تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 156913

رکوردزنی قیمت لبنیات و تخم‌مرغ در مهرماه

رکوردزنی قیمت لبنیات و تخم‌مرغ در مهرماه
بر اساس داده‌های جدید مرکز آمار ایران، در مهر 1403، تورم سالانه خوراکی‌ها کاهش یافته، اما قیمت گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» به رکوردی جدید دست پیدا کرده است.

به گزارش شهر بورس، مرکز آمار ایران آخرین آمار مربوط به تورم خوراکی‌ها در مهر 1403 را منتشر کرد که نشان از کاهش سالانه این شاخص دارد. با این حال، گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با ثبت ۴.۷ درصد افزایش قیمت، رکورددار تورم ماهانه شده است.

طبق گزارش‌های جدید، اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش قیمت انواع لبنیات تأثیر مستقیم بر قیمت‌ها داشته است. در این راستا، گروه «میوه و خشکبار» که در شهریور ماه افت ۴ درصدی قیمت را تجربه کرده بود، در مهر ماه ۲.۴ درصد دیگر کاهش یافته و به این ترتیب، همچنان در محدوده منفی قرار دارد. همچنین، گروه «سبزی‌ها و حبوبات» نیز با رشد ۳.۸ درصدی در این ماه، بر تورم خوراکی‌ها تأثیرگذار بوده است.

قیمت کالاها

تأثیر افزایش قیمت نان

در مهرماه، نان نیز رسماً مجوز افزایش قیمت را دریافت کرد و گروه «نان و غلات» شاهد رشد ۳.۷ درصدی بود. سایر گروه‌های غذایی نیز افزایش‌های جزئی را تجربه کردند، با نرخ‌های بین ۱.۲ تا ۳.۲ درصد در ماهانه.

خبر مرتبط
هشدار درباره موج جدید گرانی‌ها/ تأثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر قیمت کالاهای اساسی
هشدار درباره موج جدید گرانی‌ها/ تأثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر قیمت کالاهای اساسی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، هشدار داد که افزایش نرخ ارز نیمایی تا پایان سال به 55 هزار تومان خواهد رسید و این امر می‌تواند موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و ایجاد موج جدیدی از گرانی‌ها در کشور شود.

وضعیت تورم خوراکی‌ها

تورم خوراکی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به پایان مهر 1403 به ۳۳.۶ درصد رسید، که نشان‌دهنده بهبود ۰.۶ واحد درصدی نسبت به شهریور همین سال است. در میان گروه‌های اصلی، گوشت و فرآورده‌های آن همچنان بالاترین نرخ تورم را دارند. به‌طوری که نرخ تورم گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» به ۴۸.۷ درصد و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» به ۴۸.۵ درصد رسیده است.

رکوردزنی در قیمت‌ها

در میان دیگر گروه‌ها، «ماهی‌ها و صدف‌داران» نیز با نرخ ۴۵.۵ درصد در بین خوراکی‌ها، تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کردند. در مقابل، «روغن و چربی‌ها» کمترین نرخ تورم سالانه را با رقم ۰.۷ درصد به ثبت رسانده‌اند.

افزایش تورم نقطه‌ای

در مقایسه با نرخ تورم سالانه، شاخص نقطه‌ای تورم خوراکی‌ها در مهر ماه افزایش یافته و از ۳۱.۲ درصد به ۳۱.۶ درصد رسیده است. در این بین، سبزیجات با ثبت ۴۵.۴ درصد افزایش قیمت، بیشترین فشار تورمی را تجربه کرده‌اند. گروه «میوه و خشکبار» نیز با ۳۶.۸ درصد در این جدول قرار دارد.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون