شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 15881

جزئیات حمایت از مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا

به گزارش شهر بورس و به نقل از ایسنا، حمایت‌های بانکی دولت تحت عنوان ” تمدید بسته حمایت از کسب وکارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا” در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ هشتم خردادماه تصویب و به تایید مراجع ذی ربط نیز رسیده است و حالا اتاق

به گزارش شهر بورس و به نقل از ایسنا، حمایت‌های بانکی دولت تحت عنوان ” تمدید بسته حمایت از کسب وکارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا” در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ هشتم خردادماه تصویب و به تایید مراجع ذی ربط نیز رسیده است و حالا اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای جزئیات آن را اعلام کرده است.

بر این اساس در بخش تسهیلات بانکی، برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت ‌آن‌ها در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن که بدهی‌ آن‌ها به شبکه بانکی تا اول بهمن سال گذشته در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود.

تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود.

موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد، به پایان تیرماه سال جاری منتقل می‌شود. استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه التزام تأخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثنی است.

مشمولین این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

بخش دوم مربوط به چک‌ها است که در آن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰ شود، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا مؤسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهند شد.

همچنین طبق اعلام اتاق اصناف ایران مصوبه جلسه ۶۷ ستاد ملی مدیریت کرونا  اصلاح شده و در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادره، با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال ۱۴۰۰، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، در صورتی که حداکثر تا ۲۰ خردادماه سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب نمایند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد، در بازه زمانی مزبور خودداری کنند.

همچنین چک‌هایی که سررسید آن‌ها اول تا بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده‌اند نیز تا ۲۰ خردادماه مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون چک نخواهند شد.

مهلت دریافت وام کرونایی تمدید شد

مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی، تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ و با شرایط دستورالعمل ابلاغ شده قبلی توسط کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ هستند.

همچنین  مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا در بخش‌های گردشگری (مصوبه جلسه ۳۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۲)، ورزش و جوانان (مصوبه جلسه ۴۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۵)، فرهنگ و هنر (مصوبه جلسه ۴۸ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۲) و حمل و نقل ریلی و هوایی (مصوبه جلسه ۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۹) تا پایان شهریور ۱۴۰۰ مطابق همان دستورالعمل‌ و شرایط ابلاغی قبلی تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان ۱۴۰۰ هستند.

مشاغل جدیدی که تسهیلات کرونایی دریافت می‌کنند

مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده نظیر مهد کودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبوده‌اند مطابق دستورالعملی که از سوی کارگروه فوق ابلاغ خواهد شد، مشمول برخورداری از تسهیلات خواهند شد.

همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه‌های موضوع بند (۵) اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید موضوع بند (۵)، تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ امهال می‌شود.

تمامی تسهیلات ۵۰۰۰ میلیارد تومانی مصوب تبصره ماده (۲) دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب‌وکار به شدت آسیب‌دیده از کرونا مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع ابلاغیه شماره ۲۷۵۸-۹۹/م مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ به بخش حمل و نقل ریلی و هوایی اختصاص می‌یابد تا علاوه بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان مصوب قبل، معادل ۱۰۲۰ میلیارد تومان صرف بنگاه‌های بخش یاد شده شود و ۴۸۰ میلیارد تومان مابقی نیز مطابق مصوبات جلسه ۳۷ کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۶ برای پرداخت به شرکت‌های بهره‌بردار مترو کلان شهرها اختصاص یابد.

مقرر شده  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این مصوبات را ظرف مدت ۴۸ ساعت برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ کند.

بر اساس اعلام قبلی دبیر اتاق اصناف، سال گذشته تنها ۷ درصد مشمولان وام کرونا از آن استقبال کردند که دلیل آن سخت دریافت این وام ها از بانک، بروکراسی اداری و نبود تفاوت بین وام‌های عادی و وام کرونایی، مبلغ پایین وام بود که به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و تا سقف سه کارگر به واحد صنفی اختصاص پیدا می‌کرد و نرخ این وام ۱۲ درصد بود.

منبع: ایسنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان