تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر : 145182

خودرو برگ برنده یا تهدید برای وزیر پیشنهادی صمت؟

خودرو برگ برنده یا تهدید برای وزیر پیشنهادی صمت؟
محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت، در نخستین مواجهه خود با چالش‌های انباشت‌شده در حوزه خودرو، باید از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کند.

به گزارش شهر بورس، محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم، در نخستین مواجهه خود با چالش‌های بزرگ بخش خودرو، باید راهی مجلس شورای اسلامی شود تا رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند. او پیش از این باید در کمیسیون صنایع و معادن حضور یابد تا برنامه‌های خود را ارائه دهد. به نظر می‌رسد که حوزه خودرو می‌تواند برای او یک برگ برنده و یا یک تهدید جدی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد اتابک را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کرده است. او دارای تحصیلات در رشته عمران است و سابقه فعالیت‌های وی بیشتر در حوزه سیمان بوده است. اکنون، در حالی که باید وظایف گسترده‌ای را در صنعت، معدن و تجارت کشور به عهده بگیرد، پیش‌بینی می‌شود که مانند بسیاری از وزرای پیشین، توجه ویژه‌ای به بخش خودرو خواهد داشت.

چالش‌های پیش روی وزیر پیشنهادی در حوزه خودرو

بخش خودرو یکی از پرچالش‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌های اقتصادی در کشور است که هر وزیری را ناچار به اختصاص بخش قابل‌توجهی از وقت و انرژی خود به آن می‌کند. حساسیت و اهمیت این حوزه به حدی است که به جرات می‌توان گفت، خودرو در رأی‌آوری وزرای پیشنهادی و حتی استیضاح آنها نقش محوری داشته است.

در دولت‌های گذشته، بسیاری از وزرای صمت و صنایع نتوانستند یا نخواستند که مشکلات ریشه‌ای این بخش را حل کنند و بیشتر به اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت روی آوردند. در نتیجه، چالش‌های خودرو همچنان به قوت خود باقی مانده و حتی در برخی موارد بر پیچیدگی آنها افزوده شده است.

مهم‌ترین چالش‌های خودرو

به اذعان کارشناسان، وزیر صمت دولت چهاردهم باید با چهار چالش عمده در بخش خودرو دست و پنجه نرم کند؛ تولید، قیمت‌گذاری، خصوصی‌سازی و واردات. در دولت دوازدهم، با وجود تلاش‌هایی برای آزادسازی قیمت خودرو، نتایج موفقیت‌آمیزی حاصل نشد و در نهایت شیوه‌های مقطعی و ناموفق جایگزین شدند. در دولت سیزدهم نیز این مسئله حل نشد و به جای آن، سیاست‌های دستوری در فروش خودرو اعمال شد.

یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی اتابک، در صورت کسب رأی اعتماد، اجرایی کردن واردات خودروهای کارکرده است؛ موضوعی که به‌شدت مورد توجه نمایندگان مجلس و شهروندان قرار دارد. در شرایطی که نه ارز کافی و نه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این ماموریت دشوار فراهم است، این اقدام می‌تواند برای وزیر پیشنهادی صمت چالشی بزرگ باشد.

مواضع خودرویی وزیر پیشنهادی در مجلس

محمد اتابک، در نخستین روز حضور خود در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر لزوم تنظیم‌گری بازار خودرو و رفع ناترازی عرضه و تقاضا تاکید کرد. او همچنین به نقش واردات خودرو در تنظیم بازار اشاره کرد و معتقد است که برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و رضایت مصرف‌کنندگان، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.

با توجه به اظهارات کلی وزیر پیشنهادی در خصوص خودرو، هنوز نمی‌توان در مورد آینده این بخش در دوره وزارت وی اظهار نظر قطعی کرد. با این حال، آنچه مسلم است، این است که او با چالش‌های انباشت شده‌ای در این حوزه مواجه خواهد بود که نیازمند اقدامات ساختاری و تصمیمات بزرگ است.

به‌هرحال، «خودرو» می‌تواند برگ برنده یا عامل استیضاح وزیر پیشنهادی صمت باشد. در صورتی که او موفق به کسب رأی اعتماد شود، باید به سرعت به رفع این چالش‌ها بپردازد تا از مواجهه با مشکلات بعدی جلوگیری کند.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ