تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 64913

سیاست های نامناسب دولت و بی تدبیری های اقتصادی دلیل حالِ بد بورس

سیاست های نامناسب دولت و بی تدبیری های اقتصادی دلیل حالِ بد بورس

یک کارشناس بازار سرمایه، دلیل کاهش ارزش معاملات و حالِ نامساعد بورس را سیاست های نامناسب دولت و بی تدبیری های اقتصادی قلمداد کرد.

سعید امیر شاه کرم در گفت‌وگو با شهر بورس، ضمن اعتراش به سیاست های نامناسب دولت، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس بعد از رشد اوایل آبان ماه در وضعیت سردرگمی به سر می برد.

وی افزود: در شرایطی که در بازارهای موازی مانند دلار، طلا، مسکن و خودرو جهش های قیمتی دیده می شود، در بازار سرمایه معاملات چندان جذاب نبوده و نتوانسته است همگام با بازارهای مذکور رشد نکند.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: در شرایطی که دلار و سکه در حال سقف شکنی هستند و قیمت های جدیدی را ثبت می کنند، بازار بورس تهران به علت سیاست های نامناسب دولت و ابهاماتی که پیش روی سرمایه گذاران قرار گرفته است، معاملات کم حجم و کم رونقی را تجربه می‌کند.


بیشتر بخوانید: شرایط اقتصادی مه آلود است؛ نقدینگی به سمت بورس نمی آید


به گفته وی؛ بازاری که قرار بود به عنوان محلی برای رونق دادن به اقتصاد کشور باشد، تبدیل به محلی برای بلوکه شدن و بی ارزش شدن سرمایه افراد خرد جامعه شده است.

امیر شاه کرم ادامه داد: افرادی برای حمایت از تولید داخل، سرمایه های خود را وارد بازار کردند، ولی به علت بی تدبیری های اقتصادی چیزی جز زیان به دست نیاورده اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل ایجاد شرایط کنونی بورس، خاطرنشان کرد: ابهامات موجود در بودجه ۱۴۰۲، احتمال قطعی گاز صنایعی مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی، کاهش قیمت های کامودیتی در جهان، بی اطمینانی به سیاست های اقتصادی دولت، رسیدن نرخ اوراق گام به 30 درصد و مشخص نبودن وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی ها برای سال آینده بر بازار سرمایه سایه افکنده است.

وی یادآور شد: کاهش قیمت های کامودیتی در جهان به علت کامودیتی محور بودن بورس ایران تاثیر بسزایی بر بازار می گذارد. از طرفی دیگر، بی اطمینانی به سیاست های اقتصادی دولت باعث شده تولیدکننده و سرمایه گذار نتواند چشم‌اندازی مشخص برای آینده فعالیت اقتصادی متصور باشد.


بیشتر بخوانید: سهام بزرگ برای رشد به محرک بیرونی نیاز دارند


امیر شاه کرم ادامه داد: افزایش نرخ اوراق گام مانع جذابیت سرمایه‌گذاری ارکان حقوقی در بورس می شود و پتروشیمی‌ها نیز در سال گذشته به علت یک تصمیم اشتباه روند سودسازی و حاشیه سودسازی‌شان که ارز آوری زیادی هم داشتند با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به موارد فوق به نظر می رسد روند بازار سرمایه طی هفته آینده یک روند کم نوسان را تجربه کند. همچنین احتمال می‌رود شاخص کل بازار در محدوده یک میلیون و 380 هزار واحد تا یک میلیون و 440 هزار واحد نوسان کند.

وی تصریح کرد: تا برطرف نشدن ابهامات بازار نباید انتظار یک رشد مناسب را داشته باشیم؛ البته در این بین برای برخی از تک سهم ها به واسطه اخبار و گزارشات مناسب احتمال تجربه رشدهای مقطعی وجود دارد.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات