تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 147429

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

سرنوشت حساب‌های وکالتی قرعه‌کشی ایران‌خودرو/ پول‌های آزاد شده به کجا می‌روند؟

سرنوشت حساب‌های وکالتی قرعه‌کشی ایران‌خودرو/ پول‌های آزاد شده به کجا می‌روند؟
با اعلام آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی از سوی ایران‌خودرو، سرنوشت این منابع مالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که آیا این منابع مالی به بانک‌ها بازمی‌گردند یا به بازارهای دیگر مانند طلا، ارز و سهام حرکت خواهند کرد.

به گزارش شهر بورس، قرعه‌کشی ایران‌خودرو یکی از پرحاشیه‌ترین رویدادهای اقتصادی سال‌های اخیر بوده است. با افزایش قیمت خودرو و کمبود عرضه در بازار، بسیاری از افراد برای خرید خودرو مجبور به شرکت در قرعه‌کشی‌ها شده‌اند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که متقاضیان باید مبلغی را به حساب‌های وکالتی واریز کنند تا بتوانند در این قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند.

فروش محصولات ایران خودرو پس از ۱.۵ سال وقفه، از ۲۴ مرداد ماه برای تمامی متقاضیان آغاز شد و علاقه‌مندان به خرید خودرو پس از وکالتی کردن حساب بانکی خود در یکی از بانک‌های معتبر و مسدود کردن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان، اقدام به ثبت‌نام در این طرح کردند.

این خودروساز برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان یک مهلت شش روزه در نظر گرفت که از سوی شرکت ایران خودرو این مهلت از یکشنبه چهارم شهریور ماه آغاز و تا ساعت ۲۴ روز جمعه نهم شهریور ادامه دارد.

با پایان یافتن مهلت ثبت درخواست خرید خودرو وجوه مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خرید خودرو از شرکت ایران خودرو، طبق اعلام این شرکت از امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه رفع مسدودی می‌شود و بانک‌های عامل مکلفند ضمن اطلاع‌رسانی پیامکی به دارنده حساب، نسبت به رفع مسدودی حساب بدون مراجعه متقاضی و یا ثبت درخواست اقدام کنند.

زمان قرعه کشی ایران خودرو

درمورد زمان قرعه کشی هنوز اطلاعات دقیق و رسمی در دست نیست. ابتدا قرار بود قرعه کشی امروز (دوشنبه) انجام شود، اما این موضوع بنا به دلایلی به تعویق افتاد.

با این حال، خبرهایی مبنی بر برگزاری قرعه کشی محصولات ایران خودرو در روز سه شنبه وجود دارد.

از طرفی دیگر نیز خبرگزاری فارس مدعی شد که «براساس اطلاعات واصله بنظر می‌رسد مراسم قرعه‌کشی در اوایل هفته آینده برگزار شود اما هنوز تصمیم قطعی درباره زمان برگزاری این مراسم اتخاذ نشدها ست.»

پول‌های آزاد شده به کدام بازار حرکت خواهند کرد؟

با آزاد شدن این پول‌ها، سؤال اصلی این است که این منابع به کدام بازار حرکت خواهند کرد چراکه در زمان واریز پول به حساب‌های وکالتی، بسیاری از بازارها تحت تأثیر قرار گرفتند؛ طلا، ارز و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد خروج سرمایه‌های بزرگی بودند. این امر نشان می‌دهد که مبدا اصلی این پول‌ها حساب‌های بانکی بوده است. به همین دلیل، انتظار می‌رود که با آزادسازی پول‌ها، این منابع به حساب‌های بانکی بازگردند.

اما نکته مهم اینجاست که آیا بازگشت این پول‌ها به حساب‌های بانکی باعث تغییراتی در بازار خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد که به دلیل عدم تغییر جدی در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، این پول‌ها به همان جایی که از آنجا آمده‌اند، باز خواهند گشت. البته بانک‌ها ممکن است با ارائه طرح‌های جذاب، سعی کنند این منابع را نزد خود نگه دارند.

در مجموع، بعید است که این پول‌ها وارد بازارهایی مانند ارز، طلا یا رمزارزها شوند. همچنین، بازار سهام نیز احتمالاً تأثیر چندانی از این آزادسازی نخواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که عمده‌ این منابع به حساب‌های درآمد ثابت بازگردند و بازارهای دیگر تحت تأثیر جدی قرار نگیرند.

با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد که آزادسازی پول‌های بلوکه شده در حساب‌های وکالتی تأثیر زیادی بر بازارهای مالی نخواهد داشت و بیشتر به بازگشت سرمایه‌ها به حساب‌های بانکی منجر خواهد شد. این وضعیت نشان می‌دهد که همچنان ثبات اقتصادی و عدم تغییرات جدی در بازارها، عوامل اصلی در تعیین مسیر این منابع مالی هستند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ