تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 144329

جهش تورم ۱۲۰ درصدی در بزرگترین بخش اقتصاد ایران

جهش تورم ۱۲۰ درصدی در بزرگترین بخش اقتصاد ایران
تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات طی یک سال گذشته با جهشی از زیر ۳۰ درصد به بیش از ۱۲۰ درصد مواجه شده است.

به گزارش شهر بورس، تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات طی یک سال گذشته با جهشی از زیر ۳۰ درصد به بیش از ۱۲۰ درصد مواجه شده است. در ۶۱ ماه اخیر، بخش خدمات شاهد افزایش چشمگیری در نرخ تورم تولید کننده بوده است. طی کمتر از دو سال، تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات از کمتر از ۲۰ درصد به بیش از ۱۲۰ درصد رسیده است. این جهش تورمی عمدتاً به دلیل تشدید شیوع پاندومی کرونا رخ داده است. زیرگروه «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم تولید کننده در این بازه زمانی شناخته می‌شود. با اینکه از مهر سال گذشته نرخ تورم نقطه‌ای تولید کننده این بخش کاهش یافته، اما هنوز به کمترین نرخ تورم نرسیده است.

بررسی تورم تولید کننده بخش خدمات

تورم تولید کننده به عنوان یک شاخص پیش‌بینی‌کننده برای تورم مصرف‌کننده، اهمیت زیادی دارد. در این گزارش، به بررسی تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات از فروردین سال ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

جهش تورم ۱۲۰ درصدی بخش خدمات

تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات در بهار سال ۱۴۰۰ و در اوج شیوع ویروس کرونا به بالاترین سطح خود رسید و نرخ ۱۲۱ درصدی را ثبت کرد. به عبارت ساده، میانگین قیمت خدمات ارائه شده در درب کارخانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر افزایش یافته است. تمامی زیرگروه‌های بخش خدمات در اردیبهشت ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای مثبت داشتند. کمترین تورم نقطه‌ای در زیرگروه «اطلاعات و ارتباطات» با تورم ۵.۲ درصدی رخ داد که تنها زیرگروهی بود که تورم نقطه‌ای تک رقمی داشت. بالاترین تورم تولید کننده به زیرگروه «حمل و نقل و انبارداری» با تورم نقطه‌ای ۱۷۲.۲ درصد تعلق داشت. همچنین، تعرفه‌های درمانی در همین سال ۲.۵ تا ۵ برابر افزایش یافتند که زیرگروه «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم تولید کننده مطرح می‌کند.

کاهش تورم نقطه‌ای خدمات

تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات پس از ثبت رکورد خود در اردیبهشت ۱۴۰۰، وارد یک سیر نزولی پر شتاب شد و در کمتر از ۶ ماه به کمتر از ۴۰ درصد رسید. در پایان سال ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم ۵ سال گذشته با تورم ۱۸.۹ درصدی ثبت شد. پس از اسفند ۱۴۰۰، تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات افزایش‌های جزئی داشت، اما میانگین آن در ۳۰ درصد ثابت باقی ماند و نوسانات زیادی تجربه نکرد.

خبر مرتبط
تورم ۴ برابری در اقتصاد ایران
تورم ۴ برابری در اقتصاد ایران

تورم نقطه‌ای در تیرماه سال جاری به ۳۲ درصد رسید که نشان‌دهنده افزایش ۴ برابری نسبت به سال ۱۳۹۶ است.

نکته مثبت در این روند، کاهش مستمر تورم تولید کننده خدمات در ماه‌های گذشته است. تورم از بالای ۴۰ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به حدود ۳۱ درصد در فروردین سال جاری رسیده است. اما آیا این روند نزولی ادامه خواهد داشت؟ از مهر ۱۴۰۲، تورم نقطه‌ای تولید کننده بخش خدمات روند نزولی خود را آغاز کرده، اما هنوز برای رسیدن به نرخ‌های کمتر از ۲۰ و حتی ۳۰ درصد، مسیر طولانی در پیش دارد.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات