شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 46753
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زیرساخت ها برای حذف کامل دامنه نوسان فراهم نیست بسته هستند

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

زیرساخت ها برای حذف کامل دامنه نوسان فراهم نیست

زیرساخت ها برای حذف کامل دامنه نوسان فراهم نیست

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در مقطع کنونی، زیرساخت ها برای حذف کامل دامنه نوسان فراهم نیست، اما افزایش تدریجی آن می‌تواند قدم مثبتی برای بورس باشد

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: در کوتاه‌مدت، ابهام و بلاتکلیفی در کلیت بازار مشهود است. علی‌رغم اینکه شرکت‌ها از نظر بنیادی و سود سازی در شرایط خوبی هستند و پی بر ای بسیاری از شرکت‌ها به نقاط جذابی رسیده، اما بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد و بی‌تحرکی در آن به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه «بازار منتظر تعیین تکلیف بودجه 1401 و مذاکرات برجام است»، افزود: باید وضعیت پیشنهادات ده‌گانه ستاد اقتصادی دولت پیرامون بازار سرمایه، تعیین تکلیف شود و اگر این پیشنهادات از سوی مجلس پذیرفته شود، آینده بورس شفاف‌تر خواهد شد. این ابهام وجود دارد که شاید مجلس با این پیشنهادات و یا در بندهایی از آن تغییرات ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فعالان بورس منتظر دریافت اخبار مثبت از توافقات هستند تا چشم‌انداز خود برای ماه‌های آینده را تعیین کنند. این دو موضوع می‌توانند در یک ماه آینده شفاف شوند و شخصاً فکر می‌کنم شرایط بهتری برای بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

ساسانی به تشریح وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال پرداخت و عنوان کرد: موضوعی که به اشتباه میان افراد مطرح می‌شود، این است که وقتی به بهمن و اسفند نزدیک می‌شویم، دولت مانند سال‌های گذشته شروع به فروش اوراق کند. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به فروش بخش عمده‌ای از حجم دارای مجوز دولت برای فروش اوراق در هشت ماهه نخست سال، این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی یادآور شد: دولت برای فروش اوراق در ماه‌های باقی‌مانده امسال فعلاً مجوز ندارد. در این شرایط، احتمالاً طی ماه‌های پایانی سال شاهد فشار فروش ناشی از فروش اوراق توسط دولت نخواهیم بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به بحث تغییر دامنه نوسان، خاطرنشان کرد: بحث برداشته شدن دامنه نوسان از ماه‌ها و سال‌های قبل مطرح بوده، اما با توجه به اینکه بازار سرمایه ما در مقطع فعلی زیرساخت‌های لازم برای این کار را ندارد، بهتر است گام‌های مثبت در این راستا برداشته شود تا در آینده شرایط برای حذف کامل دامنه نوسان مهیا شود.

ساسانی، تغییر دامنه نوسان به‌صورت تدریجی را اقدامی مثبت دانسته و گفت: اگر دامنه نوسان به‌صورت یک درصدی افزایش یابد، اتفاق مثبتی است و می‌تواند گام رو به جلو باشد. در سال‌های گذشته دامنه نوسان بورس تهران سه درصد بود، در ادامه به چهار و سپس به پنج درصد افزایش یافت و بازار نیز سریعاً خود را با آن وفق داد. دامنه نوسان نامتقارن، می‌تواند توازن بازار را به هم بزند، اما افزایش تدریجی آن، نکته مثبتی باشد. باید به سمتی برویم که در کنار بهبود بقیه مؤلفه‌های بازار، افزایش دامنه نوسان و در آینده حذف کامل آن را در دستور کار قرار بدهیم.

وی تاکید کرد: هیئت مدیره بورس پیش از این به‌صورت مستقیم درباره چنین موضوعاتی تصمیم‌گیری می‌کرد، اما در حال حاضر این‌گونه تصمیمات توسط شورای عالی بورس تائید می‌شود. تغییر دامنه نوسان در حال حاضر بار دیگر به هیئت مدیره ارجاع داده شده تا در صورت صلاحدید، اجرایی شود. این موضوع به معنای مخالفت شورای عالی بورس نیست و حق تصدیق و اجرا به هیئت مدیره واگذار شده است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان