شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کد خبر : 46845
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خریدهای حقوقی برای حمایت از بورس نیست بسته هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

خریدهای حقوقی برای حمایت از بورس نیست

خریدهای حقوقی برای حمایت از بورس نیست

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت این روزهای بورس پرداخت و عنوان کرد: ترس و ناامیدی در بازار به وضوح دیده می‌شود.

حسین مرید سادات در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره روند بازار سرمایه در روزهای گذشته، اظهار داشت: بازار سرمایه نخستین روز هفته را با توجه به اخبار منتشره از برجام در خصوص حاصل شدن نتایج اولیه مطلوب در وین با برتری نسبت خریداران به فروشنده آغاز کرد و شاخص حرکت صعودی داشت.

وی افزود: رشد شاخص کل در معاملات روز شنبه نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد بود که رفته‌رفته طبق معمول و با افزایش فشار فروش و عرضه‌های پی‌درپی، شاهد رنج منفی در گروه‌ها و صنایع بودیم که با توجه به این مهم، شاخص کل از چهار هزار واحد مثبت با رشد ناچیز ۸۰۰ واحدی کار خود را به پایان رساند و در اولین روز معاملاتی هفته شاخص خود را بر روی عدد ۱ میلیون و ۳۶۲هزار واحد تثبیت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به افزایش عرضه‌ها در ساعات پایانی روز شنبه، امروز می‌توانستیم بازاری پر عرضه و نوسانی را متصور شویم که این پیش‌بینی محقق شد. امروز از آغاز بازار، شاهد نوسانات منفی و صف‌های فروش در بازار بودیم و این افزایش عرضه‌ها رفته‌رفته بیشتر شد تا شاهد صف‌های فروش بیشتری باشیم.

مرید سادات با اشاره به تأثیر اخبار برجامی بر روند بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: با توجه به اخبار مثبت و قابل تأمل در خصوص برجام و حصول توافق انتظار رشد بازار به خصوص در نمادهای ریالی بودیم که این پیش‌بینی باز هم با توجه به اخبار منتشره حاصل نشد.

ترس و ناامیدی در بازار سرمایه به وضوح مشاهده می‌شود که حتی با انتشار اخبار خوب هم بازار تحت تأثیر قرار نگرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که «در صورت حصول توافق در وین، کدام گروه‌ها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؟»، گفت: توافق برای گروه‌های خودرویی، بانکی و بیمه‌ای خبر مثبتی است، اما هیچ‌گونه تقاضای قابل‌توجهی در این صنایع مشاهده نمی‌شد. در محدوده‌های قیمتی کنونی، این بی‌اعتمادی نسبت به بازار وجود دارد، اما بورس به اخبار بی‌اعتنا است و این اتفاق شرایط را سخت می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه از ادامه خروج نقدینگی از بورس خبر داد و گفت: نکته مهم بعدی ارزش معاملات و حجم معاملات بازار است که در این حوزه اتفاق خاصی رخ نداده و تقابل خریدار و فروشنده و چرخش و ورود و خروج نقدینگی به این بازار همچنان منفی و نزولی است.

مریدسادات ادامه داد: در پایان روز معاملاتی یکشنبه، حدود ۴۵۰ میلیارد خروج پول حقیقی را شاهد بودیم و گروه‌های معاملاتی شاهد خروج پول سنگین بودند. با این حال، صندوق‌های درآمد ثابت ورود پول ۱۰۸ میلیاردی را شاهد بودند که این را می‌توان نشانه خروج پول از نمادها دانست. این اتفاق بر روی تابلو سهم‌ها مشهود بود.

وی با بیان اینکه «موضوع دیگر راجع به بازار، گزارش‌های ۹ ماه است که تا انتشار نهایی آن زمان زیادی باقی نمانده.»، عنوان کرد: امیدواریم بازار واکنش خوبی به این گزارشات نشان دهد و حمایت از بازار صورت بگیرد. البته نباید حمایت فقط به صورت کلامی باشد و به وعده‌های داده شده، عمل شود.

این کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس پرداخت و یادآور شد: در پایان روز معاملاتی یکشنبه، شاخص کل با اصلاح ۲۵ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. از نظر تکنیکالی، شاخص کل پولبک خود را به سقف کانال نزولی به سمت پایین شکسته و بر روی حمایت قرار گرفته دارد. در صورت از دست رفتن این حمایت، شرایط سختی را برای بازار و سهم‌های شاخص ساز رقم می‌زند.

مریدسادات با بیان اینکه «شاخص هم‌وزن نیز به همین شکل، در شرایط مطلوبی قرار ندارد و کلیت بازار در اصلاح هستند.»، عنوان کرد: به دلیل ترس، سهامداران حاضرند در هر قیمتی از بازار خارج شوند و سهم‌های خود را عرضه کنند تا نهایت بی‌اعتمادی به این بازار را نشان بدهند. در حال حاضر، سهامداران شرایط را برای سرمایه‌گذاری جذاب نمی‌دانند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر خروج پول‌ها را بررسی کنیم، گروه شیمیایی ۸۶ میلیارد و گروه فلزات اساسی ۱۳۵ میلیارد خروج پول داشتند و از آن طرف حقوقی‌ها در سهم‌ها خریدار بودند ولی نه به دیده حمایت، بلکه برای کشیدن رنج منفی در نمادها.

وی گفت: در کل می‌توان گفت بازار به حال خود رها شده است و حمایتی در حال حاضر صورت نمی‌گیرد. همچنین پاسخگویی درستی هم از سوی متولیان این بازار مشاهده نمی‌شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان