تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 152532

سهمیه‌بندی بنزین تغییر می‌کند؟ راهکار جدید برای کاهش مصرف و قاچاق سوخت

سهمیه‌بندی بنزین تغییر می‌کند؟ راهکار جدید برای کاهش مصرف و قاچاق سوخت
طرح سهمیه‌بندی بنزین به نفر، با هدف کاهش مصرف غیرمنطقی، مهار قاچاق و افزایش عدالت در تخصیص یارانه‌ها، به‌زودی اجرا می‌شود.

به گزارش شهر بورس، سهیل محمودیان از انتقال مستقیم عوائد نقدی حاصل از فروش سهمیه بنزین به هر نفر و تأثیر آن بر بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد. او تأکید کرد که این رویکرد می‌تواند بهره‌وری مصرف بنزین را افزایش دهد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی ایجاد کند.

ناترازی بنزین و چالش‌های پیش‌رو

محمودیان با اشاره به ناترازی بنزین در کشور گفت: طی سال‌های اخیر، مصرف زیاد بنزین باعث کاهش تراز مثبت سوخت در کشور شد، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۱ به صفر رسید و در سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی تبدیل شد. به همین دلیل، کشور با واردات ۶ میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۳ مواجه است. وی همچنین به مدل فعلی سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و آن را عامل افزایش قاچاق و مصرف ناصحیح بنزین دانست.

وی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین برای هر نفر را به عنوان راه‌حلی برای مشکل کمبود بنزین معرفی کرد. این رویکرد با تخصیص مقدار مشخصی بنزین به هر فرد و با تمرکز بر مصرف بهینه، تلاش می‌کند تا مصرف غیرمعقول خودروها کاهش یافته و قاچاق سوخت مهار شود. همچنین، این اقدام منجر به ارتقای عدالت در تخصیص یارانه‌ها خواهد شد؛ زیرا افراد کم‌مصرف و کسانی که سهمیه بنزین خود را به‌طور کامل استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از فروش آن به صورت نقدی بهره‌مند شوند.

افزایش عدالت در توزیع یارانه‌ها

محمودیان با اشاره به مزایای اجرای سهمیه‌بندی سرانه‌ای بنزین، اظهار کرد که این سیاست می‌تواند عدالت در توزیع یارانه‌ها را بهبود بخشد. با ارائه مقدار ثابت بنزین به هر فرد، فارغ از درآمد و مالکیت خودرو، تخصیص عادلانه یارانه تضمین می‌شود. این اقدام باعث کاهش نابرابری درآمدی، بهبود ضریب جینی و در نهایت ارتقای عدالت اجتماعی در کشور خواهد شد.

تأثیر سهمیه‌بندی بر کاهش ترافیک و آلودگی

این کارشناس انرژی افزود: اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به نفر می‌تواند مصرف غیرمنطقی خودروها را کاهش دهد و سفرهای شخصی با خودروهای تک‌سرنشین را محدود کند. در شهر تهران، بیش از ۸۰ درصد خودروهای عبوری تک‌سرنشین هستند که این امر منجر به افزایش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی می‌شود. با اجرای این طرح، کاهش قابل‌توجهی در ترافیک و آلودگی مشاهده خواهد شد.

افزایش بهره‌وری و کاهش وابستگی به واردات

محمودیان اظهار داشت: انتقال عوائد نقدی حاصل از فروش سهمیه بنزین هر فرد به شخص، موجب بهینه‌سازی مصرف و افزایش بهره‌وری خواهد شد. این اقدام نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان است، بلکه از محل کاهش مصرف بنزین می‌توان به کاهش ناترازی و واردات سوخت نیز کمک کرد. به علاوه، جلوگیری از مصرف بی‌رویه باعث می‌شود منابع ارزی کشور به هدر نرود.

حمایت‌های لازم برای اجرای سیاست جدید

وی تأکید کرد: برای موفقیت این سیاست، دولت باید منابع کافی را برای اجرای آن فراهم کند. سهمیه بنزین باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که هیچ هزینه اضافی به صنعت حمل‌ونقل تحمیل نشود. همچنین، عوائد حاصل از اخذ عوارض صادرات بنزین می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی به کار گرفته شود.

طرحی برای کاهش مصرف و قاچاق

این کارشناس انرژی در پایان گفت: تعیین سهمیه ماهیانه ۳۰ لیتر بنزین به ازای هر نفر، راهکاری نوآورانه برای مقابله با کمبود سوخت است. این طرح می‌تواند مصرف بنزین را بهینه، قاچاق سوخت را کاهش و تغییرات مثبت اقتصادی را برای کشور به‌همراه داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات