شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر : 80848
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای صندوق اهرمی؛ روش جدید سرمایه‌گذاری در بورس بسته هستند

صندوق اهرمی؛ روش جدید سرمایه‌گذاری در بورس

صندوق اهرمی؛ روش جدید سرمایه‌گذاری در بورس
صندوق اهرمی یکی از ابزارهای جدیدی است که برای سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه فراهم شده است. با این صندوق آشنا شوید.

به گزارش شهر بورس، سرمایه‌گذاری در بازار بورس، به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس، یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. این صندوق‌ها بر اساس نوع دارایی و نحوه معاملات، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. صندوق‌ اهرمی یکی از صندوق‌های تازه‌وارد به بازار بورس ایران است که جذابیت‌های متعددی برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دارند. برای اینکه بدانیم صندوق اهرمی چیست با مفهوم بازدهی در این صندوق و عوامل تاثیرگذار بر آن آشنا می‌شویم.

صندوق اهرمی چیست؟

صدوق اهرمی همان طور که از نامش پیدا است، برای افزایش بازدهی از مکانیسم اهرم استفاده می‌کند. این صندوق از نوع صندوق‌های سهامی است اما ساز و کاری متفاوت دارد.

واحدهای این صندوق‌ها به دو نوع صدور و ابطالی و ETF (قابل معامله در بورس) تقسیم‌ می‌شوند. عملکرد واحدهای صدور و ابطالی شبیه صندوق‌‌های درامد ثابت است. یعنی سرمایه‌گذاری در این واحدها بدون ریسک خواهد بود. در طرف مقابل، واحد‌های ETF به دلیل داشتن مکانیزم اهرم با ریسک و البته بازدهی مضاعف همراه خواهد بود. برای خرید و فروش این واحد‌ها می‌توانید با داشتن کد بورسی، از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها اقدام کنید. به یاد داشته باشید که واحد‌های صدور و ابطالی با نام واحد‌های عادی و واحد‌های اهرمی با نام واحد‌های ممتاز شناخته می‌شوند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، دارایی صندوق اهرمی از واحد‌های عادی (بدون ریسک) و واحدهای ممتاز (دارای ریسک) تشکیل شده است. بر این اساس، هم افراد ریسک‌گریز و هم افراد ریسک‌پذیر می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سایر مزایای صندوق‌های اهرمی در بازار بورس ایران عبارت است از:

  • بازده بالا در زمان صعودی بودن بازار
  • امکان تعریف کف و سقف سود در واحد‌های عادی (بدون ریسک)
  • پوشش همزمان انواع سرمایه‌گذاران از لحاظ ریسک‌پذیری
  • امکان خرید و فروش آسان واحدهای ممتاز از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها

عوامل تاثیرگذار بر سرمایه گذاری در صندوق‌های اهرمی

عوامل مختلفی بر تصمیم‌گیری افراد در سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی موثر هستند.

وضعیت بازار: به دلیل ماهیت صندوق‌های اهرمی، شرایط بازار تاثیر مستقیمی بر اقبال سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها دارد. صعودی بودن بازار بورس در عملکرد صندوق‌های اهرمی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. به زبان ساده، اهرم به معنی افزایش نیرو در یک فرآیند است که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به معنی افزایش بازدهی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران است. دقت داشته باشید زمانی که بازار در وضعیت نزولی باشد، بازدهی صندوق‌های اهرمی کمی با اما و اگر همراه می‌شود. البته بازدهی واحدهای عادی دستخوش تغییرات نمی‌شود و سهام‌داران این واحد به اندازه کف بازدهی در زمان نزولی بودن بازار، سود دریافت خواهند کرد.

سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار: طبیعتا افرادی که توان ریسک‌پذیری بالایی دارند، سراغ واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی می‌روند. افرادی  ریسک‌گریز هم به احتمال زیاد در واحدهای عادی صندوق اهرمی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افق زمانی سرمایه‌گذاری: سود واحدهای ممتاز، به شرایط بازار بستگی دارد. بنابراین افرادی که در این واحدها سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید توانایی تشخیص روندهای بازار را داشته باشند و از نوسانات کسب سود کنند. در طرف مقابل، افرادی که در واحدهای عادی سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند به صورت بلندمدت سرمایه خود را در این صندوق وارد کنند از سود ثابت و بدون ریسک بهره‌مند شوند.

هدف سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی

هدف افرادی که این نوع از صندوق‌ها را از بین تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه انتخاب می‌کنند، کسب سود بیشتر با استفاده از مکانیزم اهرم در مدت‌زمان محدود است. با سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز، افراد می‌توانند بدون نیاز به دریافت وام و اعتبار، از ویژگی اهرم استفاده کنند.

با این اوصاف، افراد ریسک‌پذیری که به دنبال کسب سود زیاد در بازه زمانی کم هستند، می‌توانند سرمایه خود را به صندوق‌های اهرمی اختصاص دهند. در حال حاضر، تنوع صندوق‌های اهرمی در بازار زیاد نیست اما به زودی پذیره‌نویسی صندوق اهرمی جدید کارگزاری آگاه انجام خواهد شد. با توجه به شرایط بازار و تازه نفس بودن این صندوق جدید، انتظار می‌رود، پذیره‌نویسی این صندوق با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان