شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
کد خبر : 15905

حمایت حقوقی از سهم؛ چرا و چگونه؟

منظور از شخص حقوقی، همان سبد‌گردان‌ها و یا شرکت‌هایی هستند که با سرمایه‌ زیادی که در دست دارند، تعداد زیادی از سهام مختلف را خریداری کرده‌اند. از آن‌جایی که تعداد سهام در دسترس سهام‌داران حقوقی زیاد است، می‌توانند با اقدامات خود، کنترل سهم و یا حتی بازار را به دست بگیرند. اما حقوقی‌ها چگونه و

منظور از شخص حقوقی، همان سبد‌گردان‌ها و یا شرکت‌هایی هستند که با سرمایه‌ زیادی که در دست دارند، تعداد زیادی از سهام مختلف را خریداری کرده‌اند. از آن‌جایی که تعداد سهام در دسترس سهام‌داران حقوقی زیاد است، می‌توانند با اقدامات خود، کنترل سهم و یا حتی بازار را به دست بگیرند. اما حقوقی‌ها چگونه و چرا این کار را انجام می‌دهند؟

بررسی انواع سهام‌داران حقوقی

می دانیم که سهام‌داران دو دسته هستند؛ حقوقی و حقیقی. اشخاص حقیقی، افراد معمولی و عادی هستند که هر یک نام، نام خانوادگی و دیگر اطلاعات هویتی مخصوص به خود را دارند. این افراد کد بورسی دریافت کرده‌ و از طریق کارگزاری‌ای که انتخاب کرده‌اند، مشغول دادوستد هستند.

در خصوص اشخاص حقوقی اما دیگر با یک فرد سروکار نداریم. بلکه منظور یک شرکت، سازمان، نهاد یا موسسه است که به شیوه‌ای قانونی ثبت شده و شخصیت حقوقی مستقلی دارد. زمانی که از سهام‌داران حقوقی حرف می‌زنیم، این امر به آن معنا نیست که این افراد حتما تعداد زیادی از سهام را در اختیار دارند. بلکه میزان مالکیت آن‌ها متفاوت است. چنان‌چه سهام‌داران حقوقی سهام کمی را در اختیار داشته باشند، اثرگذاری آنان بر قیمت سهام اندک است. اما برخی دیگر از حقوقی‌ها تعداد سهام بیشتری دارند و می‌توانند تعیین‌کننده باشند.

البته این مسئله چندان هم به نفع بازار نیست. چرا که حقوقی‌هایی که میزان زیادی از یک سهام را در اختیار دارند، می‌توانند به معاملات جهت دهند. به این ترتیب ممکن است سهام‌داران حقیقی نتوانند اثری را که باید بر سهام بگذارند. این مسئله به میزان زیادی در گرو افزایش تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی و هم‌چنین بالا رفتن شناوری سهام است.

حمایت حقوقی از سهم به چه معناست؟

به عقیده بسیاری از افراد، خرید حقوقی در بورس خود یک سیگنال خرید معتبر است. در مقالات پیشین در خصوص این مطلب صحبت کرده‌ و گفته‌ایم که نمی‌توان حرکات حقوقی را مبنای معاملات قرار داد و دقیقا پا به پای آن‌ها حرکت کرد. زیرا اهداف و نیازهای سهام‌دار حقوقی و حقیقی با یکدیگر متفاوت هستند.

سهام‌دار حقوقی ممکن است سهام عمده خود در یک شرکت را حفظ کرده و آن را نفروشد. اما ممکن است رویکرد نوسان‌گیرانه داشته باشد و در زمانی که قیمت سهم بالا می‌رود، آن را به فروش برساند که این کار موجب عرضه شدید در سهم و در نتیجه پایین آمدن قیمت آن خواهد شد.

دیگر رویکرد حقوقی‌ها در قبال یک سهم اما حمایت از آن است. در این‌جا حقوقی شروع به خرید سهم می‌کند تا عرضه و تقاضا متعادل شده و قیمت سهم ریزش نکند. اما روش‌های مختلفی برای حمایت سهام‌دار حقوقی از سهم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

حمایت حقوقی از سهم با خرید در کف کانال

کف‌های حمایتی در سهام مختلف، از اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران برخوردارند. اگر طبق تحلیل تکنیکال، سهمی در کف کانال قرار داشته باشد ممکن است شاهد خرید حقوقی در آن نقطه باشیم. این مسئله یک نشانه خوب و مثبت محسوب می‌شود. چرا که این خرید، به منزله حمایت حقوقی از سهم خواهد بود. به این ترتیب احتمال کاهش بیشتر سهم، کمرنگ‌ و ضعیف خواهد شد.

اگر دیدید خرید حقوقی در بورس در کف حمایتی انجام شده است و میزان آن اندک و بدون رنج مثبت است، این امر به منزله آن است که شکست حمایت در سهم رخ خواهد داد. به این ترتیب هدف حقوقی، حمایت مقطعی است. پس به طور کلی، اگر سهام‌دار حقوقی، سهمی را به میزان کم خریداری کند و خرید او بدون رنج‌کشی مثبت باشد، به منزله حمایت حقوقی از سهم است. یعنی حقوقی سهم قصد کف‌سازی را در آن ناحیه دارد. البته نباید فراموش کرد که اعتبار این کف در گرو مثبت شدن جو کلی بازار در روزهای آینده است.

حمایت حقوقی از سهم با خرید سنگین و ایجاد صف خرید

برخی مواقع خرید حقوقی در بورس به شکلی است که با رنج مثبت همراه است. یعنی سهام‌داران حقوقی بی‌محابا خرید می‌کنند و به این ترتیب موجب افزایش تقاضا می‌شوند. در نتیجه افزایش تقاضا نیز، صف خرید پدید خواهد آمد.

این نوع حمایت احتمالا پایدار است. به این ترتیب مادامی‌که این حمایت در سهم دیده شود، بهتر است سهم خود را نگه دارید. البته لازم است به این مسئله اشاره کنیم که حمایت حقوقی از سهم در این حالت با اهداف متفاوتی انجام می‌شود و به شرایط موجود در سهم و بازار بورس بستگی دارد.

حمایت حقوقی از سهم با خرید بدون ایجاد صف خرید

باید دقت داشت که حقوقی گاهی توجهی به تحلیل تکنیکال و حتی جو کلی بازار ندارد. یعنی بدون این‌که بخواهد رنج مثبت بکشد و یا موجب ایجاد صف خرید شود، سهم را خریداری و به اصطلاح جمع می‌کند. به این ترتیب این شیوه نیز یکی دیگر از روش‌های حمایت حقوقی از سهم است.

برخی مواقع نیز دیده شده که سهام‌داران حقوقی سهم را در روزهای منفی خریداری می‌کنند. سپس آن را در روزهای مثبت بازار به فروش می‌رسانند. باید گفت این خرید و فروش نیز نوعی حمایت محسوب می‌شود.

حمایت حقوقی از سهم با خرید از کدهای خاص

گاهی پیش می‌آید که وقتی قیمت سهم در محدوده مقاومت قرار دارد، حقوقی خرید خود را از کدهای خاص انجام می‌دهد. می‌دانیم که سهام‌داران حقوقی، سهام‌داران عمده سهم هستند و به همین دلیل می‌توانند روند سهم را در دست بگیرند. معمولا رشد سهام مختلف با هماهنگی سهام‌داران حقوقی انجام می‌شود.

اگر سهام‌دار حقوقی در سقف قیمتی خرید سنگینی انجام دهد و نسبت‌های خرید و فروش هم ضعیف باشد، باید اندکی تامل کنید. چرا که چنین شرایطی می‌تواند حاکی از تابلوی ضعیف سهام باشد. در این مواقع احتمال خالی کردن سهام نیز قوت می‌گیرد. هم‌چنین باید توجه کنید اگر سهمی از مثبت به منفی حرکت کند و آخرین معامله سهم هم منفی باشد، باید کم‌کم سهام خود را به صورت پله‌ای بفروشید.

جمع‌بندی

در این مطلب به شیوه‌های مختلف حمایت حقوقی از سهم پرداختیم. گفتیم که خرید حقوقی در بورس می‌تواند به چهار شکل باشد که هر یک به نوعی نقش حمایتی دارند. به این ترتیب حقوقی‌ها با خرید در کف کانال، رنج‌ کشیدن‌های پی‌درپی و ایجاد صف خرید، خرید بدون ایجاد صف و هم‌چنین خرید از کدهای خاص می‌توانند سهام مختلف را حمایت کنند.

بار دیگر لازم است به این مسئله تاکید کنیم که اقدامات حقوقی‌ها نمی‌تواند مبنای انجام تمام معاملات سهام‌داران حقیقی باشد. زیرا اهداف و منافع سهام‌داران حقیقی و حقوقی متفاوت هستند. البته می‌توان بخشی از سبد سهام را به این مسئله اختصاص داد. همچنین باید حتما حد ضرر را تعیین کرد. در غیر این صورت ممکن است در دام حقوقی‌ها گرفتار شوید و سرمایه‌تان را از دست بدهید.

منبع: اخبار بورس

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان