تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 145224

رونمایی از شیوه جدید فروش خودرو از کارخانه؛ حذف قرعه‌کشی و تسهیل شرایط خرید

رونمایی از شیوه جدید فروش خودرو از کارخانه؛ حذف قرعه‌کشی و تسهیل شرایط خرید
با رونمایی از شیوه جدید فروش خودرو در کارخانه، دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست و فرآیند خرید خودرو آسان‌تر از گذشته شده است.

به گزارش شهر بورس، شیوه جدیدی برای فروش خودرو از کارخانه رونمایی شده که نیاز به قرعه‌کشی را حذف کرده است. هرچند این فرآیند همچنان تحت نظارت وزارت صمت و شورای رقابت قرار دارد. شرایط خرید خودرو از کارخانه همچنان بدون تغییر باقی مانده است؛ از جمله الزام داشتن گواهینامه و سن حداقل 18 سال. همچنین محدودیت‌هایی مانند عدم خرید خودرو از خودروسازان در دو سال گذشته همچنان پابرجاست.

پایان کار سامانه یکپارچه فروش خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو که کمتر از دو سال فعال بود، در اسفند 1401 به‌عنوان بستر اصلی فروش خودروهای داخلی و مونتاژی معرفی شد. اما از ابتدای سال جاری، نقش این سامانه در فروش خودرو به مرور کاهش یافت. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که سیاست شخصی وی حذف این سامانه و ارتباط مستقیم مشتریان با خودروسازان است. به این ترتیب، سامانه یکپارچه فروش خودرو از صحنه کنار رفت و فروش خودروها بار دیگر به خودروسازان واگذار شد.

شرایط خرید خودرو از کارخانه

شرایط ثبت‌نام برای خرید خودرو از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و مونتاژکاران دیگر تغییر چندانی نسبت به سامانه یکپارچه ندارد. همچنان افتتاح حساب وکالتی و واریز وجه به این حساب، به‌عنوان یکی از شرایط اصلی خرید خودرو باقی مانده است. حداقل سن متقاضی باید 18 سال باشد و متقاضیانی که پلاک فعال دارند، به‌شرطی که پنج سال از عمر خودرویشان گذشته باشد، می‌توانند برای خرید خودرو اقدام کنند. همچنین، کسانی که طی چهار سال گذشته از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و یا طی دو سال گذشته از شرکت‌های مونتاژکار خودرو خریداری کرده‌اند، مجاز به شرکت در این طرح نیستند.

شیوه‌های فروش خودرو، فوق‌العاده و پیش‌فروش

فروش خودرو توسط خودروسازان به دو شکل پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده انجام می‌شود. تفاوت اصلی این دو طرح در موعد تحویل خودرو، جمعیت هدف، مبلغ دریافتی و قیمت تمام‌شده خودرو در زمان تحویل است. در طرح فروش فوق‌العاده، موعد تحویل خودرو معمولاً 90 روزه است و کل مبلغ خودرو از مشتری دریافت می‌شود. اما در طرح پیش‌فروش، موعد تحویل دقیقاً مشخص نیست و متقاضی ممکن است تا یک سال برای دریافت خودرو منتظر بماند. در این حالت، فقط 50 درصد از قیمت خودرو در ابتدا دریافت می‌شود و بقیه مبلغ به زمان تحویل موکول می‌شود.

قیمت خودرو در طرح پیش‌فروش ممکن است به دلیل تغییرات قیمت کارخانه افزایش یابد و این افزایش قیمت بر عهده مشتری خواهد بود. در ماه‌های اخیر، طرح فروش فوق‌العاده برای متقاضیان عادی آغاز شده، اما در طرح پیش‌فروش، بیشتر افرادی هدف قرار گرفته‌اند که قبلاً مراحل مختلف سامانه یکپارچه را پشت سر گذاشته‌اند.

منبع: بانک اول

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات