تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر : 138632

دولت چهاردهم و رفع ممنوعیت واردات/ بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران

دولت چهاردهم و رفع ممنوعیت واردات/ بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران
سیگنال‌های تازه از سوی دولت چهاردهم، حاکی از احتمال رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی پس از پنج سال ممنوعیت است. 

به گزارش شهر بورس، واردات لوازم خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شامل محصولاتی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و جاروبرقی می‌شود. این محصولات عمدتاً از کشورهایی نظیر آلمان، تایلند، چین، کره‌جنوبی و مالزی وارد می‌شوند.

در دهه ۹۰ شمسی، واردات لوازم خانگی چندین بار دچار تغییرات شد. در سال ۱۳۹۱، با قرار گرفتن این محصولات در گروه ۱۰، ثبت سفارش آنها ممنوع شد که به تدریج به ممنوعیت ورود آنها به کشور انجامید. این ممنوعیت تا تابستان ۱۳۹۴ ادامه داشت و در آن زمان، دولت وقت در برنامه ۱۰۰ روزه ابتدایی خود، به آزادسازی واردات محصولات گروه ۱۰ پرداخت.

در سال ۱۳۹۷، با بحران ارزی و تحریم‌های آمریکا، دور دوم ممنوعیت‌ها آغاز شد که همچنان ادامه دارد. در این دوران، برندهای کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که به مونتاژ محصولات خود در ایران مشغول بودند نیز در نهایت در سال ۱۳۹۸ خاک ایران را ترک کردند. حال با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، احتمال بازگشت این برندها به ایران وجود دارد.

محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اعلام کرده است که تولید لوازم خانگی در سه سال گذشته از ۱۴ میلیون به ۱۷.۵ میلیون قطعه افزایش یافته و احتمال رسیدن به ۲۰ میلیون قطعه در سال جاری نیز وجود دارد. وی به رقابتی شدن بازار داخلی اشاره کرده و خواستار رقابت در بازارهای بین‌المللی نیز شده است.

خبر مرتبط
چالش‌های صنعت لوازم‌خانگی؛ از تحریم‌ها تا قیمت‌گذاری دستوری
چالش‌های صنعت لوازم‌خانگی؛ از تحریم‌ها تا قیمت‌گذاری دستوری

صنعت لوازم‌خانگی در ایران با چالش‌های متعددی همچون تحریم‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری دستوری مواجه است که بر تولید، فروش و سودآوری این صنعت تأثیرگذار بوده‌اند. این گزارش به بررسی دقیق این چالش‌ها و تحلیل عملکرد این صنعت در سال‌های 1401 تا 1403 می‌پردازد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب، بارها به رفع تحریم‌ها و آزادسازی واردات اشاره کرده است. با روی کار آمدن دولت چهاردهم، احتمال رفع تحریم‌ها و بازگشت برندهایی نظیر ال‌جی، سامسونگ و بوش به ایران وجود دارد. حتی ممکن است خطوط تولید و مونتاژ این محصولات در داخل کشور راه‌اندازی شوند.

آزادسازی واردات لوازم خانگی می‌تواند هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای تولیدکنندگان مفید باشد. مصرف‌کنندگان از حق انتخاب بیشتری برخوردار خواهند شد و تولیدکنندگان نیز فرصت رقابت با محصولات خارجی را خواهند داشت. با توجه به مواضع رئیس جمهور جدید در خصوص آزادسازی واردات و رفع تحریم‌ها، احتمال بازگشت برندهای خارجی و رفع ممنوعیت واردات وجود دارد که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر تولید داخلی نیز داشته باشد.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ