شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
کد خبر : 54365

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

سعید امیرشاکرمی: سهام بزرگ برای رشد به محرک بیرونی نیاز دارند

سعید امیرشاکرمی: سهام بزرگ برای رشد به محرک بیرونی نیاز دارند
سعید امیرشاکرمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی سهام شرکت¬های بنیادی و بزرگ بازار برای یک رشد خوب نیازمند یک محرک بیرونی مانند اخبار سیاسی و اقتصادی هستند که بتوانند پول در گردش را به سمت خود جذب کنند.

سعید امیرشاکرمی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: نحوه معاملات این روزهای بازار بورس به نحوی است که نمی‌توان انتظار رشد خوبی را در آینده نزدیک از آن داشت. متاسفانه ارزش معاملات خرد بازار کاهش یافته و از ارزش 5 هزار میلیاردی که معمولا نشان از یک بازار خوب بوده فاصله گرفته تا در محدوده 4 هزار میلیارد قرار بگیرد.

وی افزود: معاملات چند روز اخیر بازار نشان می دهد معامله گران نسبت به آینده اقتصادی کشور با سردرگرمی های زیادی مواجه هستند؛ به نحوی که نمی‌توانند چشم‌اندازی را برای یک تا دو سال آینده اقتصاد کشور تخمین بزنند. متاسفانه سیاست های اقتصادی مبهم و متناقض دولت و افزایش چشمگیر نرخ خوراک پتروشیمی ها به‌عنوان ارزآورترین گروه بورسی باعث شده است تا وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و آینده آن ها در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مشخص نبودن وضعیت صنعت خودروسازی کشور و نحوه فروش تولیدات خودوسازان مزید بر علت بوده که بورس ایران وارد یک دوره اصلاح زمانی شود. عوامل مذکور باعث شده تا معاملات سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز بازار به‌صورت کاملا محتاط و بدون رمق باشد.

سعید امیرشاکرمی ادامه داد: تا زمانی که یک تحلیل‌گر نتواند روند سود سازی یک شرکت را برای سال های آتی تخمین بزند، در معاملات خود با احتیاط عمل می کند و ترجیح می دهد به نحوی پورتفوی خود را مدیریت کند که ریسک آتی را تا حد ممکن کاهش دهد.

وی با بیان اینکه «چیزی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده گردش پول میان گروه های مختلف بوده است»، عنوان کرد: زمانی گروه غذایی، زمانی گروه سیمانی ، مدتی قند و شکر مدتی پالایشی و …. رشد کردند و به ندرت مشاهده شده که یک روز معاملاتی، همه گروه‌های بازار سرمایه سبزپوش باشد.

رشد بازار در این مقاطع معمولاً به‌صورت چرخشی و گروهی بوده است.


بیشتر بخوانید:واکنش بانک ملت به حواشی مجمع وبملت


این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: به نظر می‌‍‌رسد در شرایط کنونی بازار، بهترین استراتژی معاملاتی تشکیل یک پورتفویی است که شامل سهام کوچک و آینده‌دار بازار در کنار شاخص‌سازها باشد تا بتوان از کلیت بازار کمال استفاده را برد. با توجه به آنچه توضیح داده شد در شرایط کنونی نمی توان انتظار داشت تا سهام شرکت های بنیادی و بزرگ بازار بتوانند کام سهامداران‌شان را شیرین کنند و برای یک رشد خوب نیازمند یک محرک بیرونی مانند اخبار سیاسی و اقتصادی هستند که بتوانند پول در گردش را به سمت خود جذب کنند.

سعید امیرشاکرمی تصریح کرد: البته عدم رشد بزرگان بازار به معنای افت قیمت آنها نیست و انتظار می‌رود بزرگان بازار بیش از اینکه درگیر اصلاح قیمتی شوند با اصلاح زمانی در مدار معاملاتی خود حرکت کنند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + 17 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان