تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۱
کد خبر : 133421

دیدگاه مسعود پزشکیان درباره بورس؛ اقتصاد با دستور درست نمی‌شود/ افراد متخصص در راس کار نیستند

دیدگاه مسعود پزشکیان درباره بورس؛ اقتصاد با دستور درست نمی‌شود/ افراد متخصص در راس کار نیستند
مسعود پزشکیان که از روز گذشته با احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان رسماً وارد گود انتخابات شده، دیدگاه‌های مختلفی درباره وضعیت کلی اقتصاد کشور و بازار سرمایه دارد.

به گزارش شهر بورس، روز گذشته و همزمان با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده، فعالیت انتخاباتی نامزدها نیز آغاز شده است. یکی از چهره‌هایی که در بین نامزدهای انتخاباتی شگفتی‌ساز شده، مسعود پزشکیان است.

مسعود پزشکیان طی سال‌های اخیر در گفت‌وگوهای مختلف خود با شهر بورس، به بیان دیدگاه‌های اقتصادی‌اش در زمینه‌های مختلف پرداخته که طی این گزارش به بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس

آنچه که در زیر می‌خوانید، اظهار نظرهای مختلف مسعود پزشکیان طی چند مصاحبه با «شهر بورس» در تاریخ‌های مختلف است:

خبر مرتبط
هشتگ از روحانی بگو؛ ماجرا چیست؟
هشتگ از روحانی بگو؛ ماجرا چیست؟

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افکار عمومی را به بازخوانی وقایع دوران ریاست جمهوری حسن روحانی دعوت کرد.

ارز 4200 تومانی رانت است/ اقتصاد با دستور درست نمی‌شود (22 آبان 1400)

  • ارز 4200 تومانی به هر کسی تعلق بگیرد، رانت است و اکثراً به دست کسانی که نیاز دارند، نمی‌رسد. در گذشته نیز ارز 4200 تومانی به برخی‌ها تخصیص یافته، اما افرادی از جمله کشاورزان که واقعاً به آن نیاز داشتند، کود و سم را به قیمت آزاد خریداری کرده‌اند.
  • اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت‌خواری، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار را انجام ندهد. دولت می‌تواند گروه‌های هدف را شناسایی کند تا این ارز به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند، قرار بگیرد.
  • اقتصاد با دستور درست نمی‌شود. وقتی بخواهیم اقتصاد را دستوری پیش ببریم، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود و تولیدکننده هم از تولید دست می‌کشد. مگر می‌شود وقتی قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده 10 واحد تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با 8 واحد محصول خود را به فروش برساند.
  • دولت باید از نظر اقتصاددان‌ها و کارشناسان استفاده کند. اینکه الان قیمت در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد متفاوت است، به خاطر همان دستوری بودن اقتصاد است. مملکت زمانی درست می‌شود که با علم و نظر کارشناسی پیش برویم.

دیدگاه مسعود پزشکیان درمورد بورس/ نمایندگانی که برجام را آتش زدند پاسخگو باشند (7 آبان 1401)

  • ما در مجلس شورای اسلامی برجام را تصویب کردیم و به برجام معتقد بودیم. چند وقت پیش به نمایندگانی که در مجلس برجام را آتش زدند، می‌گفتم که «باز هم این کار را بکنید، اما اگر راست می‌گویید سفره مردم را هم رنگین کنید».
  • بر اساس علم و اطلاعاتی که دارم، اینکه ما رابطه‌مان را با دنیا قطع کنیم و کار را جلو ببریم غیرممکن است. در این شرایط ما هر روز عقب‌تر خواهیم ماند و گرانی بیشتر خواهد شد تا صنایع به مشکل بخورند و سرمایه‌ها از کشور خارج شود. امکان اینکه روند کنونی را ادامه بدهیم و رشد کنیم، وجود ندارد و ما نمی‌توانیم ارتباط‌مان را با دنیا قطع کنیم. اینها می‌گویند می‌شود، اما من که نمی‌دانم!
  • مشکل ما اینجاست که افراد متخصص در راس کار نیستند، در نتیجه به نقطه‌ای می‌رسیم که وقتی بورس‌های دنیا به خاک و خون کشیده می‌شوند بازار ما رونق می‌گیرد و وقتی چنین تورمی در جامعه حاکم است، بورس افت می‌کند. پس اینجا از نظر علمی مشکلی وجود دارد.
  • ما برای اینکه فوتبال بازی کنیم، مربی خارجی می‌آوریم تا بگوید چطور به همدیگر پاس بدهید، اما برای چنین موضوع پیچیده‌ای از نفراتی استفاده می‌کنیم که تجربه چندانی ندارند. بین درس خواندن و داشتن مهارت سال‌ها فاصله است.

حضور مسعود پزشکیان در غرفه شهر بورس - حمله تند «پزشکیان» به رد صلاحیت کنندگان

از عرضه خودرو در بورس کالا تا مالیات و FATF (16 بهمن 1401)

  • عرضه خودرو در بورس را نمی‌دانم از کجا ابداع کرده‌اند، در خارج، خودرو را می‌خرند و پنج سال دیگر پولش را می‌دهند، اما اینجا چندین میلیون نفر اسم نویسی می‌کنند تا ۱۶ هزار خودرو را بخرند که این مسئله درست نیست و نمی‌دانم این روش را از کجا یاد گرفته‌اند.
  • ما باید انحصار خودرو را از بین ببریم. زمانی می‌توانیم در بورس کالا عرضه داشته باشیم که مصرف از تولید کمتر باشد. وقتی مصرف بیشتر از تولید است بورس قیمت را بالا می‌برد.
  • دولت اگر می‌خواهد روند داخلی شفاف باشد، FATF داخلی را تصویب کند. آن زمان همه چیز درست می‌شود و من نمی‌توانم اطلاعات غلط بدهم و کسی نمی‌تواند معامله‌ای بکند و مالیاتش را حذف کند.
  • خیلی از اوقات سیستم مالیات از یک نفر مالیات نمی‌گیرد اما فرد دیگری که با او مشکل دارد را بیچاره می‌کند که اگر مالیات ندهی مغازه یا تولیدی‌ات را توقیف می‌کنیم. اگر سیستم شفاف شود این اتفاقات رخ نمی‌دهد و طرح مالیات بر عایدی هم جواب خواهد داد
  • وقتی قیمتی را برای یک کالا می‌گذاریم اما در بازار قیمت چیز دیگری است، هرکس آن ارز را دریافت کند، از رانت استفاده کرده است. (درمورد تخصیص ارز 28500 تومانی)

با حقوق‌های فعلی ساخت مسکن تبدیل به رویا شده است (12 اردیبهشت 1402)

  • مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی‌شود، همیشه سوال است که چرا در این 44 سال گذشته نقشه‌ای نداشتیم که برای تمام کسانی که خانواده تشکیل می‌دهند خانه‌ای امن و با کیفیت مناسب فراهم کنیم.
  • با حقوق‌های فعلی ساخت مسکن تبدیل به رویا شده است و ما قانون گذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملا غیرممکن است اما می‌شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم اما متاسفانه این تلاش را نمی‌بینیم.

تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن غیرممکن است

نظر مسعود پزشکیان درباره تجار، صاحبان صنایع و کسب و کار (12 آذر 1402)

  • اگر می‌خواهیم روی پای خودمان ایستاده و مشکلات تورم را حل کنیم، فقط با تجار و صاحبان صنعت امکان پذیر است. این حرف من نیست، حرف حضرت علی (ع) است.
  • اگر تولیدکننده و صادرکننده نباشد، تمام ادارات و سیستم‌ها بی‌معناست. باید بستری را آماده کرد تا تجار به راحتی کار خود را انجام داده و قدرت رقابت داشته باشند. این وظیفه قانون گذاران است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ