تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲:۲۹
کد خبر : 134322

خوشه تجهیزات پزشکی تشکیل می‌شود

خوشه تجهیزات پزشکی تشکیل می‌شود
مرکز تحقیقات تجهیزات پزشکی دانشگاه صنعتی سهند با حضور رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، جمعی از مسئولان، اساتید دانشگاه، صنعتگران و کارشناسان برجسته حوزه تجهیزات پزشکی به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش شهر بورس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، این رویداد مهم که در دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد، فرصتی برای بحث و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت تجهیزات پزشکی فراهم کرد.
یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز، در این مراسم از اهمیت پیوند قوی‌تر بین دانشگاه و صنعت سخن گفت.
وی بیان کرد: برای رسیدن به رشد سریع‌تر، نیاز به همکاری مستمر میان دانشگاه و صنعت داریم، به­ همین منظور تفاهم­نامه‌های امضاشده با دانشگاه‌های استان و اتاق بازرگانی تبریز می‌تواند بستر مناسبی برای این همکاری فراهم کند.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز، از فعالان حوزه تجهیزات پزشکی خواست تا حداقل یک دانشجو را در قالب تفاهم­نامه همکاری صنعتی حمایت کنند.
پایدار از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز برای همکاری با دانشگاه صنعتی سهند، به­ منظور تشکیل خوشه تجهیزات پزشکی خبر داد.

افتتاح مرکز تحقیقات تجهیزات پزشکی دانشگاه صنعتی سهند

اسماعیل فاتحی ­فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند، در این مراسم به اهمیت همکاری میان دانشگاه و صنعت تأکید کرد و گفت: دانشگاه صنعتی سهند با تلاش‌های فراوان موفق به امضای قراردادهایی با آزمایشگاه‌های استاندارد ترکیه شده است. این قراردادها امکان انجام آزمایشات لازم برای تجهیزات پزشکی در ترکیه و دریافت نتایج آن در تبریز را فراهم می‌کند.
وی همچنین به آغاز به کار پردیس علم و فناوری دانشگاه سهند اشاره کرد و افزود: این پردیس با وسعت 110 هکتار و با هدف ایجاد خوشه تجهیزات پزشکی شروع به کار کرده است و دانشگاه صنعتی سهند آماده همکاری با صنعت در این زمینه است.

تسهیل امور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در استان

خوش­ خلق، مدیر اداره تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی تبریز، نیز در این مراسم به شرح وظایف و مسئولیت‌های جدید این اداره کل پرداخت.

وی گفت: از سال 1398، علاوه بر تمدید پروانه، صدور آن نیز بر عهده ما گذاشته شد. دیگر نیازی به سفرهای طولانی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به تهران نیست و افراد می‌توانند جهت صدور و تمدید پروانه‌ها به این اداره کل مراجعه کنند.

خبر مرتبط
نادیده‌گیری حاکمیت شرکتی از اصلی‌ترین گره‌های اقتصادی کشور است
نادیده‌گیری حاکمیت شرکتی از اصلی‌ترین گره‌های اقتصادی کشور است

دوره آموزشی «حاکمیت شرکتی، ضرورت امروز بنگاه های بخش خصوصی» با سخنرانی محمود اولیائی؛ رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرعی اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران و مسعود بنابیان، نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با مشارکت انجمن جوانان کارآفرین استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

وی همچنین به پتانسیل بالای استان آذربایجان­شرقی در تولید تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: در استان آذربایجان‌شرقی 80 واحد تولیدی تجهیزات پزشکی فعال هستند و 1215 پرونده در حال بررسی است که 320 پروانه صادر شده است و نزدیک به 1000 نفر نیروی انسانی در این حوزه مشغول به کار هستند.

رفع مشکلات صنایع از طریق ارتباط صنعت با دانشگاه

رضا فلاحت، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند، نیز به اهمیت اتحاد میان دانشگاه و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تأکید کرد و گفت: دانشگاه صنعتی سهند پلتفرمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. اساتید برتر دانشکده مهندسی پزشکی آماده‌اند تا به عنوان مشاور به شرکت‌ها کمک کرده و در رفع مشکلات صنایع یاری رسانند.

وی همچنین به برنامه‌های آینده دانشگاه اشاره کرد و افزود: قصد داریم در آینده نزدیک جلساتی را به صورت یک یا دو روزه برگزار کنیم که صنایع تولیدی تجهیزات پزشکی بتوانند در رابطه با امکانات و پتانسیل‌های خود به بحث و گفتگو بپردازند.

علیرضا رزاقی اصل، بازرس اتحادیه تجهیزات پزشکی تبریز، در این مراسم با اشاره به آمار و ارقام صنعت تجهیزات پزشکی گفت: سهم ایران در تجارت تجهیزات پزشکی 3.7 میلیارد دلار است که 2.5 میلیارد دلار آن برای واردات و بقیه برای تولید است. ایران سه برابر ترکیه، شرکت فعال در این حوزه دارد.

وی به مشکلات این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: کثرت بخشنامه‌ها، بروکراسی اداری و اقتصاد دستوری از موانع اصلی توسعه این صنعت هستند.

تولید تجهیزات پزشکی از کالاهای استراتژیک است

حمدالله غضنفری، مدیرعامل شرکت سینا حمد آریا گفت: تولید تجهیزات پزشکی در کنار صنایع غذایی و تسلیحات نظامی، از کالاهای استراتژیک به شمار می‌رود. با توجه به شرایط اقتصادی ایران و سیاست‌های انقباضی دولت، تأمین سرمایه یکی از مشکلات اصلی است.

وی بیان کرد: صنعت تجهیزات پزشکی با سرمایه‌گذاری کم می‌تواند سود بالایی داشته باشد، زیرا کاملاً دانش‌بنیان است. ارزش بازار تجهیزات پزشکی ایران 3 میلیارد دلار است که 2 میلیارد دلار آن واردات و 1 میلیارد دلار آن تولید داخلی است. با وجود 1700 شرکت فعال در کشور، تنها 50 شرکت در استان فعالیت می‌کنند که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. تهران 90 درصد از تولیدات تجهیزات پزشکی را به خود اختصاص داده و سهم تبریز تنها 1 تا 2 درصد است. کمبود نیروی انسانی متخصص و نیاز به 100 میلیون دلار سرمایه برای ماشین‌آلات از چالش‌های اصلی هستند.

غضنفری خواستار استفاده از هوش مصنوعی در تولید، ایجاد آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، و برگزاری مستمر جلسات توسط اتاق بازرگانی تبریز شد.

در پایان مراسم، از آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی سهند که در حوزه تجهیزات پزشکی و مهندسی پزشکی فعال هستند، بازدید به عمل آمد و مرکز تحقیقات تجهیزات پزشکی دانشگاه به دست اسماعیل فاتحی ­فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند و یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز رسماً افتتاح شد.

گفتنی است این نشست مشترک پس از عقد تفاهمنامه ارتباط صنعت با دانشگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با دانشگاه‌های معتبر استان برگزار شد و تلاش بر این است تا با رفع نیازهای علمی و نیروی انسانی صنایع، گامی در راستای مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برداشته شده و ارتباط صنعت با دانشگاه به معنای واقعی محقق شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ