شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 45504
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟ بسته هستند

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟

در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟

جمعی از فعالان بازار سرمایه در یک نشست تخصصی به بررسی آینده بازارهای مالی در کشور پرداختند و آینده بورس را پیش‌بینی کردند.

به گزارش شهر بورس، نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه تبریز عصر دیروز (پنجشنبه) برگزار شد و کارشناسان به بیان نظرات خود پیرامون وضعیت کنونی و آینده بورس پرداختند.

آغاز رشد بورس از بهمن‌ماه

حامد همتی در ابتدای این جلسه، اظهار داشت: بورس این روزها اخبار محور شده و منتظر مشخص شدن یک سری از پارامترهای اقتصادی از جمله بودجه دولت برای سال آینده است. بازار دیگر همانند سال ۹۹ در حال رشد نیست و اگر با تکیه بر احساسات وارد یک سهم شویم، قطعاً دچار ضرر و زیان خواهیم شد.

حامد همتی در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت برای جبران کسری بودجه سه راهکار در پیش دارد؛ چاپ پول، افزایش قیمت دلار و فروش اوراق. بحث فروش اوراق به‌تازگی بر سر زبان‌ها افتاده، اما این کار همیشه انجام می‌شود. خریدار اکثر این اوراق هم بانک‌ها هستند. ما به فروش اوراق واکنش منفی نشان می‌دهیم، اما پول بسیار بزرگی از بورس خارج‌شده و به سمت ارزهای دیجیتال رفته است.

وی درمورد ادامه روند بورس گفت: اکثر فعالان بازار منتظر آذرماه هستند. با بررسی‌هایی که داشتیم، نهایتاً تا دو سه ماه آینده و از اواسط بهمن‌ماه، بورس می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند.

خوش‌بینی نزدیکان دولت به آینده برجام

رسول برادران با اشاره به ریزش بازار سرمایه در سال گذشته، گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ هم بورس ریزش شدیدی را تجربه کرد، اما چون مردم چندان درگیر این بازار نبودند زیاد به آن پرداخته نشد. در خرداد و تیرماه ۹۹ برخی از اهالی باتجربه بازار سرمایه هشدارهایی برای ریزش بازار دادند، اما به آن‌ها توجه نشد.

نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

وی افزود: یکی از اساتید قدیمی بازار معتقد بود که باید سهامی را خریداری کرد که اقتصاد مملکت در آن حوزه می‌چرخد. در حال حاضر نیز صنایع پتروشیمی چنین شرایطی دارند. سهم اگر ازلحاظ بنیادی و تکنیکالی شرایط خوبی داشته باشد قطعاً مسیر خود را خواهد رفت.

این کارشناس باتجربه بازار سرمایه به بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر نرخ دلار پرداخت و یادآور شد: وزیر اقتصاد بر روی مالیات تأکید ویژه‌ای دارد.

دولت اگر در فروش نفت توفیق چندانی به دست نیاورد، نرخ دلار در بهترین حالت ۲۵ هزار تومان خواهد بود. همچنین برخی از نزدیکان دولت به موضوع مذاکرات خوش‌بین هستند.

برادران با ابراز امیدواری نسبت به آینده بورس، عنوان کرد: تمامی دولت‌ها برای سیاست‌های خصوصی‌سازی و فروش سهام به بورس نیاز دارد. دولت باید سهام خود را در بورس بفروشد و برای این کار هم تنور بورس باید داغ باشد. برخی اظهارنظرها باعث می‌شود ازلحاظ روانی به مردم فشار بیاید.

۸۰ درصد سهامداران از بازار خارج‌شده‌اند

در ادامه، هوشنگ نجاتی نیز با تأکید بر خروج نقدینگی از بازار سرمایه، تصریح کرد: ۸۰ درصد سهامداران در حال حاضر از بازار خارج‌شده و حتی قدیمی‌های بازار نیز در آستانه خروج هستند. متأسفانه با رشد شارپی بورس در سال گذشته همه بدعادت شده و به دنبال بازاری هستند که در کوتاه‌مدت سود زیادی را نصیبشان کند.

وی افزود: اعتماد به بورس از بین رفته و مردم به سمت ارزهای دیجیتال سوق پیدا کرده‌اند، چون هیچ‌وقت نمی‌توان مقابل تکنولوژی ایستاد. دلار هم روند صعودی دارد و در حوالی ۲۸ الی ۳۰ هزار تومان قرار خواهد گرفت.

هوشنگ نجاتی در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

این تحلیلگر تکنیکال یادآور شد: شاخص بار دیگر می‌تواند به ۲ میلیون برسد اما برخی از سهام که افت زیادی داشتند خیلی سخت می‌توانند رشدهای قبلی را تجربه کنند. ازلحاظ دلاری، بورس در کف قیمتی قرار دارد و ۸۰ درصد سهام بازار در قیمت‌های معقول هستند.

خرید حقوقی‌های بزرگ در کف‌های قیمتی

ابوالفضل ساکت، دیگر فعال بازار سرمایه حاضر در این نشست نیز نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل بازار سرمایه در ایران، عدم شفافیت است. نقدینگی وارد بانک‌ها شده و با توجه به نرخ تورم، حتی اوراق بدهی هم جذابیت ندارد. تکنیکال در عمده بازار بی‌معناست و صرفاً اقتصاد کلان معادلات بازار را مشخص می‌کند.

وی افزود: آگاهان و حقوقی‌های بزرگ در حال خرید در قیمت‌های پایین هستند و بورس با توجه به نرخ تورم قطعاً ملزم به حرکت است. فعلاً نقدینگی در بازار کاهش‌یافته، اما مطمئناً بازار رشد جدیدی خواهد داشت.

لزوم توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها

علی مهدیون نیز گفت: رفتار هر شخص با توجه به موقعیت و مقدار سرمایه‌ای که دارد، متفاوت است. شخصاً سعی می‌کنم در مقطع کنونی به سراغ سهم‌هایی بروم که زیان انباشته زیادی نداشته باشند.

علی مهدیون در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید جانب احتیاط را رعایت کنیم و صورت‌های مالی را مورد بررسی قرار دهیم. بررسی یک سهم ازلحاظ تکنیکالی، ۲۰ درصد ماجراست و معیارهای دیگری هم برای ورود به آن وجود دارد. سود انباشته، سود عملیاتی و روند سودسازی شرکت‌ها باید مورد بررسی سهامداران قرار بگیرد.

پیش‌بینی رشد ۲۰، ۳۰ درصدی بورس در آذر و دی

در ادامه جلسه، امیر توپچی پور با تأکید بر لزوم چینش سبد دارایی، اظهار داشت: همه ما پیش از آنکه فعال بازار سرمایه باشیم، سرمایه‌گذار هستیم و باید سبد دارایی خود را در بازارهای مالی مختلف تشکیل بدهیم. برای ورود به یک سهم بررسی بنیادی و تکنیکالی را نمی‌توانیم از یکدیگر جدا کنیم.

وی در مورد آینده بورس، گفت: تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نرسد بزرگان نمی‌توانند رشد خاصی را تجربه کنند. پیش از رشد بورس، باید ارزش معاملات به اعداد معقول برسد و در این محدوده تثبیت شود. همچنین جریان نقدینگی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

امیر توپچی پور در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند صعودی نرخ دلار، خاطرنشان کرد: درصورتی‌که منابع ارزی کشور آزاد نشوند، روند صعودی نرخ دلار ادامه خواهد داشت و در صورت ادامه روند صعودی دلار، بورس نیز در این محدوده‌ها نخواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود در آذر و دی‌ماه رشد ۲۰، ۳۰ درصدی در بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

آینده ارزهای دیجیتال چه می‌شود؟

مرتضی مختاری طی نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه، با بیان اینکه شخصاً در بورس هم سرمایه‌گذاری کرده‌ام ولی نباید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال غافل شویم، یادآور شد: قطعاً در آینده پرداخت‌ها از طریق ارزهای دیجیتال خواهد بود و اصلاً به این موضوع شک نکنید.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌ها از آینده ارزهای دیجیتال، خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت زمستان رشد اساسی برای رمز ارزها پیش‌بینی نمی‌شود اما نوسان آن‌ها قطعاً کمتر خواهد شد. در سال‌های آینده شاید دیگر شاهد رشدهای شارپی در ارزهای دیجیتال نباشیم.

مرتضی مختاری در نشست جمعی از فعالان بازار سرمایه

مختاری ادامه داد: پیش از این ارزهای دیجیتال به‌عنوان ابزار پرداخت کاربرد داشتند ولی در 3 سال اخیر دسته‌بندی‌های مختلفی در این حوزه ایجادشده که نمی‌توان از اهمیت این موضوع چشم‌پوشی کرد. دنیا در حال حرکت به سمت nft مارکت است و در آینده چیزهای زیادی از این موضوع خواهیم شنید.

این کارشناس حوزه بلاک چین تصریح کرد: بازار ارزهای دیجیتال در حال همه‌گیری بوده و کلاه‌برداری‌ها نیز در این حوزه افزایش‌یافته است لذا بایستی آموزش و آگاه‌سازی در این حوزه افزایش یابد تا شاهد این نباشیم که افراد بدون آگاهی در دام شیادان افتاده و متضرر شوند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان