شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۹:۰۸
کد خبر : 46806
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سیر نزولی تورم آغاز شده است بسته هستند

رئیسی:

سیر نزولی تورم آغاز شده است

سیر نزولی تورم آغاز شده است
سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در صحن علنی مجلس حضور یافته و گفت: طبق آمار کنترل و سیر نزولی تورم آغاز شده است.

به گزارش شهر بورس، سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت ۱۹ دی و قیام مردم قم گفت: قیام ۱۹ دی، آغاز نهضت عظیم اسلامی بود که منتهی به ۲۲ بهمن شد. یاد همه شهدا بویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم به ارواح‌شان درود می‌فرستیم و از ارواح بلندشان استمداد می‌طلبیم.

وی افزود: امروز همگرایی بین مجلس و دولت ضروری است که در جهت رفع مشکلات مردم؛ انتظار دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و همپوشانی صورت گیرد.

وی با اشاره به حضور خود در مجلس ادامه داد: حضور امروز من در مجلس و در حضور نمایندگان محترم به دلیل احترام به قانون و آئین نامه مجلس و برای تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، چون در جلسه گذشته و در روز تقدیم لایحه ابعداد و شاخص‌های بودجه ۱۴۰۱ را بیان کردم.

همگرایی بین مجلس و دولت ضروری است

رئیس‌جمهوری افزود: امروز همگرایی بین مجلس و دولت ضروری است که در جهت رفع مشکلات مردم، انتظار دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و همپوشانی صورت گیرد.

رئیسی تاکید کرد: در جاهایی که این همکاری صورت می‌گیرد و آهنگ مجلس و دولت یکی است مثل موضوع مسکن و حمایت از تولید که هم خواست مردم است و هم نظر مجلس و دولت، این همگرایی مفید واقع می‌شود و در موضوع بودجه هم باید همین طور باشد.

وی افزود: امروز انتظار مردم و امید آنان به دولت برای اینکه گره‌گشایی کند و مشکلات معیشت‌شان را حل کند، امید و انتظار بالایی است. اقداماتی هم در این باب انجام شده است. دولت هم تلاش دارد وعده‌هایش تحقق عینی پیدا کند و پایبند به وعده‌ها باشد در عمل.

رئیس‌جمهوری با اشاره به موفقیت‌ها در کنترل شیوع کرونا، یادآور شد: خدا را شاکرم که در این زمینه موفق عمل کردیم تا دیگر موفقیت برخی کشورها و غربی‌ها را به رخ ما نکشند و به لطف خدا امروز پایین‌ترین حد بستری و فوتی کرونا در کشور وجود دارد.

سیر نزولی تورم آغاز شده است

رئیسی یادآور شد: در تورم نیز که خواست مردم و دلسوزان کنترل آن است، هم سیر نزولی آغاز شده است و هم تورم در حال کنترل است و آمارها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سیر صعودی تورم به سیر نزولی بدل شده و این امر آغاز شده و به کاهش قیمت‌ها خواهد انجامید.

وی گفت: قانون مسکن تصویب شد و دنبال هم به دنبال اجرای مسکن است که هم وعده ما بود و هم مصوب مجلس و هم خواست مردم است. در حمایت از تولید، آنچه در مجلس تصویب بود و آنچه دولت دنبال می‌کند همه در یک سو است. این هم‌سویی و همراهی خواست مردم و هم در جهت حل مشکلات مردم است. یکی از جلوه‌های مهمی که می تواند در جهت همگرایی و همسویی مفید واقع شود، مساله بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

آیت الله رییسی افزود:انتظار و امید مردم برای دولت که گره‌ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکلات معیشتی مردم را حل کند، امید و انتظار والایی است. شما هم که با حوزه های مختلف در ارتباط هستید امید مردم این است که هر روز می گذرد مشکلات کاهش پیدا کرده و معیشت مردم حل شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مورد حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: زمانی که کار را که در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود. اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست .

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم نظر شدند.

رهبری فرمودند؛ نظر مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی اخذ شود

رئیسی ادامه داد: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند:« نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود و بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به عنوان لایحه دو فوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران صورت گیرد لذا در این لایحه هر دو نکته رعایت شد و لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس محترم بعد از اینکه لایحه مطرح شد، فوریت لایحه را رد کردند و مقرر شد لایحه به صورت عادی بررسی شود به عبارت دیگر مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رای به ادامه ارز ترجیحی دادید و نه رای به جبران حذف ارز ترجیحی.

رئیسی اظهار داشت: ترجمه رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که «طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.» لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

رییس دولت سیزدهم گفت: این کار را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم.

بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

وی اظهار داشت: باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور افزود: سازمان برنامه و بودجه به همراه برخی صاحبنظران در مجلس و اقتصاد جلسات متعددی برای همفکری در این زمینه جلسات متعددی برگزار کردند و نظر مجلس و دولت امروز باهم باید بتواند مسائل را حل کند و تا تصمیمی اتخاذ شود که هم رشد اقتصادی در کشور را به همراه داشته باشد و هم بر معیشت مردم لطمه ای وارد نکند و هم بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در انضباط کاملی قرار دهد و باید در این مسیر حرکت شود یعنی پیشنهادی که بتواند همه این مقاصد را دنبال کند حتما مورد حمایت ما است و دغدغه دوستان نسبتا به مساله ارز ترجیحی را می‌شود به عنوان تصمیمی با نگاه به ابعاد مختلف آن مورد توجه و بررسی قرار داد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان