صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
کد خبر : 11086

سیگنال‌دهی در بورس به چه معناست؟

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سیگنال‌دهی را به صورت خلاصه و ساده می‌توان « معرفی سهمی خاص و اعلام زمان مناسب برای ورود به آن و همچنین مشخص کردن زمان خروج » دانست. در ادامه این مطلب به بیان دقیق‌تر سیگنال‌دهی و مسائل پیرامون آن می‌پردازیم. سیگنال‌دهی در بورس به چه معناست؟ در حقیقت

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، سیگنال‌دهی را به صورت خلاصه و ساده می‌توان « معرفی سهمی خاص و اعلام زمان مناسب برای ورود به آن و همچنین مشخص کردن زمان خروج » دانست. در ادامه این مطلب به بیان دقیق‌تر سیگنال‌دهی و مسائل پیرامون آن می‌پردازیم.

سیگنال‌دهی در بورس به چه معناست؟

سیگنال‌دهی

در حقیقت سیگنال‌دهی فرآیندی است که طی آن متخصصان بازار سرمایه با انجام تحلیل و تحقیقات روی سهم‌های مختلف، اطلاعاتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. کارشناسان در این بررسی‌ها، قیمت ورود به سهم و خروج از آن را مشخص می‌‌کنند.

مثلا یک سهم مشخص را در قیمت ۷۵۰۰ ریال به شما معرفی کرده و اعلام می‌کنند که زمانی که قیمت سهم به ۲۵۰۰۰ ریال رسید زمان مناسبی برای خروج از سهم است. این فرآیندی است که در سیگنال‌دهی انجام می‌شود.

همه معامله‌گران بورس از سیگنال استفاده می‌کنند؟

پاسخ این سوال مثبت است. تفاوتی ندارد که معامله‌گران از چه سیستمی برای خرید و فروش بهره می‌برند و مناسب‌تر آن است که در معاملات خود از سیگنال‌دهی استفاده کنند. به این شیوه سرمایه‌گذاران با برنامه دقیق‌تری می‌توانند نسبت به ورود و خروج به یک سهم اقدام کنند و همین موجب می‌شود که زیان‌های سنگینی متوجه آنان نشود.

ممکن است برخی معامله‌گران بورس این‌گونه تصور کنند که آن‌ها بدون هیچ سیگنالی به سهام وارد یا از آن خارج می‌شوند؛ ولی حقیقت این است که تمام این اتفاقات در اثر وجود سیگنال‌هایی خاص رخ می‌دهد.

کم پیش نمی‌آید که سرمایه‌گذاران به واسطه اخباری که به دستشان می‌رسد اقدام به انجام معاملات می‌کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که در این مواقع فرد می‌تواند تحلیل تکنیکال انجام دهد یا با تحلیل بنیادی سهم متوجه ارزشمندی آن شود. در این میان افرادی هم وجود دارند که با سیگنال‌دهی دیگران و تحت تاثیر تبلیغات دست به خرید و فروش می‌زنند.

خلاصه کلام این‌که هیچ یک از سرمایه‌گذاران بدون دلیل دست به معامله نمی‌زنند. پشت این اقدام آنان دلایلی وجود دارد که می‌تواند منطقی یا غیرمنطقی باشد اما هرچه که هست نمی‌توان وجود این دلایل را انکار کرد.

روند ارائه سیگنال بورسی چگونه است؟

بهتر است ابتدا این مساله را روشن کنیم که سیگنال‌دهی به منبع آن بستگی دارد. با یک مثال این موضوع را شرح می‌دهیم. در نظر بگیرید که فردی با مطالعه اخبار در مورد یک سهم، اقدام به خرید و فروش کند. این فرد به هنگام مطالعه و آگاهی از اخبار، روند سود و زیان آن شرکت را پیگیری کرده است. در واقع این سرمایه‌گذار با خواندن اخبار به درک مشخصی از برخی مسائل می‌رسد و بر طبق آن تصمیم می‌گیرد که سهام شرکتی را بخرد یا آن را بفروشد.

حال یک نمونه دیگر را در نظر بگیرید. این‌بار سرمایه‌گذار بر مبنای تحلیل تکنیکال حرکت می‌کند. او با بررسی سهام شرکت‌های مختلف با استفاده از ابزارهای تحلیلی به اطلاعاتی از سهام دست پیدا می‌کند و بر این اساس اقدام می‌کند.

نه تنها تحلیل تکنیکال، بلکه تحلیل بنیادی نیز می‌تواند اساسی برای انجام معاملات باشد. یعنی اگر فرد با بررسی بنیادی سهم و مقایسه قیمت فعلی آن با قیمتی که باید داشته باشد، به نتیجه مشخصی برسد، می‌تواند در مورد خرید و فروش تصمیم‌گیری کند.

سیگنال‌های خوب و بد را چگونه تشخیص دهیم؟

حقیقت آن است که آن دسته از معامله‌گران بورس که بر طبق اخبار دست به خرید و فروش می زنند، معمولا مشکلات زیادی گریبانشان را می‌گیرد. می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل سر راه این افراد، پیدا کردن راهی برای خروج از سهم (پس از ورود به سهم بر اساس اخبار) است.

در سوی دیگر، افرادی که به کمک ابزارهای تحلیلی معامله می‌کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. البته ممکن است گاهی موفقیت قابل توجهی نیز نداشته باشند؛ چرا که ابزارهای تحلیل هر یک به بررسی موارد خاصی می‌پردازند و تمام موارد را با هم در نظر نمی‌گیرند.

به طور کلی نمی‌توان به صورت قطعی در این باره نظر داد چرا که ممکن است برخی از ابزارهای تحلیلی در بعضی مواقع منجر به موفقیت معامله‌گران بورس شوند و گاهی هم ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد. حتی برخی از ابزارهای تحلیلی نیز وجود دارند که ممکن است تا حد مطلوب و در اکثر مواقع موفقیت‌آمیز باشند اما سود کمتری را نصیب سرمایه‌گذاران ‌می‌کنند.

نکته دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست، این است که معامله‌گرانی که خرید و فروش‌های خود را بر اساس تحلیل بنیادی انجام می‌دهند، نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت داشته باشند، چرا که برای ایجاد تغییرات بنیادی، باید صبر کرد. تغییرات بنیادی اتفاقی نیست که یک شبه رخ دهد و نیازمند گذشت زمانی طولانی‌تر است.

چه مشکلاتی در سیگنال‌دهی نهفته است؟

تا اینجا ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا ضمن استفاده از سیگنال‌های فراوانی که روزانه منتشر می‌شود و اتفاقا کاملا هم منطقی و درست به نظر می‌رسد، باز هم برخی از معامله‌گران همچنان سود زیادی نمی‌کنند. در حقیقت انتظار می‌رود که بر طبق اطلاعات موجود در سیگنال‌دهی، سرمایه آن‌ها چند برابر شود ولی چنین اتفاقی نمی‌افتد. چرا؟

نکته این‌جاست که تنها سیگنال نیست که از اهمیت برخوردار است، بلکه عوامل دیگری نظیر مدیریت مالی سرمایه و نحوه انجام معامله نیز در نوع خود در این امر موثر هستند. شاید بسیاری از افراد اعم از تحلیل‌گران و کارشناسان قادر به سیگنال‌دهی باشند، اما حقیقتا مدیریت سرمایه امری نیست که هر کسی بتواند از عهده انجام آن برآید.

بیشتر بخوانید: بورس کالا چیست؟

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید با این قضیه کنار بیایند که تنها با استفاده از سیگنال نمی‌توانند کسب سود کنند. اگر سرمایه‌گذاران از اصول و فنون معامله گری آگاه نباشند، دیگر سیگنال‌دهی دوای درد آن‌ها نخواهد بود و فایده‌ای برایشان نخواهد داشت. حتی اگر این افراد در موقع مناسبی وارد سهم شوند، باز هم احتمال می‌رود که نتوانند به سود مطلوب خود برسد؛ چرا که یک تکه از پازل سرمایه‌گذاری را گم کرده‌اند و آن چیزی نیست جز‌ مدیریت سرمایه. در غیاب این مدیریت، ممکن است افراد در یک معامله سود کنند اما در معاملات آتی خود، سودهای به دست آمده و حتی در مواردی اصل سرمایه خود را نیز از دست بدهند.

تسلط بر اصل سرمایه و همچنین مدیریت دارایی، خود مسئله‌ای است که برای هر سرمایه‌گذار از هر چیزی واجب‌تر است. افراد حرفه‌ای و خبره به این مطلب اعتقاد دارند که مهم‌ترین نکته در معاملات، مدیریت سرمایه و دارایی است. این امر حتی از مسئله معامله با شرکت‌های بزرگ‌تر هم مهم‌تر به نظر می‌رسد.

به طور خلاصه معامله‌گران بورس می‌توانند در زمان طولانی به سودهای خوبی برسند اما آنچه که منجر به سود بیشتر برای آنان خواهد شد، مدیریت صحیح سرمایه است.

سیگنال‌دهی در یک نگاه

معامله‌گران بورس هر روز با اطلاعات زیاد و مختلفی سر و کار دارند و باید بتوانند از این اطلاعات کمک بگیرند و تصمیمات درستی بر مبنای آن‌ها اتخاذ کنند.

این اطلاعات در قالب سیگنال‌دهی و بر اساس اخبار، شایعات، نظرات شخصی، تحلیل‌ها و … منتشر می‌شوند. حجم این اطلاعات چنان زیاد است که موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران و افراد فعال در بورس می‌شود.

در سال‌های اخیر نرم افزارهای فراوانی به بازارهای مالی معرفی شده است که می‌تواند به معامله‌گران کمک شایانی کند. این نرم‌ افزارها می‌توانند به افراد کمک کنند تا از میان انبوه اطلاعات منتشره، مفیدترین آن‌ها را استخراج کنند و نهایتا به کمک این نتایج دست به خرید یا فروش بزنند.

برخی از این ابزارها قابلیت سیگنال‌دهی دارند و می‌توانند به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری درست کمک کند اما سرانجام این سرمایه‌گذار است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان