تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153152

طلا بخریم یا سکه؟ / پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

طلا بخریم یا سکه؟ / پرسودترین سرمایه گذاری در ایران
بازار طلا و سکه تحت تأثیر اخبار سیاسی و نوسانات جهانی هفته‌ای پر از چالش را تجربه کرد و قیمت سکه و طلا با رشد قابل توجهی همراه شد.

به گزارش شهر بورس، بازار طلا و سکه در هفته گذشته تحت تأثیر اخبار سیاسی و نوسانات بازارهای مالی جهان، عملکردی با نوسانات مثبت و منفی را به نمایش گذاشت. همچنین پیوستن طلافروشان به سامانه جامع تجارت از ۲۷ آبان ماه به‌طور رسمی آغاز خواهد شد؛ موضوعی که می‌تواند تحول مهمی در بازار طلا ایجاد کند و شفافیت بیشتری به معاملات این حوزه ببخشد.

وضعیت بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه دومین هفته پاییز را با نوساناتی آغاز کرد که تحت تأثیر عوامل سیاسی و وضعیت بازارهای جهانی بود. قیمت سکه که هفته را در محدوده ۴۶ میلیون تومان آغاز کرده بود، با نوسانات ناشی از ریسک‌های سیاسی به سطح جدیدی رسید و هفته را با قیمت ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به پایان برد. همچنین طلای آب‌شده با ورود به کانال ۱۷ میلیون تومان به فعالیت خود ادامه داد و در پایان هفته به بالاترین حد خود در این کانال رسید.

تأثیرات نوسانات دلار بر بازار طلا

قیمت دلار نیز در هفته گذشته نوساناتی داشت. در اوایل هفته، این اسکناس تحت تأثیر اخبار سیاسی به محدوده ۶۱ هزار تومان رسید؛ اما در ادامه هفته با کاهش هیجانات بازار، نرخ دلار به ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشت و سپس در روزهای پایانی هفته مجدداً نوسان مثبتی به ثبت رساند.

حباب‌های بازار طلا و سکه

حباب قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز روند افزایشی داشت. حباب دلاری درهم به بالای ۵۰۰ تومان رسید، حباب سکه به بیش از ۱۹ درصد افزایش یافت و حباب طلای آب‌شده نیز بالای ۲ درصد باقی ماند. معامله‌گران معتقدند که افزایش ریسک‌های سیاسی، این حباب‌ها را تقویت کرده و نشان‌دهنده انتظارات منفی در بازار است.

خبر مرتبط
بیستمین حراج سکه دوشنبه برگزار می‌شود؛ شرایط و نحوه شرکت
بیستمین حراج سکه دوشنبه برگزار می‌شود؛ شرایط و نحوه شرکت

به گزارش شهر بورس، بیستمین جلسه حراج سکه طلا دوشنبه ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود و انواع سکه‌های بهار آزادی بدون بسته‌بندی به متقاضیان عرضه خواهد شد.

شاخص مقدار تغییرات
قیمت سکه ۴۸,۷۰۰,۰۰۰ تومان +۵.۸٪
قیمت طلای آب‌شده ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان +۵٪
حباب سکه بالای ۱۹٪ افزایشی
حباب دلاری درهم بالای ۵۰۰ تومان افزایشی

منازعه درباره نرخ دلار

در این هفته، منازعه میان سه مقام رسمی درباره نرخ دلار نیز مورد توجه بازار قرار گرفت. عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدافع نزدیک شدن قیمت دلار نیمایی به نرخ آزاد بود، در حالی که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، از تثبیت نرخ دلار نیما دفاع کرد و گفت که افزایش بیشتر آن امکان‌پذیر نیست. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از چند نرخی بودن دلار انتقاد کرد.

بازدهی هفتگی بازارها

در بررسی بازدهی هفتگی بازارها، مشاهده می‌شود که تمامی بازارها به جز بورس با رشد همراه بودند. قیمت سکه با رشد ۵.۸ درصدی، در صدر بازدهی بازارها قرار گرفت و پس از آن طلا با ۵ درصد افزایش جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. همچنین قیمت دلار تهران، قیمت درهم و دلار هرات نیز هرکدام با رشدی بیش از ۴ درصد به عملکرد مثبت خود ادامه دادند.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات