تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر : 139229

حقایقی جالب درباره استانبول که باید بدانید

حقایقی جالب درباره استانبول که باید بدانید
استانبول پایتخت سیاسی ترکیه نیست؛ اما به‌عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر، نماد این کشور و پایتخت فرهنگی آن محسوب می‌شود. این شهر جادویی یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان است.

به گزارش شهر بورس، تعداد زیادی از مردم ایران با خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل استانبول راهی این شهر می‌شوند تا از گشت‌وگذار در جاذبه های گردشگری آن لذت ببرند‌. یکی از پرطرف‌دارترین هتل های استانبول که خدمات خوبی به مهمانان خود ارائه می‌دهد، هتل موکارناس پرا استانبول است‌. قبل از سفر به استانبول بهتر است با حقایق جالبی که درباره این شهر وجود دارد، آشنا شوید. برای آشنایی با این حقایق تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی جالب‌ترین حقایق درباره استانبول شهر شگفتی‌های منحصربه‌فرد ترکیه

جالب‌ترین حقایقی که درباره شهر استانبول وجود دارد، شامل موارد زیر است:

استانبول از پایتخت ترکیه شهرت بیشتری دارد و پرجمعیت‌تر است

یکی از حقایق جالب در مورد استانبول این است که از پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا مشهورتر است و با بیش از ۱۸ میلیون نفر جمعیت به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود. این کلان‌شهر تنها شهری در جهان است که در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است.

تونل‌های زیر زمینی استانبول بعد از لندن و نیویورک سومین تونل‌های قدیمی جهان محسوب می‌شوند

در منطقه Beyoğlu استانبول قدیمی‌ترین سیستم‌ حمل‌ونقل زیر زمینی ترکیه مشاهده می‌شود. قدمت این تونل‌های زیر زمینی به سال ۱۸۷۵ میلادی برمی‌گردد. ۱۲ سال قبل از افتتاح این تونل در استانبول اولین تونل قدیمی جهان در لندن و دومین تونل قدیمی در نیویورک افتتاح شده بود.

تعداد مساجد استانبول از تمام شهرهای ترکیه بیشتر است

درحال حاضر در کلان‌شهر استانبول بیشتر از ۳۰۰۰ مسجد وجود دارد. این شهر برای علاقه‌مندان به بازدید از جاذبه های گردشگری مذهبی و تاریخی مناسب‌ترین گزینه است. از قدیمی‌ترین مساجد استانبول می‌توان مسجد سلیمانیه و مسجد سلطان احمد را نام برد. این مساجد از شاهکارهای معماری ترکیه محسوب می‌شوند‌.

حقایقی جالب درباره استانبول که باید بدانید

قدیمی‌ترین بازار سنتی سرپوشیده جهان در استانبول قرار دارد

یکی‌دیگر از دانستنی‌های جالب درباره استانبول این است که قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به‌نام کاپالی چارشی در این شهر قرار دارد. تمام گردشگرانی که به ترکیه می‌روند و در یکی از هتل های معروف این شهر مانند هتل موکارناس پرا استانبول اقامت می‌کنند، به بازدید از این بازار علاقه زیادی دارند. در این بازار دیدنی ۳۰۰۰ حجره، ۶۱ خیابان سرپوشیده، ۲۲ دروازه قدیمی، ۴ چشمه و ۲ مسجد قدیمی وجود دارد. تعداد زیادی کافه و رستوران نیز در بازار بزرگ استانبول ساخته شده است‌.

سه امپراتوری بزرگ و قدیمی جهان استانبول را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرده بودند

موقعیت جغرافیایی استانبول و قرارگیری آن در بین دریای مدیترانه و دریای سیاه باعث شده بود که سه مورد از بزرگترین و قدیمی‌ترین امپراتوری‌های جهان شامل امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی استانبول را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کنند و از موقعیت استراتژیک این شهر بهره ببرند.

بزرگترین کلیسای دنیا در قرن نهم میلادی در استانبول واقع شده است

کلیسای ایاصوفیه که با نام کلیسای حکمت مقدس نیز شناخته می‌شود، در قرن ۹ میلادی و در زمان امپراتوری بیزانس در استانبول ساخته شده است. این کلیسا در سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست عجایب جدید دنیا به ثبت رسید و در همان سال در لیست ۲۰ مکان عجیب دنیا نیز قرار گرفت. این کلیسا تا وقتی که کلیسای جامع سویا در کشور اسپانیا ساخته شود، بزرگترین کلیسای دنیا محسوب می‌شد.

اولین گل‌های لاله جهان به شهر استانبول تعلق دارند

اکثر افراد با شنیدن نام گل‌های لاله یاد کشور هلند می‌افتند؛ اما یکی از حقایق جالب در مورد استانبول این است که اولین پیازهای گل لاله در زمان امپراتوری عثمانی و در سال ۱۵۵۴ از استانبول به شهر وین اتریش و اروپا ارسال شد. هر سال در اواخر ماه مارس یا فروردین و در اوایل ماه آوریل یا اردیبهشت جشنواره سالانه گل‌های لاله در استانبول برگزار می‌شود.

گربه‌های خیابانی از نمادهای جالب استانبول محسوب می‌شوند

یکی‌دیگر از حقایق جالب درباره استانبول وجود تعداد زیادی گربه خیابانی زیبا در تمام کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر است. مردم رفتار بسیار خوبی با گربه‌ها دارند و شهرداری استانبول نیز با دریافت بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای مردم به حیوانات این شهر ازجمله گربه‌های ملوس و زیبا غذا ارائه می‌دهد. گردشگران هنگام سفر به استانبول با گربه‌های این شهر عکس می‌گیرند‌.

حقایقی جالب درباره استانبول که باید بدانید

برخی از نویسندگان برای نوشتن آثار خود از شهر استانبول الهام گرفته‌اند

یکی از نویسندگان معروف اهل بریتانیا به‌نام آگاتا کریستی سفرهای زیادی به استانبول داشت و با اقامت در هتل‌های این شهر رمان معروف خود یعنی «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» را نگارش کرد. جالب است بدانید که وسایل و اثاثیه آنتیک و زیبای این نویسنده هنوز در اتاق موردعلاقه او در استانبول نگه‌داری می‌شوند. نویسندگان دیگری همچون اورهان پاموک، پل ترو و ارنست همینگوی نیز در نوشتن آثار خود از استانبول الهام گرفته‌اند.

سایر دانستنی‌های جالب درباره استانبول کدام‌اند؟

داشتن آب‌وهوای چهارفصل، کسب عنوان بررگترین شهر دوقاره‌ای جهان، بهداشتی‌ترین شهر جهان و داشتن بیش از ۱۴۰۰ سرویس بهداشتی عمومی در زمان امپراتور عثمانی، وجود بیشترین آثار تاریخی در سلطان احمد استانبول، تاسیس قدیمی‌ترین باشگاه ورزشی ترکیه یعنی بشیکتاش در استانبول، کسب رتبه هفتم جهان در سرعت رشد اقتصادی، وجود ۲۳۷ حمام ترک قدیمی و استفاده از ۶۰ حمام درحال حاضر و… از دیگر حقایق جالب استانبول هستند.

حقایقی جالب درباره استانبول که باید بدانید

فلای تودی بهترین سایت برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول

در این مطلب، شما را با حقایق جالب درباره شهر استانبول ترکیه آشنا کردیم. اگر قصد دارید برای خرید آنلاین بلیط هواپیما استانبول و رزرو یکی از بهترین هتل های استانبول مانند هتل موکارناس پرا استانبول اقدام کنید، وارد سایت فلای تودی شوید. در این سایت معتبرترین سایت خدمات آنلاین گردشگری ایران است و با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به کاربران خود توانسته است رضایت اکثر آن‌ها را جلب کند. با استفاده از خدمات فلای تودی از مزایایی مانند مقایسه آنلاین قیمت بلیط‌های هواپیما و هزینه رزرو هتل، آگاهی لحظه‌ای از اطلاعات مربوط به آخرین تغییر قیمت‌ها و پشتیبانی شبانه‌روزی بهره‌مند خواهید شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ