تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142133

رشد گردشگری در ایران، نقش برجسته عراقی‌ها و افغان‌ها

رشد گردشگری در ایران، نقش برجسته عراقی‌ها و افغان‌ها
بر اساس آمارهای جدید، ایران در سال ۱۴۰۲ میزبان ۶ میلیون گردشگر ورودی بوده است که بیشترین تعداد آن‌ها را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش شهر بورس، داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۴۰۲ به جز دو سال، بیشترین گردشگران ورودی به ایران را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند. بر اساس این آمارها، از ۶ میلیون گردشگر ورودی ایران در سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عراقی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افغان و ۸۰۰ هزار نفر از ترکیه بوده‌اند.

توریست‌های عراقی، دلایل و انگیزه‌ها

ولی تیموری، معاون سابق وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، بیان می‌کند که تبادلات گردشگری بر اساس روابط فرهنگی و دیپلماتیک شکل می‌گیرد. وی تاکید می‌کند که ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با عراق باعث افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور شده است. او اضافه می‌کند که توریست‌های عراقی با انگیزه‌های زیارتی، تفریحی و سلامت به ایران سفر می‌کنند.

تیموری همچنین اشاره می‌کند که برخی گردشگران عراقی علاوه بر زیارت، از خدمات درمانی و گردشگری در مناطق شمالی کشور نیز بهره‌مند می‌شوند. وی ادامه می‌دهد که برخی گردشگران با هدف گردشگری سلامت به ایران می‌آیند و پس از درمان، به زیارت و تفریح می‌پردازند.

جذابیت‌های اکوتوریسم و طبیعت‌گردی ایران برای عراقی‌ها

ارشک مسائلی، پژوهشگر حوزه گردشگری، می‌گوید که اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در ایران برای توریست‌های عراقی جذابیت دارد. وی اضافه می‌کند که به لحاظ هزینه‌کرد، گردشگران عراقی نسبت به برخی کشورهای اروپایی مبلغ کمتری را در ایران خرج می‌کنند.

خبر مرتبط
نحوه دریافت سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۴ مشخص شد
نحوه دریافت سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۴ مشخص شد

با نزدیک شدن به فصل واریز سود سهام عدالت، از هم اکنون گمانه‌زنی‌ها در خصوص مراحل واریز سود سهام عدالت، مبلغ سود و زمان واریز آن آغاز شده است. طبق پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که برخی افراد تا پایان سال ۴ بار سود سهام عدالت دریافت کنند.

مسائلی بیان می‌کند که افغان‌ها نیز به عنوان گردشگران ورودی لحاظ می‌شوند، اما اغلب آن‌ها با ویزای کار به ایران سفر می‌کنند که طبق تعاریف جهانی گردشگر محسوب نمی‌شوند. از سال ۱۴۰۱، افغان‌ها جزو توریست‌های ورودی حساب شده‌اند و این موضوع باعث افزایش آمار آنها شده است.

تراز گردشگری ایران، نگاهی به آمارها

بر اساس آمارهای تیموری، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۱۳۹۸ (سال قبل از پاندمی کرونا) ۸ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۰ نفر بوده است، در حالی که ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۰ نفر از کشور خارج شده‌اند. در سال ۱۴۰۲، ایران ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ گردشگر ورودی و ۱۴ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۷۷۶ گردشگر خروجی داشته است که تراز تبادلات گردشگری به عدد منفی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

اولویت‌دهی به گردشگری در عمل

مسائلی معتقد است که گردشگری باید در عمل به عنوان اولویت لحاظ شود و نه فقط روی کاغذ. او بیان می‌کند که صنعت توریسم در برنامه‌های مختلف توسعه آمده است، اما حمایتی نمی‌شود. وی اضافه می‌کند که گردشگری در محیط صلح‌آمیز رشد می‌کند و نیازمند تکنولوژی و سرمایه‌گذاری است.

مسائلی توضیح می‌دهد که گردشگران غربی به طور میانگین ۲ تا ۳ هزار دلار در مقصد هزینه می‌کنند، در حالی که گردشگران همسایه میانگین هزینه‌ای هزار دلار دارند. او تاکید می‌کند که جذب گردشگران اروپایی ارزش افزوده بیشتری برای ایران دارد و باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون