شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
کد خبر : 47555

بازار سبز امروز ناشی از نفروختن بود

محمدمهدی سماواتی: ضرر سهامداران تا دو سال دیگر هم غیر قابل جبران است

محمدمهدی سماواتی: ضرر سهامداران تا دو سال دیگر هم غیر قابل جبران است
محمدمهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه با ابرازی امیدواری نسبت به رشد یکدست سهام بورسی، گفت: امیدوارم رویکرد دولت، صرفاً شاخص سازی نباشد.

محمدمهدی سماواتی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: رشد امروز بازار، بیشتر خبری و تحت تاثیر اخبار سیاسی و یک سری از اتفاقات بود. برای تشخیص آغاز روند، خیلی زود است.

وی افزود: با توجه به شرایط بازار، حجم معاملات فعلاً رقم بدی نیست، اما برای آغاز روند صعودی حجم معاملات بسیار بالاتری نیاز است. با توجه به گزارش‌های 9 ماهه، 90 درصد سهام بازار از لحاظ ارزندگی اوضاع خوبی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: رسیدن به اواخر پروسه تصویب بودجه خبر خوبی برای بازار است، اما ریزش بازار در یک ماه اخیر به قدری سنگین بوده که بازگشت به نقطه یک ماه پیش از بودجه خیلی کار سختی شده است. باید منتظر چند روز معاملاتی پُر حجم خرد باشیم.

شستا چگونه بازگشایی می شود؟

سماواتی با ابراز امیدواری نسبت به رشد یکدست سهام بازار، یادآور شد: امیدوارم رویکرد دولت، صرفاً شاخص سازی نباشد. شستا هم که در این سال‌ها شاخص ساز، باید به‌زودی بازگشایی شود و این اتفاق باید در شرایط خوب رخ بدهد. بازار از رفتارهای ضدونقیض دولت خیلی خیلی ترسیده و اگر باز هم به دنبال شاخص سازی و رشد غیر متوازن باشیم، اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: اگر سهام شاخص ساز 60 درصد ریزش داشتند، سهام کوچک 90 درصد ریزش کرده‌اند و چیزی برای از بین رفتن، باقی نمانده است. اگر حجم کم نقدینگی موجود هم به سمت سهام شاخص ساز برود، بحران سهامداران خرد تشدید می‌شود. باید منتظر بمانیم و روند معاملات را دنبال کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه از احتمال جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه خبر داد و گفت: کسری بودجه، اتفاق نگران‌کننده‌ای است و بسته‌های حمایتی دولت در کنار ابعاد مثبت، یک بعد منفی هم دارد و آن هم بیشتر کردن کسری بودجه دولت است. آیا کسری بودجه ای که به خاطر حمایت از بورس ایجاد می‌شود، بر عهده بازار باشد؟

سماواتی با بیان اینکه «بازار سرمایه پول تازه می‌خواهد»، اظهار داشت: سهامداران خرد انگیزه‌ای برای وارد کردن پول جدید به بازار ندارند. تا زمانی که سهامداران روند جدیدی را شناسایی نکنند، شاید انگیزه‌ای برای ورود نقدینگی به بازار وجود نداشته باشند.

ضرر سهامداران تا دو سال دیگر هم غیر قابل جبران است

وی درمورد سبزپوشی اکثر سهام بازار در معاملات روز شنبه، عنوان کرد: در بازار سرمایه، دو نوع شاخص مثبت وجود دارد؛ شاخص مثبت ناشی از خریدن و شاخص مثبت ناشی از نفروختن. شاخص بورس، امروز ناشی از نفروختن مثبت شد. در جریان معاملات امروز، تقریباً هیچ سهامداری انگیزه فروش نداشت که بازار مثبت شد و خریدار جدی در بازار دیده نمی‌شد. تا زمانی که بازار با خرید مثبت نشود، باید صبر کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازارهای مالی، بازاری که همه در سود و یا همه در ضرر باشند، بسیار ترسناک است. در مقطع کنونی، همه در ضرر هستند و شاید پس از چند مثبت در بازار، شروع به عرضه کنند، چون انتظار جبران ضرر از این بازار وجود ندارد. ضرر فعلی سهامداران بورس تهران، قطعاً حتی تا دو سال آینده هم غیرقابل‌جبران است. سهمی که 80 درصد ریزش کرده، با یک رشد بسیار زیاد، فقط جبران می‌شود. درنتیجه ممکن است طی روزهای آینده بازار پر عرضه‌ای شاهد باشیم.

سماواتی در پایان گفت: اخبار بین‌المللی مربوط به درگیری بین روسیه و اوکراین هم نگران‌کننده است. روسیه یکی از طرف‌های مذاکره کننده در برجام بوده و این احتمال وجود دارد که آنها تلافی نیابتی در برجام علیه ایران داشته باشد. اینها دغدغه‌هایی است که احتمال تلاطم در بازار را طی روزهای آینده افزایش می‌دهد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان