تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد خبر : 133967

دیدگاه‌های سعید جلیلی درباره ارز دیجیتال

دیدگاه‌های سعید جلیلی درباره ارز دیجیتال

دیدگاه‌های سعید جلیلی درباره ارز دیجیتال در سال 1396 مطرح شده و به همین بهانه به بازنشر این دیدگاه‌ها و تغییرات ارز دیجیتال از آن سال تا به امروز پرداخته‌ایم.

به گزارش شهر بورس، سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری در اسفند سال ۱۳۹۶ به بررسی پدیده نوظهور ارز دیجیتال پرداخت و نظراتی را در این خصوص بیان کرد که همچنان مورد توجه کارشناسان اقتصادی است.

جلیلی در سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت پیشگام بودن کشور در برابر پدیده‌های جدید، گفت: کشور باید در برابر پدیده‌های جدیدی که شکل می‌گیرد بتواند حالت پیشگام داشته باشد و عقب نماند. بعضاً پدیده‌ای آمده و خودش را تحمیل کرده و بعد به فکر چاره‌اندیشی برای آن بوده‌ایم و به دلیل تأخیری که در شناسایی ابعاد آن داشتیم نتوانستیم آن طور که لازم است با آن مواجه شویم.

وی با اشاره به تجربه تاریخی بانک‌ها، افزود: بیش از ۱۰۰ سال پیش سید جمال الدین اسدآبادی گفت: «البانک و ما ادراک ماالبانک»، و الان هنوز برخی مسئولین همین جمله را تکرار می‌کنند! شاید اگر همان موقع پدیده‌ای مثل بانک را خوب می‌فهمیدیم، زودتر می‌توانستیم به آن مسلط شویم و متناسب با شرایطی که داریم از آن استفاده کنیم.

جلیلی: مجموعه نظام درباره ارزهای دیجیتال نگاه جامع و دقیقی داشته باشد

جلیلی در ادامه به پدیده ارزهای دیجیتال اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد از همین جنس باشد، پدیده «ارز مجازی» است. چنین پدیده‌ای که مدتی است در برخی کشورها رایج شده و هم فضای مجازی و هم نظام پولی و ارزی آن کشورها را تحت تاثیر قرار داده، برای ما نیز می‌تواند تبعات مثبت یا منفی داشته باشد لذا اهمیت دارد که مجموعه نظام در این باره بتواند نگاه جامع و دقیقی داشته باشد.

خبر مرتبط
تعیین وزرای کلیدی؛ گام سرنوشت‌ساز برای بازار ارز و سرمایه
تعیین وزرای کلیدی؛ گام سرنوشت‌ساز برای بازار ارز و سرمایه

صلاحیت وزرای امور خارجه و اقتصاد در مجلس، نگاه‌ها را به سمت تأثیرات احتمالی این دو وزارتخانه بر بازارهای مالی معطوف کرده است.

وی بر لزوم استفاده از کارشناسان مختلف برای بررسی جامع این پدیده تاکید کرد و گفت: باید چنین جمع‌هایی کمک کنند تا نظام در این باره به تصمیم درست و جامع برسد و صرفا ذکرً برخی نکات مثبت و نکات منفی کفایت نمی‌کند بلکه باید تصمیم گرفت و جمع‌بندی داشت.

جلیلی همچنین به سرعت تغییر و تحولات این پدیده اشاره کرد و اظهار داشت: پدیده ارزهای مجازی علاوه بر اینکه یک پدیده جدید و چند وجهی است، یک پدیده سریع نیز هست و منتظر نمی‌ماند و جلو می‌آید، تأثیرگذار است؛ با خودش فرصت‌ها و تهدیدهایی می‌آورد و اگر تصمیمی برای مواجهه صحیح با آن نگیریم، خودش را تحمیل می‌کند و به مثابه یک اهرم می‌تواند در اختیار ما باشد یا علیه ما استفاده شود.

وضعیت بازارهای دیجیتال از سال 1396 تا به امروز

اما بازار ارزهای دیجیتال از سال 1396 و از زمان مطرح شدن این سخنان، شاهد رشد و تحولات چشمگیری بوده است. در این گزارش، به بررسی روند پذیرش این بازار در ایران از سال 1396 تاکنون می‌پردازیم.

رشد قیمت ارزهای دیجیتال

یکی از بارزترین نشانه‌های پذیرش، رشد قیمت ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت‌کوین، بوده است. در سال 1396، قیمت بیت‌کوین حدود 3000 دلار بود، اما در حال حاضر (خرداد 1403) به حدود 20000 دلار رسیده است. این افزایش قیمت نشان‌دهنده افزایش تقاضا و اعتماد به این بازار است.

در کنار رشد قیمت، شاهد افزایش قابل توجه تعداد کاربران ایرانی فعال در این بازار نیز بوده‌ایم. صرافی‌های ایرانی آمار دقیقی از تعداد کاربران خود ارائه نمی‌کنند، اما برآوردها نشان می‌دهد که تعداد کاربران در سال 1396 چند هزار نفر بوده است، در حالی که این رقم در حال حاضر به چند میلیون نفر رسیده است.

گسترش زیرساخت‌ها

رشد بازار ارزهای دیجیتال در ایران، به رونق زیرساخت‌های مرتبط با این بازار نیز منجر شده است. صرافی‌های آنلاین متعددی در ایران راه‌اندازی شده‌اند و ارائه دهندگان خدمات کیف پول و پرداخت نیز افزایش یافته‌اند.

با وجود رشد قابل توجه، بازار ارزهای دیجیتال در ایران با چالش‌ها و موانعی نیز روبرو است. عدم وجود قوانین و مقررات مشخص، نگرانی‌های امنیتی و عدم آگاهی عمومی از جمله این چالش‌ها هستند.

با وجود چالش‌های موجود، انتظار می‌رود که بازار ارزهای دیجیتال در ایران به رشد خود ادامه دهد. افزایش آگاهی عمومی، توسعه زیرساخت‌ها و تصویب قوانین و مقررات مناسب می‌تواند به تسریع این روند کمک کند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات