تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 142657

خزانه خالی و تعهدات سنگین/ دولت چهاردهم با اسب فلج مواجه است

خزانه خالی و تعهدات سنگین/ دولت چهاردهم با اسب فلج مواجه است
شرایط مالی دولت چهاردهم به‌شدت نگران‌کننده است و با وجود ادعاهای دولت سیزدهم مبنی بر تحویل خزانه با موجودی مناسب، کارشناسان از بحران مالی و تعهدات سنگین دولت جدید خبر می‌دهند.

به گزارش شهر بورس، شرایط مالی دولت چهاردهم بسیار نگران‌کننده است و به گفته یک استاد دانشگاه، خزانه دولت نسبت به تعهدات مالی خالی است.

اعلام موجودی خزانه در پایان دوره دولت سیزدهم با حواشی زیادی همراه بود. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم، در پنجم مرداد اعلام کرد خزانه با موجودی 30 هزار میلیارد تومان به دولت بعدی تحویل خواهد شد. اما یک روز بعد، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، موجودی خزانه را 18.5 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

اختلاف آماری در اعلام موجودی خزانه

این اختلاف آماری تنها یکی از مسائل مربوط به موجودی خزانه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی این مبالغ اعلام‌شده نیز در مقایسه با حقوق و دستمزدهای ماهانه دولت ناچیز هستند. وزارت اقتصاد در واکنش به این مسئله اعلام کرد: آخرین گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی از وضعیت خزانه مربوط به پایان تیرماه است و حقوق مردادماه به‌تدریج از منابع خزانه تامین خواهد شد.

نظر کارشناسان درباره وضعیت خزانه

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، در گفت‌وگویی توضیح داد: حتی بدون بررسی دقیق ارقام، اختلاف میان دو مقام مسئول نشان می‌دهد که وضعیت مالی دولت خوب نیست. شواهد نیز این موضوع را تایید می‌کنند. اگرچه گفته می‌شود در دو سه سال گذشته یک و نیم میلیون بشکه نفت فروخته شده است، اما به نظر می‌رسد این نفت زیر قیمت به فروش رسیده و هزینه‌های انتقال نیز به دلیل نبود FATF بالا بوده است. بنابراین، دولت به‌شدت در مضیقه مالی قرار دارد.

خبر مرتبط
قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز 8 مهر 1403
قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز 8 مهر 1403

قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز یکشنبه 8 مهر 1403 با شروع قیمت از یک میلیون و 670 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مذاکرات با آمریکا و وضعیت تحریم‌ها

افقه همچنین افزود: ظاهراً آمریکا دیگر آمادگی مذاکره ندارد و حتی اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند، بعید است تا پایان سال جاری توافقی برای حل مشکل تحریم‌ها حاصل شود.

زمان نامناسب برای آزادسازی قیمت‌ها

افقه درباره زمزمه‌های آزادسازی قیمت‌ها در دولت سیزدهم گفت: دولت چهاردهم قصد دارد برخی قیمت‌ها مثل نرخ بنزین را آزاد کند و ارز را تک‌نرخی کند، اما شرایط اجتماعی و سیاسی کنونی اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد. دولت باید روی کاهش هزینه‌ها تمرکز کند تا بتواند کسری بودجه را از آن طریق جبران کند.

این استاد دانشگاه درباره ادعای وزارت اقتصاد مبنی بر تامین منابع مورد نیاز برای حقوق مردادماه از طریق وصولی‌های خزانه گفت: در حال حاضر منبع اصلی درآمد دولت مالیات است، اما با توجه به مشکلات رکودی بخش تولید، بعید است مالیات‌ها بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند.

افقه افزود: منابع دیگری مثل فروش اموال و شرکت‌های دولتی نیز نمی‌توانند در کوتاه‌مدت درآمد زیادی برای دولت داشته باشند. مشخص نیست دولت چهاردهم باید برای تامین این هزینه‌ها چه کند.

این استاد دانشگاه در واکنش به ادعای دولت سیزدهم مبنی بر تحویل اسب زین‌شده به دولت بعدی گفت: این ادعا یک بلوف بود و شرایط کنونی خزانه بسیار وخیم است. حتی با حل نشدن مشکل تحریم‌ها، صندوق توسعه ملی نیز به احتمال زیاد خالی است.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم که مدعی بود می‌تواند بدون حل مشکل تحریم‌ها وضعیت اقتصادی را مدیریت کند، یا با افزایش مالیات‌ها به مردم و تولیدکنندگان فشار آورده یا اموال دولتی را فروخته است. بنابراین، دولت چهاردهم با یک اسب فلج مواجه است، نه اسب زین‌شده.

منبع: تجارت‌نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات