تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 152632

خبر مهم برای کارمندان و کارگران درباره حقوق

خبر مهم برای کارمندان و کارگران درباره حقوق
خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایران در نامه‌ای به نمایندگان مجلس از احتمال کاهش حقوق کارکنان خبر داد.

به گزارش شهر بورس، خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایران در نامه‌ای به نمایندگان مجلس از احتمال کاهش حقوق کارکنان خبر داد. بر اساس این نامه، ساعت کاری هفتگی 44 ساعت تعیین شده است و در صورت افزودن یک روز تعطیلی به روزهای کاری هفته، حقوق کارکنان و کارگران ممکن است تا 10 درصد کاهش یابد.

انتقاد از تغییر روزهای تعطیلی

خانه صمت ایران در این نامه با انتقاد از پیشنهاد تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه‌ها، تأکید کرد که این تغییر منجر به کاهش ساعت‌های کاری هفتگی از 44 ساعت به 40 ساعت خواهد شد. این تغییر به تبع خود، باعث کاهش میزان حقوق کارکنان و کارگران به میزان 10 درصد خواهد شد، زیرا ساعات کاری کمتر از حد تعیین شده قانونی می‌شود.

نگرانی درباره تأثیرات تغییر ساعات کاری

یکی از نگرانی‌های اصلی خانه صمت این است که کاهش ساعت‌های کاری هفتگی به‌طور مستقیم بر میزان مزد کارکنان تأثیر بگذارد و این کاهش، به‌ویژه برای کارگران و کارمندانی که به‌طور ماهانه حقوق دریافت می‌کنند، مشکل‌ساز خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، کاهش 10 درصدی حقوق می‌تواند فشار بیشتری بر معیشت این قشر بگذارد.

در این نامه، خانه صمت پیشنهاد کرده که تغییر روز تعطیلی به نحوی برنامه‌ریزی شود که تأثیری بر ساعت کاری و میزان حقوق نداشته باشد. این درخواست برای حمایت از حقوق کارکنان و جلوگیری از کاهش حقوق و دستمزد مطرح شده است.

خبر مرتبط
حقوق کارگران معدن افزایش می یابد؟
حقوق کارگران معدن افزایش می یابد؟

در حالی کارگران معدن معمولا جزو کم برخوردار ترین اقشار جامعه هستند که وزیر کار می‌گوید؛ قرار است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.

در این نامه آمده است: به استحضار عالی شما می‌رساند با توجه به اینکه لایحه افزایش تعطیلات و کشور به دو روز در هفته در شرف رسیدگی و بررسی و اتخاذ تصمیم توسط آن مجلس است با توجه به اخبار منتشره مبنی بر اینکه احتمال دارد روز پنج شنبه به عنوان روز دوم تعطیلی هفتگی به تقویم کشور افزوده شود بر خود لازم میدانیم همانطور که قبلاً اعلام نموده ایم یادآور شویم که با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در غالب کشورهای جهان فعالان اقتصادی ایرانی که در بازارهای جهانی حضور دارند ناچار خواهند شد فقط از ظرفیت سه روز کاری استفاده نموده و به کار و فعالیت اقتصادی بین‌المللی بپردازند ولی چنانچه تعطیلات دو روزه شامل روزهای جمعه و شنبه پیش بینی شود تعداد روزهای مشترک کاری کشور ایران با بازارهای جهانی به جای سه روز، چهار روز خواهد شد و این یک روز به تنهایی ۲۵ درصد به فرصت و امکان فعالیت اقتصادی بین‌المللی خواهد افزود و تحقق منافع اقتصادی ملی را به میزان بهتر و قابل قبول تری فراهم خواهد ساخت و در صورت خلاف آن ۲۵ درصد بیشتر فرصت کار و رقابت را از دست خواهیم داد.

بنابراین استدعا داریم در اتخاذ تصمیم در این خصوص با لحاظ نمودن منافع ملی و توجه به اینکه حصول حمایت و جهش تولید و لازمه آن که سهولت و رونق تجارت بین‌المللی است ایجاب می‌نماید که هم تسهیل لازم فراهم آید و هم این که مشکلات جدیدی بر سر راه بخش تولید ایجاد نگردد از تعطیل نمودن یک روز کاری مفید اجتناب ورزیده و چنانچه اراده قطعی مجلس شورای اسلامی بر افزایش تعطیلات به دو روز است تعطیلی روز جمعه و شنبه ملاک قرار گیرد و از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه اجتناب شود.

از سوی دیگر لطفاً توجه فرمائید که در قانون کار میزان ساعت کاری هفتگی ۴۴ ساعت در هفته است و چنانچه یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه گردد ساعات کاری هفتگی ۴ ساعت کاسته شده و به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

از توجه و امعان نظری که در سال موسوم به «جهش تولید و مشارکت مردم برای حفظ توان تولیدی و تجاری کشور مبذول می‌فرمایید بسیار سپاسگزاریم.

 

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هادی سه شنبه , 10 مهر 1403 - 13:52

سلام برخی فعلان اقتصادی و تجار در خصوص تعطیلی پنجشنبه ها ابراز نگرانی کرده اند لطفا دلواپسان تعطیلی پنجشنبه ها به نکات ذیل توجه نمایند تا نگرانیشان برطرف شود: 1- لاحیه دولت برای اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها برای کارمندان اداری بخش دولتی است و دستگاه های خدمت رسان و عملیاتی را در برنمی گیرد. 2-اگر تعطیلی شنبه ها خواسته واقعی تجار بوده آنرا به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد می دادند تا بصورت لایحه در مجلس مطرح شود. 3- کارمندان دولت مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، حدود پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده بنابراین اگر کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. 4-اگر تعطیلی پنجشنبه ها مهم بود قطعا فعالان اقتصادی تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی اعتراض می کردند. 5- کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند چون دریافته اند استراحت کافی و نشاط کارکنان مانع بروز اشتباهات کاری و اتلاف منابع شده و موجب افزایش بهره وری میگردد بنابراین، کیفیت کار، مهمتر از کمیت آن است درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی، اشتباهات کاری و اتلاف منابع می باشد. 6- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا با روش های رایج تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. 7- وقتی بازرگانان نمی توانند از ظرفیت های سه روز مشترک کاری با دیگر کشورها بطور مناسب استفاده کنند مطرح کردن روز چهارم، بی معنی است. 8-باظهور اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، چندان موضوعیت ندارد. 9- تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و قطعا خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند.10- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی است که چندان قابل افتخار نیست. 11- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند. 12- طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان هایی که مرتبط با صادرات و واردات هستند مثل گمرک، پنجشنبه ها تعطیل نخواهند بود. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.

Dd سه شنبه , 10 مهر 1403 - 20:13

تعطیلی پنجشنبه ها می تواند باعث افزایش کارایی و عملکرد کارمندان در طول ساعات اداری هفته شود .تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در سایر کشور های دنیا نشان‌دهنده این موضوع است.در عصر ارتباطات امروز در تمامی هفته می توان تعاملات اقتصادی با کشورها داشت .

کوروش چهارشنبه , 11 مهر 1403 - 10:34

لطفا مخالفان تعطیلی پنجشنبه ها پاسخ دهند که1- اگر اقتصاد بهانه نیست چرا تجار، تعطیلی شنبه ها را قبلا به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد ندادند تا در مجلس تصویب شود؟ 2- کارمندان بخش دولتی تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور و محل استقرار وزارتخانه ها ، 15سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند و مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است کارمندان شهرستانی هم مشمول این تعطیلی شوند اقتصاد کشور مختل می شود؟! 3-چرا تاکنون در مورد تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی و برای لغو آن، اعتراض نکرده اید؟ 4- با وجود اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک، تحریم ها و چالش های سیستم بانکی بین المللی، موضوع زمان در تجارت کشور، کمرنگ و کم اولویت شده، چرا میخواهید موجب نارضایتی شغلی کارکنان شوید؟ 5- آیا میدانید نشاط و رفع خستگی جسمی و ذهنی کارکنان موجب کاهش اشتباهات کاری، پیشگیری از اتلاف منابع و افزایش بهره وری می شود؟ 6-در استان ها، کمتر از 10درصد ادارات دولتی مربوط به تجارت هستند چرا میخواهند 90 درصد دیگر هم، پنجشنبه ها سرکار باشند؟ 7- طبق مصوبه مجلس، سازمان های مرتبط با تجارت پنجشنبه ها تعطیل نیستند پس چرا مخالفید؟!

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات