تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
کد خبر : 105512

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
سامانه مودیان از طریق اینترنت در جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی کمک می کند. در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

به گزارش شهر بورس، سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه مالیاتی آنلاین است و توسط سازمان امور مالیاتی برای ثبت مشمولان مالیاتی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال اقتصادی که درآمدی دارند، ارسال اظهارنامه های مالیاتی ، اطلاعات مربوط به مالیات برای سازمان مالیات و دریافت اطلاعات و مستندات و اجرای دقیق قانون و رعایت عدالت اجتماعی و جلوگیری از فرار مالیاتی از طرف سازمان مالیاتی ایجاد شده است. این سامانه از طریق اینترنت در جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی، به دولت کمک می‌کند تا از فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تری به امور مالیاتی رسیدگی کند. همچنین کاربران هم این امکان را دارند تا از طریق اینترنت و با استفاده از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن وصل می شود به سامانه مودیان وصل شوند و از همین سامانه مالیات خود را پرداخت کنند. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی و برقراری عدالت در پرداخت مالیات است.

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و فعالان اقتصادی که به نوعی کسب درآمد دارند باید طبق قانون نسبت به ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند. ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی طبق برنامه و در تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌ اجرا می شود. قانون برای اشخاصی که مطابق دستورالعمل ها اقدام ‌‌کنند مشوق‌‌هایی در نظر گرفته و از طرف دیگر عدم رعایت آن طبق بند ب ماده 22 قانون مشمول مجازات‌‌هایی خواهد بود.

سامانه مودیان مالیاتی با چه هدفی ایجاد شده است؟ 

سامانه مودیان مالیاتی با هدف جمع‌آوری اطلاعات مالیاتی و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی کشور و حذف رسیدگی ممیز محور براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان راه‌اندازی شده است. در این قانون، طبق برنامه و تاریخ‌های مشخصی گروهی از شرکت‌ها مشمول اجرای قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی شدند البته با تصویب قانون جدید سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، تاریخ ها و فراخوان‌های جدیدی مشخص شدند که هر مودی با اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه تکلیفش را انجام می دهد.

آموزش اصطلاحات و نحوه ی کار با سامانه مودیان

سامانه مودیان

سامانه‌ مالیاتی آنلاین است که تحت مدیریت سازمان مالیاتی اداره می شود و برای هر مودی یک پوشه کار اختصاص داده می شود و مودی از طریق اینترنت و با وسیله‌ای که به حافظه مالیاتی وصل می‌شود با این سازمان ارتباط می گیرد و این سازمان مرجع ثبت و صدور و استعلام صورت حساب است.

پایانه‌های فروشگاهی

اصطلاح مهم دیگر پایانه فروشگاهی است که وسیله ای است که به سامانه مودیان متصل می شود و صورت حساب الکترونیکی صادر می کند و به شبکه‌های پرداخت رسمی هم وصل می شود.

صورتحساب الکترونیکی

اصطلاح مهم دیگر، صورت حساب الکترونیکی است که بر روی این صورتحساب، شماره منحصر به فرد مالیاتی ثبت شده و در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. صورت‌حساب‌های الکترونیکی متغیر هستند و الگوی یکسانی ندارند و متناسب با نوع کسب‌وکار و اقلام ، اطلاعات آن مشخص می‌شوند.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سه نوع صورت حساب الکترونیکی داریم که هرکدام هم چندین الگو دارند.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول شامل چندین الگو است

  • الگوی اول :فروش
  • الگوی دوم :فروش ارزی
  • الگوی سوم :صورتحساب طلا، جواهر
  • الگوی چهارم :قرارداد پیمانکاری
  • الگوی پنجم :قبوض خدماتی
  • الگوی ششم :بلیط هواپیما

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم هم شامل

  1. الگوی اول :فروش کالا و خدمات
  2. الگوی دوم :صورت‌حساب طلا، جواهر که صرفاً توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صورت حساب الکترونیکی نوع سوم هم همان رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی است که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد.

حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و ذخیره اطلاعات و نگهداری صورتحساب ها و انتقال اطلاعات به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.و زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور است و مودی برای ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌کند. هر حافظه مالیاتی یک شماره منحصر به فرد یا شناسه یا کد حافظه مالیاتی دارد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود.

شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی

شماره منحصر‌به‌ فرد مالیاتی، شماره ای است که برای هر صورت حساب الکترونیکی صادر می شود و ۲۲ کاراکتری است. اعداد صورتحساب الکترونیکی از چپ به راست به ۴ بخش تقسیم بندی می‌شوند و زمانی هم اگر شما بخواهید صورتحسابی را لغو یا اصلاح کنید، به این شماره منحصربه‌فرد مالیاتی نیاز دارید.

  • شش کاراکتر اول شماره منحصر به فرد مالیاتی: شناسه حافظه مالیاتی
  • پنج کاراکتر بعدی شماره منحصر به فرد مالیاتی: تاریخ صورتحساب
  • ده کاراکتر بعدی شماره منحصر به فرد مالیاتی: سریال صورتحساب
  • کاراکتر آخر شماره منحصر به فرد مالیاتی: رقم کنترلی

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی چه اهمیتی دارد؟

کارپوشه سامانه مودیان همان درگاه یا پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی است، و مودیان می توانند تمامی اطلاعات مالیاتی خود ،اظهارنامه های مالیاتی، اطلاعات مربوط به مالیات ها و مستندات و عوارض ارزش افزوده ثبت شده و … را در کارپوشه خود مشاهده کنند.

اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه کسانی هستند؟

کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب درآمد دارند مشمول این قانون می شوند.

دسته اول مشاغل : مشاغل یعنی اشخاص حقیقی که صاحب کسب‌وکار هستند و با نام خودشان فعالیت می‌کنند.

دسته دوم شرکت‌ها: شرکت ها یعنی اشخاص حقوقی که شرکت یا مؤسسه‌ای را ثبت کرده و کد اقتصادی یا شناسه ملی دریافت کرده‌اند.

در سامانه مودیان مالیاتی، مودیان می توانند به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته، اطلاعات صورت حساب های فروش کالا و خدمات خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و از وضعیت صورتحساب های خود آگاهی یابند و در صورتی که صورتحساب هایشان خطایی داشته باشد، می توانند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. پس از ارسال صورتحساب به سامانه ، مودیان می توانند نسبت به تایید یا رد آن اقدام و از مزایایی برخوردار شوند. در صورت عدم ارسال اطلاعات مشمول جریمه می شوند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ