شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۳۸
کد خبر : 30301
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شاخص بورس ملاک تحلیل نباشد بسته هستند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

شاخص بورس ملاک تحلیل نباشد

شاخص بورس ملاک تحلیل نباشد

کارشناس بازار سرمایه گفت: از ابتدای سال با وجود رشد شاخص کل، ۸۰ درصد سهام بازار نه‌تنها رشدی نداشتند، بلکه افت هم کرده‌اند. لذا بدون توجه به وضعیت شاخص، بسیاری از سهام بازار با این قیمت دلار، گران نیستند.

سینا رهبر شهلان در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: بین چهار ماه نخست سال ۹۹ و روند بازار در سال ۱۴۰۰ باید تفکیک قائل شویم. در چهار ماه اول سال گذشته، به‌واسطه کسری بودجه‌ای که دولت داشت، تمامی سهام بازار با هم رشد می‌کردند، اما در سال ۱۴۰۰، این رویه پابرجا نیست.

وی افزود: از اردیبهشت سال ۱۴۰۰، نمادهایی که سودآوری خوبی داشتند، شروع به رشد کردند اما نمادهایی که سودآوری‌شان با قیمت آن‌ها هم‌خوانی نداشت، یا وارد یک روند خنثی شدند و یا افت کردند. یک سری از سهام با وجود افتی که داشتند، همچنان بالاتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته شاهد اصلاح در بازار بودیم که دلیل آن، رسیدن شاخص کل به مقاوت تکنیکالی است. سهام بنیادی بازار در ماه‌های اخیر رشد خوبی داشتند و افق پیش‌روی بازار مثبت ارزیابی می‌شود. از طرفی دیگر، در منفی‌ها خریداران قدرتمندی در بازار حضور دارند اما قرار نیست همه سهم‌ها همانند سال ۹۹ با هم و متناسب رشد کنند.

بیشتر بخوانید:۵ دلیل افت بورس در روزهای اخیر/ اصلاح قابل توجهی در پیش نداریم

رهبر شهلان تصریح کرد: متاسفانه فرمول محاسبه شاخص کل بورس تهران، صرفاً شاخص قیمت نیست و شاخص قیمت و بازده است. به همین خاطر، تحلیل روند شاخص کل بورس صرفاً درست نیست.

وی ادامه داد: از ابتدای سال با وجود رشد شاخص کل، ۸۰ درصد سهام بازار نه‌تنها رشدی نداشتند، بلکه افت هم کرده‌اند. لذا بدون توجه به وضعیت شاخص، بسیاری از سهام بازار با این قیمت دلار، گران نیستند.

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام متوسط و کوچکی که دلیل بنیادی برای رشد دارند، می‌توانند سود خوبی را عاید سهامدارانشان کنند، افزود: در سال ۹۹ تمامی سهام سودده بودند اما الان بازار، حرفه‌ای شده است. در ادامه بازار رشد شاخص‌سازها نسبت به سهام متوسط ارزشمند و با بنیاد خوب کمتر خواهد بود و به نظرم بازار مجبور است خود را بالانس کند.

رهبر شهلان در پایان گفت: افق دید بلندمدت باعث می‌شود سهامداران در کوتاه‌مدت تصمیمات بهتری بگیرند. متاسفانه ۹۵ درصد فعالان بازار سرمایه در ایران دید کوتاه‌مدتی دارند. جامعه ما، در یک اقتصاد متورم قرار دارد و درگیر بیماری هلندی است. این شرایط، سال‌های سال است که پابرجا بوده و در دولت جدید نیز ادامه خواهد یافت.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان