تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
کد خبر : 134631

رییس انجمن فولاد آذربایجان در پاسخ به شهر بورس:

دلار تک‌نرخی مشکلات صنعت فولاد را حل می‌کند

دلار تک‌نرخی مشکلات صنعت فولاد را حل می‌کند
رییس انجمن فولاد آذربایجان راهکار خروج صنعت فولاد از بحران را تک‌نرخی شدن دلار دانست.

به گزارش شهر بورس، نوید نواده اباذر رییس انجمن فولاد آذربایجان عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی تبریز متافو اظهار داشت: نمایشگاه تبریز متافو قدیمی‌ترین نمایشگاه فولاد ایران است و امسال بیست و یکمین دوره این نمایشگاه برگزار می‌شود. انجمن فولاد آذربایجان مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را بر عهده گرفته است و شاید بتوان گفت یکی از قوی‌ترین نمایشگاه‌های منطقه است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و‌ کشوری تخصصی فولاد در ایران جزو مهمترین برنامه‌های انجمن بوده و توانستیم حضور قوی در نمایشگاه استانبول داشته باشیم و توانستیم ۱۶ شرکت مختلف از نقاط مختلف کشور را در این نمایشگاه همراهی کنیم که این موضوع فواید زیادی بر صادرات دارد.

نواده اباذر ادامه داد: این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود و با توجه به قرابت با انتخابات ریاست جمهوری شاید نتوانیم میزبان وزرا باشیم ولی باید تلاش کنیم که منطقه‌مان را با برگزاری بهینه این نمایشگاه سربلند کنیم.

رییس انجمن فولاد آذربایجان با اشاره به مشکلات صنعت فولاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سری مشکلات هستند که اگر‌ نتوانیم مدیریت کنیم مجبور به تعطیلی کارخانجات خواهیم بود. ما جه بخواهیم و چه نخواهیم بدون صادرات محور به مشکل خواهیم خورد. بدترین نکته آزارهایی است که به بخش خصوصی داده می‌شود ولی شرکت‌های دولتی از این موضوع مستثنی هستند.

خبر مرتبط
آبادا محکوم به پرداخت خسارت شد
آبادا محکوم به پرداخت خسارت شد

شرکت توليد نيروی برق آبادان (آبادا) نتیجه نهایی دعوی علیه شرکت را منتشر کرد.

نواده اباذر تصریح کرد: در راستای رفع مشکلات موجود و‌ بهبود شرایط موجود ما ۱۱۱۹ نامه مختلف به دستاندرکاران امر نوشتیم و توانستیم جلوی بسیاری از مشکلات را بگیریم.

رییس انجمن فولاد آذربایجان با اشاره به مشکلات صنعت فولاد گفت: موضوع صادرات ‌و موضوع برق دو مشکل بزرگ صنعت فولاد هستند که نامه‌نگاری‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است و جلسات مختلفی برگزار شده است و از تصمیم‌گیران کسی نمانده که این موضوع ابلاغ نشود ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم و دست به دامان شما دوستان رسانه‌ای هستیم که صدای ما را برسانید.

وی تاکید کرد: این مسیری که طی می‌شود مسیر تعطیلی صنایع پایین دستی فولادی است. رشد اقتصادی واقعی بیانگر وضعیت فعلی ماست که اصلا وضعیت خوبی نیست و متاسفانه هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای بهتر شدن وضعیت نیست.


بیشتر بخوانید:شناسایی سودی سنگین برای زیر مجموعه ومعادن


نوید نواده اباذر خاطرنشان کرد: ما سال‌ها به راحتی می‌توانستیم با وجود تحریم‌ها و مشکلات صادر کنیم، ما هیچ‌گاه دیپلماسی فعال اقتصادی نداشتیم و تحریم‌ها مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد ولی با این حال قطره قطره سعی کردیم مشکلات‌مان را حل کنیم. برخی بخش‌نامه‌ها و خود تحریمی بدتر از تحریم ما را دچار مشکل کرده است. دنیا پر از عرضه است و تقاضا نیاز به تحریک دارد و به گونه‌ای نیست که به سادگی بتوانیم صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: با تمامی مشکلات روزنه‌هایی برای صادرات ایجاد می‌کنیم ولی یک بخشنامه دو خطی تمام تلاش‌های ما را بی‌اثر می‌کند و پس از آن یکسال در پیچ و خم مجلس می‌دویم تا آن بخشنامه را ترمیم کنیم!

رییس انجمن فولاد آذربایجان تصریح کرد: تا دو سال گذشته با وجود تحریم‌ها ریسک‌های بزرگی را طی کردیم و اگر فقط بخشی از این ریسک‌ها متوجه دولت بود از نظر اقتصادی فاجعه‌ای رخ می‌داد. بخش خصوصی اجازه هیچگونه اشتباهی ندارد و در کنار آن دلار نیما و… هم مشکل‌ساز شده‌اند.

نواده اباذر تاکید کرد: ماده اولیه‌ای که ما خریداری می‌کنیم حتی گرانتر از دلار کف بازار است و با دلار ۶۴ هزار تومانی ما اخیرا برای شرکت‌مان از فولاد مبارکه خریداری کردیم. هزینه تبدیل از نظر انرژی با هزینه‌های جهانی برابر است ولی در نهایت از ما انتظار دارند با قیمت دلار ۴۲ هزار تومانی محصول را تحویل دهیم.

وی ادامه داد: جهرمی مدیرعامل بورس کالا در جلسات مختلف حامی ما بوده است و رحمتی استاندار مرحوم آذربایجان شرقی نیز حمایت‌های زیادی از حقوق ما داشتند.

وی با انتقاد از دولت مستقر گفت: ۵ خرداد ماه هیات دولت تشکیل جلسه داده و در این جلسه مصوباتی داشتند که باعث می‌شود بخش خصوصی مشکلاتش بیشتر شود. نمی‌دانم چه کسانی قسم خورده‌اند که ما له شویم و هزاران کارگر بیکار شوند.

رییس انجمن فولاد آذربایجان در پاسخ به شهر بورس درباره مشکلات ناشی از تصمیمات دولتی در حوزه فولاد گفت: سوالی که مطرح است این است که تعریف سیستم اقتصادی کشور ما چیست؟ ما کمونیستیم؟ کپیتالیستیم؟ اگر کپیستالیستیم پس بعضی نهادها چرا وجود دارند؟ اگر‌کمونیستیم پس بورس کالا برای چیست؟ مشکل اصلی اقتصاد ما عدم داشتن تعریف از اساس اقتصاد است.

وی ادامه داد: باید پذیرفت که دستان نامرئی آدام اسمیت وجود دارد و من از هیچ کسی نتوانستم جواب یک سوالم را بگیرم که چرا نرخ ارز تک‌نرخی نمی‌شود؟ جوابش رانت و اختلاس است. اگر نرخ دلار تک نرخی باشد خیلی از مسائل حل می‌شود.

وی درباره اینکه آیا با توجه به تغییرات دولت امیدی به تغییر ریل اقتصاد کشور دارند، تاکید کرد: در مورد رییس‌جمهور آینده ما می‌توانیم فقط دعا کنیم!

نواده اباذر با ذکر جزییاتی از شرایط بحرانی صنعت فولاد گفت: متاسفانه ۱۱ مجموعه از زیر‌مجموعه‌های انجمن فولاد در سال گذشته تعطیل شدند و دوست ندارم پیش‌بینی کنم که چه تعداد بیکاری در ادامه خواهیم دید. متاسفانه در صورت تداوم روند فعلی وضعیت خوبی برای آینده متصور نیستم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ