تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر : 138106

حق و حقوق مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار اعلام شد

حق و حقوق مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار اعلام شد
در قانون کار، مرخصی استحقاقی به عنوان یکی از حقوق اساسی کارمندان و کارگران تعریف شده است. اما این مرخصی چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش شهر بورس، طبق ماده ۶۴ قانون کار، کارگران و کارمندان از مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از مزد بهره‌مند می‌شوند که شامل چهار روز جمعه و جمعاً یک ماه می‌باشد. سایر روزهای تعطیل رسمی جزو ایام مرخصی محسوب نمی‌شوند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند، این مرخصی به نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه می‌شود.

مدت زمان مرخصی استحقاقی ماهانه برای کارمندان و کارگران به دو روز و نیم می‌رسد که در کل سال معادل ۱۹۲ ساعت یا ۲۶ روز می‌شود. این ۲۶ روز به اضافه ۴ روز جمعه موجود در هر ماه، میزان مرخصی استحقاقی را به یک ماه کامل می‌رساند.

بر اساس ماده ۶۲ قانون کار، مرخصی استحقاقی به روزهایی از سال اطلاق می‌شود که کارمندان و کارگران می‌توانند بدون کاهش حقوق خود در محل کار حاضر نشوند. این قانون شامل تمامی افراد شاغل، اعم از کارگران، کارمندان دولتی و کارکنان بخش خصوصی می‌شود.

حقوق مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی یک حق قانونی برای نیروی کار است اما بسیاری از افراد از جزئیات آن اطلاع کافی ندارند. ماده ۶۴ قانون کار بیان می‌کند: مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزو مرخصی محسوب نمی‌شوند. برای کار کمتر از یک سال، این مرخصی به نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه می‌شود.

خبر مرتبط
پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری
پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری

قیمت دلار در هفته دوم تیر در حالی که نوسانات رفت و برگشتی در کانال‌های ابتدایی کریدور ششم را تجربه‌ کرد؛ در نهایت با بازدهی ناچیز و رشد ۵۰ تومانی قیمت نسبت به هفته ابتدایی تیر به کار خود پایان داد. بازارها در انتظار برگزاری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری منجمد شده است. باید دید با مشخص شدن نتیجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دلار از کدام طرف خارج می‌شود.

مرخصی استحقاقی و تعطیلات رسمی

یکی از پرسش‌های متداول نیروی کار این است که آیا روزهای تعطیل رسمی که بین روزهای مرخصی استحقاقی قرار می‌گیرند جزو مرخصی استحقاقی محسوب می‌شوند یا خیر؟ اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار پاسخ می‌دهد: روزهای تعطیل رسمی در حکم مرخصی نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر مرخصی استحقاقی شما با دو روز تعطیل رسمی همزمان شود، آن روزهای تعطیل به عنوان مرخصی محاسبه نمی‌شوند.

درخواست مرخصی

درخواست مرخصی باید شامل تعداد روز یا ساعت مرخصی، تاریخ شروع و تاریخ پایان مرخصی باشد. به عنوان مثال، اگر کارگری بخواهد از ۱ تا ۶ مرداد ۱۴۰۳ (با احتساب دو روز تعطیل رسمی) چهار روز مرخصی بگیرد، باید در درخواست خود این موارد را ذکر کند.

منبع: خبرجو24

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ