تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145774

سقوط گسترده در بازار ارز و طلا/ پیش بینی بازار در هفته پیش رو

سقوط گسترده در بازار ارز و طلا/ پیش بینی بازار در هفته پیش رو

فراخوان ایران‌خودرو و اعطای وام‌های صد میلیونی به مشتریان، بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داد. بررسی میدانی نشان می‌دهد که این عوامل چگونه بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته‌اند.

به گزارش شهر بورس، در هفته جاری، بازارهای ارز و طلا در دومین هفته متوالی با کاهش ارزش همراه شدند. این در حالی است که طلا در بازارهای جهانی افزایش قیمت داشت. کاهش دسته‌جمعی در بازارهای داخلی، به ویژه افت دلار تهران که کانال ۶۰ هزار تومانی را از دست داده و به نیمه دوم کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، از جمله تغییرات برجسته این هفته است.

عوامل تاثیرگذار در سقوط بازار ارز و طلا

یکی از عواملی که تحلیلگران به آن اشاره می‌کنند، معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم است. پیش‌بینی‌های قبلی حاکی از این بود که با اعلام اسامی وزرا، بازار ارز به اصلاحاتی دچار شود. این پیش‌بینی‌ها با کاهش ارزش ارز و طلا پس از معرفی وزرا به وقوع پیوست. برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که فراخوان ثبت‌نام ایران‌خودرو در کاهش ارزش بازار ارز و طلا تاثیرگذار بوده است. در شرایط رکود بازارها، اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران‌خودرو جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و بسیاری از افراد ارز و طلای خود را به منظور ثبت‌نام در این طرح به فروش رسانده‌اند.

بررسی تاثیرات جانبی

علاوه بر این، اعطای وام صد میلیون تومانی توسط برخی بانک‌ها برای ثبت‌نام در طرح ایران‌خودرو، خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، طلا و سهام، و کاهش محدودیت‌های ثبت‌نامی نیز به عنوان عوامل موثر در کاهش قیمت‌ها ذکر شده است. تحلیلگران بر این باورند که این رویدادها در رکود بازار ارز، طلا و سرمایه این هفته بی‌تاثیر نبوده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی

همچنین در سطح بین‌المللی، انتظارات پیرامون واکنش ایران در هفته جاری به تحولات منطقه‌ای، باعث ایجاد نوسانات در بازار ارز شد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این پاسخ هوشمندانه ایران به وقایع اخیر، به ایجاد آرامش نسبی در بازار کمک کرده و روند اصلاحی را تقویت کرده است.

وضعیت اقلام طلا

در هفته جاری، سکه امامی، نیم‌سکه و ربع‌سکه کاهش‌های چشمگیری را تجربه کردند و حباب سکه‌ها به کمترین سطح خود از ابتدای سال رسید. بیشترین کاهش قیمت در این هفته مربوط به ربع‌سکه با ۶.۵ درصد افت بود. همچنین تتربا با کاهش ۲.۴۸ درصدی کمترین افت هفتگی را به خود اختصاص داد.

پیش‌بینی آینده بازار

با توجه به کمبود نقدینگی همزمان با بلوکه شدن منابع مالی برای ثبت‌نام در فراخوان ایران‌خودرو و کاهش ریسک‌های منطقه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که در صورت عدم بروز ریسک‌های سیستماتیک، بازار ارز در هفته آینده نیز تغییرات چشمگیری نداشته باشد.

منبع: اکوایران

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات