تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 144359

روابط سیاسی ایران و عربستان؛ هنوز بدون دستاورد اقتصادی

روابط سیاسی ایران و عربستان؛ هنوز بدون دستاورد اقتصادی
با گذشت یک سال و نیم از برقراری مجدد روابط سیاسی با عربستان، میزان صادرات ایران به این کشور همچنان ناچیز است و نتوانسته دستاورد اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشد.

به گزارش شهر بورس، یک سال و نیم از برقراری مجدد روابط سیاسی با عربستان سعودی گذشته است، اما این ارتباط هنوز دستاورد اقتصادی چشم‌گیری برای ایران نداشته است.

حجم صادرات ایران به عربستان

میزان صادرات ایران به عربستان در سال گذشته تنها 367 هزار و 992 دلار بوده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی دو کشور ناچیز به نظر می‌رسد. گمرک ایران اعلام کرده است که صادرات کل کشور در سال 1402 برابر با 49 میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده است.

صادرات دو ماه نخست 1403

بر اساس گزارشی که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، در دو ماهه نخست سال 1403 مجموع صادرات ایران به عربستان برابر با 121 تُن به ارزش بیش از 35.4 هزار دلار بوده است. هرچند گمرک آماری از واردات ایران از این کشور ارائه نکرده است. این آمار نشان می‌دهد که برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان نتوانسته است منجر به بهبود مراودات اقتصادی میان دو کشور شود.

ایران و عربستان به عنوان دو همسایه در منطقه خلیج فارس، روابط اقتصادی دو جانبه‌ای داشته‌اند. هرچند این روابط همواره تابعی از رقابت‌های دو کشور در حوزه ژئوپلیتیک بوده است، اما همچنان در سطوحی ادامه داشته است.

روابط ایران و عربستان در دوره‌های مختلف دستخوش تنش‌های جدی بوده است. همزمان با اجرای سیاست تنش‌زدایی با غرب در دولت روحانی، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در سال 1395 قطع شد. اما در تاریخ 19 اسفند ماه سال 1401، در پی دیدار شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای سعودی خود در چین و گفتگوهای فشرده، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سرگرفته شد.

منبع: گزارش اقتصاد 100

 

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات