تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر : 136867

شناسایی اینفلوئنسرها و بلاگرها؛ دولت به دنبال مالیات

شناسایی اینفلوئنسرها و بلاگرها؛ دولت به دنبال مالیات
درآمدهای اینفلوئنسرها و بلاگرها تحت نظارت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و آنها موظف به پرداخت مالیات شده‌اند.

به گزارش شهر بورس، دولت سیزدهم به منظور برقراری عدالت در مالیات‌ستانی، اقدام به شناسایی اینفلوئنسرها و بلاگرهایی کرده است که بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده دارند. بر اساس ماده‌های 1 و 93 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که افراد از طریق مشاغل یا فعالیت‌های مختلف به دست می‌آورند، پس از کسر معافیت‌های مقرر، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهد بود. از این رو، اینفلوئنسرها و بلاگرها نیز مستثنی نیستند و باید مالیات پرداخت کنند، هر چند بسیاری از آنها از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند.

قوانین مالیاتی و درآمدهای اینستاگرامی

نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال 99 بندی را تصویب کردند که بر اساس آن، درآمد کاربران با بیش از 500 هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین در بند ذ قانون بودجه سال 1400 نیز تأکید شده که درآمد کاربران با بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و تلگرام از محل تبلیغات، مشمول مالیات خواهد بود. از این زمان، سازمان امور مالیاتی اقدام به صدور برگه‌های تشخیص مالیاتی برای این افراد کرده است.

اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار کسانی هستند که با تولید محتوا و تبلیغات در حوزه‌های مختلف به کسب درآمد می‌پردازند. درآمد این افراد به عواملی نظیر تعداد دنبال‌کنندگان، نرخ تعامل صفحه، برندهای همکار و موفقیت محتواهای تبلیغاتی بستگی دارد.

درآمدهای اینفلوئنسرها و میزان مالیات

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی، ۵۵۱ کاربر مجازی با بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۱۲۳ نفر درآمد ۲.۳ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند که تنها ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شد. از این میان، ۲۳ نفر مالیات خود را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ پرداخت کرده‌اند و باقی افراد از پرداخت مالیات خودداری کرده‌اند.

خبر مرتبط
الزام مودیان مالیاتی برای صدور صورت‌ حساب الکترونیکی در سامانه مودیان
الزام مودیان مالیاتی برای صدور صورت‌ حساب الکترونیکی در سامانه مودیان

مودیانی که فروش آنها تا پایان زمستان سال گذشته به ۱۸ میلیارد تومان برسد، از ابتدای تیرماه امسال‏ مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان هستند.

سازمان امور مالیاتی برای شناسایی اینفلوئنسرها و بلاگرهایی که با اسامی مستعار فعالیت می‌کنند، از شرکت‌های واسطه‌ای تبلیغاتی کمک گرفته است. همچنین تراکنش‌های مشکوک به تجاری را به عنوان یکی از بسترهای شناسایی اینفلوئنسرها مورد بررسی قرار داده است.

اینفلوئنسرها باید پنج اقدام مهم را انجام دهند: ثبت نام در سامانه، پر کردن اظهارنامه مالیاتی، تکمیل صورت‌های مالی، ثبت نام در سامانه مودیان و نگهداری اسناد و مدارک. سازمان امور مالیاتی با راه‌اندازی سامانه مودیان و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند تا مالیات‌ستانی عادلانه‌تر انجام شود.

منبع: ایرنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ