شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
کد خبر : 12627

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران:

دامنه نوسان بزرگ‌ترین ظلم در حق سهامداران حقیقی است

دامنه نوسان بزرگ‌ترین ظلم در حق سهامداران حقیقی است

پیمان مولوی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه ایران دقیقاً با الگوی مهر و آبان ماه در حال حرکت است. ریسک‌های سیاسی و غیراقتصادی بر روی بازار سرمایه و بازارهای موازی همچون آوار ریخته و از سویی دیگر ریسک‌های اقتصادی هم وجود دارد. وی افزود: تنها تفاوتی

پیمان مولوی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه ایران دقیقاً با الگوی مهر و آبان ماه در حال حرکت است. ریسک‌های سیاسی و غیراقتصادی بر روی بازار سرمایه و بازارهای موازی همچون آوار ریخته و از سویی دیگر ریسک‌های اقتصادی هم وجود دارد.

وی افزود: تنها تفاوتی که با نیمه نخست سال داریم این است که حقیقی‌ها به حداقل درک ممکن از اتفاقات بازار سرمایه رسیده‌اند و در حال حاضر منتظر فرصت‌هایی هستند تا با سودهایی از بازار خارج شوند یا بخشی از ضررهایی که در بازار داشتند را جبران کنند.

بازار سرمایه در انتظار مذاکرات

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: با ورود نقدینگی حقوقی به بازار، حقیقی‌ها از بازار خارج می‌شوند ولی اگر این ورود پول ادامه داشته باشد حقیقی‌ها دوباره به بازار بازمی‌گردند و این چرخه در حال پیگیری است. این روند تا زمانی که خبر خوبی در حوزه اقتصاد ایران، مذاکرات و تحریم‌ها منتشر شود و اتفاقات خوبی رخ دهد ادامه خواهد داشت.

مولوی تصریح کرد: سهامداران حقیقی پی به ریسک‌های بازار بردند و بازارهای موازی هم در حالت تعلیق قرار دارد و نقدینگی از آن بازارها به سمت بورس حرکت نمی‌کند.

وی درباره تأثیر بازگشت به برجام بر بازار سرمایه گفت: من دو نوع سناریوی محتمل پیش روی بازار می‌بینم که در حالت نخست طی روزهای آینده اخباری از مذاکرات، کاهش تحریم‌ها و ورود آمریکا به برجام بشنویم که این سناریو باعث می‌شود امید به رشد اقتصادی به اقتصاد ایران بازگردد، پول‌های بلوکه‌شده آزادشده و دولت برای انتخابات 1400 تقویت شود که این سناریو می‌تواند برای بازار سرمایه تأثیر مثبتی داشته باشد. البته هر اتفاق مثبتی پیش‌خور می‌شود ولی بازارها منتظر تأثیرات اتفاقات می‌مانند تا مشخص شود کدام پول‌های بلوکه‌شده آزاد می‌شود و از چه طریقی وارد بازار ایران خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: سناریو دوم این است که مذاکراتی صورت نگیرد و این اتفاق به دولت بعدی موکول شود که در این صورت با توجه به نقدینگی موجود در جامعه و عدم رشد اقتصادی از حالا تا انتخابات شاهد رشد تورمی در اقتصاد خواهیم بود. شواهد حاکی از علاقه ایالات‌متحده و طرف ایرانی به بازگشت به برجام است و درصد کمتری برای رخ داد این سناریو وجود دارد.

مولوی افزود: درصورتی‌که سناریو دوم صورت گیرد شاهد تورم و رشد مبتنی بر تورم خواهیم بود ولی در حالت نخست رشد بازار می‌تواند پایدارتر باشد.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه فعالان بازار باید بازارهای موازی را نیز رصد کنند، تأکید کرد: بازار مسکن به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین بازار موازی و بازار ارز و طلا در 6 ماه آینده به‌عنوان پرریسک‌ترین بازار موازی باید مدنظر فعالان بازار سرمایه باشد و قسمتی از بودجه مالی خود را به این بازارها تخصیص دهند.

بهینه‌سازی سبد سهام در اولویت سهامداران باشد

وی خطاب به سهامدارانی که در ماه‌های اخیر متضرر شده‌اند و در باتلاق ضرر گیرکرده‌اند، گفت: نمی‌توان توصیه کرد که این گروه از سهامداران از بازار خارج شوند و برای جبران ضرر خود وارد بازارهای موازی شوند ولی آن‌ها هم بایستی اقدام به بهینه‌سازی سبد سهام خود کنند و سهامی که بنیاد مناسبی ندارد را با سهام ارزشمند و سود ساز تعویض کنند تا هرچه سریع‌تر ضرر آن‌ها جبران شود

فعال سرمایه‌گذاری با اشاره به نحوه مدیریت سبد در بورس تصریح کرد: برای داشتن سبد سهام مناسب نیازی به داشتن تعداد سهم بسیار بالا نیست چراکه افراد حرفه‌ای بازار نیز قادر به مدیریت بیش از 10 سهم در پورتفو خود نیستند. داشتن حد ضرر، حد سود و استراتژی ذخیره سود در بازارهای موازی از پول بازار سرمایه، از اهمیت بالایی برخوردار است و فعالان بازار سرمایه باید توجه خاصی به آن داشته باشند.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی درباره انتقادات موجود پیرامون تغییرات مدیریتی سازمان بورس تأکید کرد: اگر فقط در مورد انتخاب جدید صحبت کنیم ممکن است برداشت بدی صورت گیرد ولی چرا ما نباید بعد از سال‌ها یک متدولوژی خاص که در کشورهای دیگر هم استفاده می‌شود را به کار نبریم تا افرادی که در میان فعالان بازار سرمایه خوش‌نام و شهره هستند و رزومه خیلی خوبی دارند را انتخاب کنیم.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران افزود: این عوامل به شعاع حرکتی روسای سازمان بورس ضربه می‌زند. الگوهای خوبی در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، ژاپن و.. برای انتخاب ریاست سازمان بورس به کار می‌گیرد که می‌توان از این الگوها به‌خوبی استفاده کرد.

مولوی با انتقاد از وجود دامنه نوسان در بورس اظهار داشت: دامنه نوسان بزرگ‌ترین ظلم در حق سهامداران حقیقی است و هرچه برای آن دلیل علمی بیاورند منطقی نیست چون باعث ایجاد صف می‌شود و صف نابودکننده بازار سرمایه و هر بازاری است و ایجادکننده فساد است.

وی ادامه داد: امیدوارم دامنه نوسان را یک‌بار برای همیشه با الگویی به صورت پلکانی یا به صورت یک‌باره از بازار سرمایه حذف کنند. در این خصوص هم اگر علاقه‌مند باشند بنده آماده بحث و گفت‌وگو هستم.

آینده دنیا در گرو ارزهای دیجیتال

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران درباره وضعیت ارزهای دیجیتال گفت: عمر رمز ارزها هنوز به دو دهه نرسیده است ولی ما در حال تغییر پارادایم شیفت در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری هستیم. با توجه به اینکه عمق این بازارها کم و فقط 1000 میلیارد دلار است در مقایسه با بازار طلا با مارکت 9500 میلیارد دلاری، بازار سهام جهانی و اوراق قرضه، بازار کوچکی است.

فعال سرمایه‌گذاری افزود: این موضوع فرصتی محسوب می‌شود که با ورود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانیم شاهد افزایش‌های خیلی شدیدی در قیمت باشیم و از طرفی دیگر ابزاری برای نوسان گیری محسوب می‌شود. علاقه‌مندانی که هنوز وارد این بازار نشدند فرصتی نه برای سرمایه‌گذاری، بلکه برای درک مکانیسم ایجادشده از دست می‌دهند.

مولوی ادامه داد: آینده دنیا ارزهای دیجیتال خواهد بود ولی اینکه آیا به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و دارایی به کار گرفته شود یا نه، باید موارد متعددی مدنظر باشد. درک رمز ارزها برای همه الزامی است ولی نیازی نیست که تمامی سرمایه خود را در این بازارها به کار بگیریم بلکه باید ابتدا با سرمایه اندک تجربه حاصل کنیم تا اتفاق ناگواری که در بازار سرمایه رخ داد را در این بازار شاهد نباشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان