شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر : 45958
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خواسته فعالان بازار سرمایه از رئیس قوه قضاییه و مجلس چیست؟ بسته هستند

یادداشت/

خواسته فعالان بازار سرمایه از رئیس قوه قضاییه و مجلس چیست؟

خواسته فعالان بازار سرمایه از رئیس قوه قضاییه و مجلس چیست؟

بازار سرمایه مدت‌هاست که از عدم شفافیت و تصمیمات ناگهانی و متناقض رنج می‌برد و این موضوع به چالش بزرگ فعالان این بازار تبدیل شده است.

به گزارش شهر بورس، با تغییر روسای سازمان بورس دغدغه‌های فعالان بازار نه تنها کمرنگ تر نشده؛ بلکه روزبه‌روز هم افزایش یافته است.

بعضا تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد کشور و به خصوص سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باعث سردرگمی و دل‌سردی فعالان بازار سرمایه و بی‌اعتمادی مردم به بورس می‌شود.

حتی در برهه‌هایی برخی انتصابات نه بر اساس شایسته سالاری، بلکه بر اساس روابط صورت گرفته است.

نظرسنجی از فعالان بازار؛ وعده‌ای فراموش شده

در دولت سیزدهم بنا بود هر رخدادی با نظرسنجی از فعالان بازار انجام شود، ولی برخلاف انتظار تاکنون این اتفاق رخ نداده است و شفافیت در حوزه بازار سرمایه کم‌رنگ‌تر شده. از طرفی هم نهاد ناظر با تصمیمات متناقض خود، عرصه را بر فعالان این بازار تنگ کرده است.

وعده‌هایی مبنی بر تسهیل صدور مجوزها، کمک به بهبود وضعیت بازار، طرح تحقیق و تفحص از سازمان و برخورد با خاطیان اتفاقات یک سال اخیر بورس از جمله وعده‌هایی بود که تاکنون محقق نشده و اهالی این بازار همچنان در انتظار تحقق‌بخشی به وعده‌های مدیران دولتی‌ و مجلسی‌ها هستند.

وعده‌های مداوم و عدم پیگیری آن‌ها، دل‌شکستکی و دلخوری فعالان بازار را در پی داشته و در مواردی چون دریافت مجوز نهادهای مالی، کاغذ بازی و پروسه‌های طولانی اداری همه را خسته کرده است.

به طوری که حتی افرادی هستند که دو سال در صف درخواست مجوز نهادهای مالی انتظار کشیده‌اند تا اینکه قوانین این حوزه نیز تغییر یافته است.

ثبات مدیریتی؛ حلقه گم‌شده بازار

عدم ثبات مدیریتی یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه به حساب می‌آید؛ به طوری که روسای سازمان بدون توجه به عملکرد و برنامه‌های کاری تغییر پیدا کرده‌اند و رفتارهای سلیقه‌ای مدیران با تغییرهای پیاپی باعث شده نتیجه‌ای دست‌خوش بازار نشود.

حال سوال اینجاست چرا سازمان بورس نباید سامانه شفافی را در زمینه‌های مختلف داشته باشد؟ چرا باید شاهد برخوردهای متناقضی در خصوص نمادهای بورسی باشیم و قوانین برای نمادهای سوگلی متفاوت با سهام عادی بازار باشد؟

چرا باید ناظر بازار تصمیمات ضد و نقیضی اتخاذ کند بدون اینکه در این زمینه نیاز به پاسخگویی و ارائه توضیحاتی باشد؟ چرا باید فعالان بازار چندین سال در صف اخذ مجوز نهادهای مالی بمانند؟

از همه مهم‌تر چرا سازمان بورس هیچ توضیحی به ابهامات موجود نمی‌دهد تا شائبه‌های موجود پایان یابد.

دلخوشی اهالی بازار به وعده رئیس قوه قضاییه

چند روز پیش رئیس قوه قضاییه اعلام کرده که بایستی به تخلفات بازار سرمایه رسیدگی شود.

با این گفته، اهالی بازار و مردم از این خبر خرسند هستند و انتظار دارند که این رسیدگی برای تخلفات پیگیری شود و اگر قصوری از فردی صورت گرفته به جد محاکمه شود؛ چرا که اگر امروز بازار سرمایه نقش پررنگی در میان خانواده‌ها پیدا کرده به واسطه اعتماد مردم بوده است و اعتماد از دست رفته باید بازگردد تا به جای رونق بازارهای مخرب، شاهد بهبود اوضاع بازار مولدی همچون بورس باشیم.

در این مدت رسانه‌ها و خبرنگاران پیگیری‌هایی داشتند و از مقامات تصمیم‌گیرنده خواستار شفافیت شدند؛ اما جواب قانع‌کننده‌ای به انتقادات داده نشده است.

باید دید رئیس قوه قضاییه در خصوص این تخلفات چه اقدامی انجام خواهد داد.

فعالان بازار امیدوارند با نظارت بر عملکرد مدیران و پیگیری تصمیمات سلیقه‌ای نهاد ناظر و تخلفات برخی از مدیران و حتی فعالان بازار سرمایه، ‌اهالی این بازار یاری شوند و اعتماد عمومی به این بازار بازگردد.

همچنین از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود به صورت ویژه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس با جدیت پیگیری شود تا فعالان اقتصادی بتوانند بار دیگر به بازار سرمایه اعتماد کنند و شاهد رونق این بازار باشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان