تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145210

خروج مستمر سرمایه از بورس/ نشیب سرمایه حقیقی ادامه دارد؟!

خروج مستمر سرمایه از بورس/ نشیب سرمایه حقیقی ادامه دارد؟!
پس از ریزش شاخص‌های سهامی در روزهای اخیر، خروج مستمر سرمایه حقیقی همچنان ادامه دارد؛ بورس تهران با خروج بیش از 4.8 همت روزهای دشواری را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش شهر بورس، بورس تهران در دوازده روز اخیر شاهد خروج مستمر سرمایه‌های حقیقی بوده و این روند تا به امروز بیش از 4.8 همت از مالکیت حقیقی را از بازار خارج کرده است. در همین راستا، در دو روز معاملاتی گذشته، 1,190 میلیارد تومان از سرمایه‌های حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز خارج شده است.

ریزش شاخص کل و تلاش برای مهار آن

دیروز، بورس تهران با ریزش شاخص کل به زیر سطح حمایتی 2 میلیون واحدی مواجه شد؛ سطحی که از اهمیت ویژه‌ای برای فعالان بازار برخوردار بود. این سطح حمایتی، پس از افت شدید شاخص‌های سهامی در روزهای دهم و سیزدهم مرداد، به عنوان یکی از آخرین سنگرهای شاخص کل تلقی می‌شد. سازمان بورس در روز سیزدهم مرداد ماه، پس از تجربه دومین ریزش سنگین شاخص‌ها، با اتخاذ تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان قیمتی به مثبت و منفی یک درصد، تلاش کرد تا از این سطح حمایتی دفاع کند و مانع از خروج بیشتر سرمایه‌های حقیقی شود.

در ابتدا، برخی از فعالان بازار معتقد بودند که این تصمیم سازمان بورس نهایتاً می‌تواند دو یا سه روز در برابر جریان خروج سرمایه مقاومت کند و تا انتهای سومین هفته مرداد، سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را از دست خواهد داد. با این حال، اقدامات حمایتی سازمان بورس و تدابیر هرچند دیرهنگام، موجب شد تا این سطح حمایتی برای مدتی طولانی‌تر حفظ شود.

این هفته نیز معاملات روز شنبه با ثبات نسبی شاخص‌های سهامی همراه بود، اما در روز یکشنبه تغییرات قابل توجهی در جریان پول حقیقی مشاهده شد. جریان پول حقیقی که به مدت 13 روز متوالی در صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بود، به یک باره منفی شد و همچنین شاهد خروج سرمایه حقیقی از صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز بودیم.

ارتباط خروج سرمایه با ثبت‌نام خودرو

تحلیل اخبار بازار دارایی‌ها نشان داد که این تغییرات ناگهانی به احتمال زیاد با دور جدید ثبت‌نام خودرو ارتباط دارد. به نظر می‌رسد که این تخلیه سرمایه‌ها با هدف بلوکه کردن مبالغ در حساب‌های وکالتی صورت گرفته است. این مسئله حتی تأثیراتی بر قیمت طلا و سکه در بازار آزاد نیز داشت و باعث شد که عرضه این دارایی‌ها با اندکی افزایش همراه شود.

دیروز، معاملات سهامی نشان‌دهنده تشدید روند خروج سرمایه حقیقی بود و بیش از 800 میلیارد تومان دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. این روند نزولی در نهایت باعث شد که شاخص کل سطح حمایتی 2 میلیون واحدی خود را از دست بدهد.

منبع: اکوایران

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات