باید اطلاعات املاک که در اختیار ارگان‌هایی چون سازمان ثبت اسناد و املاک، اتحادیه املاک، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و… است تجمیع شود اما آنطور که میرزایی می‌گوید این سامانه به اطلاعات این دستگاه‌ها وصل نیست.

با ایراداتی که این سامانه دارد و فرصتی که برای فرار مالیاتی حقوقی‌ها ایجاد شده، به نظر می‌رسد طرح مالیات‌گیری از خانه‌های خالی قابل اجرا شدن نباشد.

منبع: تجارت‌نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان