تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 156796

سهم اندک ایران از بازار صادراتی عمان

سهم اندک ایران از بازار صادراتی عمان
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که سهم صادرات ایران به عمان تنها ۷۲.۵ میلیون دلار از بازار ۴.۷ میلیارد دلاری واردات مواد غذایی این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است.

به گزارش شهر بورس، ارزیابی‌های انجام شده درباره بازار صادراتی عمان در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این کشور در ۱۸ گروه کالایی مرتبط با واردات مواد غذایی، بیش از ۴.۷ میلیارد دلار واردات داشته است. در مقابل، کل صادرات ایران به عمان در همین بازه زمانی تنها به ۷۲.۵ میلیون دلار رسیده که سهمی بسیار ناچیز از این بازار جذاب به شمار می‌آید.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ایران در ۱۱ گروه کالایی که مورد نیاز عمان است، مزیت نسبی قابل توجهی دارد. این گروه‌ها در مجموع ارزشی حدود ۳ میلیارد دلار دارند. با این حال، سهم اندک ایران از بازار عمان موجب طرح این سوال می‌شود که دلیل اصلی این وضعیت چیست؟

دلایل سهم کم ایران از بازار عمان

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران حاکی از آن است که یکی از دلایل اصلی این وضعیت، رقابت شدید در بازار عمان است. صادرکنندگان ایرانی با رقبای قدرتمندی از جمله تأمین‌کنندگان اصلی محصولات غذایی در کشورهای معتبر جهانی رقابت می‌کنند. برای موفقیت در این رقابت، تولیدکنندگان ایرانی نیاز به محصولات با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی دارند.

وضعیت واردات مواد غذایی عمان

روند پنج‌ساله واردات مواد غذایی عمان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، سهم غلات ۱۹ درصد از کل واردات غذایی این کشور را به خود اختصاص داده است. با این حال، میانگین ۵ ساله نشان می‌دهد که بخش لبنیات بالاترین سهم را با ۱۹ درصد از کل واردات غذایی عمان داراست. ارزش واردات لبنیات در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۹۳۲ میلیون دلار رسید.

خبر مرتبط
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد

تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه در هفت ماه نخست سال جاری، شاهد افزایش ۲۳ درصدی بوده و به ۶۴.۵ میلیون تن رسیده است.

فرصت‌های صادراتی ایران

در سال ۱۴۰۲، صادرات ایران در بخش لبنیات به ۸۶۳ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بخش برای توسعه صادرات به عمان است. همچنین، ایران در زمینه صادرات محصولات مانند «شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان و عسل طبیعی» به عمان دارای مزیت‌های قابل توجهی است.

بررسی گروه‌های کالایی

گروه‌های کالایی دیگری مانند «سبزیجات، نباتات و ریشه‌ها» نیز از جمله محصولاتی هستند که ایران می‌تواند به عمان صادر کند. هرچند سهم ایران از بازار عمان تنها ۷ درصد است، اما با توجه به مزیت‌های رقابتی موجود، این بازار می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کند.

تحلیل بازار نشان می‌دهد که با بهبود کیفیت محصولات و تمرکز بر بازاریابی و برندینگ، ایران می‌تواند سهم بیشتری از بازار عمان را به خود اختصاص دهد. همچنین، نیاز به توجه به تحقیق و توسعه برای افزایش توان رقابت‌پذیری در این بازار اهمیت دارد.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون