تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 135370

جایگاه تورم ایران در جهان/ کدام دولت‌ها موفق‌تر بودند؟

جایگاه تورم ایران در جهان/ کدام دولت‌ها موفق‌تر بودند؟
در طول 40 سال گذشته، تورم بالا یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی ایران بوده است. اما کدام دولت‌ها توانستند این مشکل را بهتر کنترل کنند؟

به گزارش شهر بورس، بررسی آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که دولت‌های سوم و پنجم بهترین عملکرد را در کنترل تورم داشته‌اند. این در حالی است که خروج آمریکا از برجام، ایران را به جمع 10 کشور با تورم بالا در جهان بازگردانده است.

تاریخچه تورم در ایران

سال‌های زیادی است که تورم بالا گریبان‌گیر اقتصاد ایران بوده و شوک‌های تورمی وارد شده به اقتصاد ایران در بازه‌های زمانی مختلف و جهش ناگهانی قیمت‌ها، کنترل نرخ تورم را به یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم از دولت‌های مختلف تبدیل کرده است. این مشکل تنها مختص به ایران نیست و سایر کشورها نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نرخ تورم، افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. طبق داده‌های مرکز آمار، محاسبات نشان می‌دهد که تورم دولت دوم سید محمد خاتمی هر سال به طور میانگین 14.19 درصد بود که بهترین عملکرد را در میان دولت‌های پس از انقلاب داشته است. در حالی که دولت سیزدهم، با میانگین تورم 43.4 درصد، بالاترین نرخ تورم را در میان دولت‌های پس از انقلاب رقم زده است.

بهترین کارنامه تورمی

طبق داده‌های بانک جهانی، ایران در سال 1981 با نرخ تورم 4.39 درصد، در رتبه 82 از میان 122 کشور قرار داشت. در آن دوره، علی‌رغم وقوع جنگ، تورم ایران به پایین‌ترین حد خود رسید. به عقیده کارشناسان، شوک مثبت نفتی دهه 80 میلادی و تثبیت نرخ ارز، نقش مهمی در کاهش نرخ تورم داشت.

خبر مرتبط
پیش بینی نرخ تورم در نیمه دوم سال 1403 و تاثیرات آن بر بازار
پیش بینی نرخ تورم در نیمه دوم سال 1403 و تاثیرات آن بر بازار

هر چند روند تورمی کشور کاهنده است، اما یک کارشناس حوزه پولی معتقد است کسری بودجه و نحوه مدیریت آن می‌تواند زمینه جهش‌های تورمی را دوباره فراهم کند.

دولت سازندگی و کنترل تورم

با پایان جنگ و تشکیل دولت سازندگی، کنترل انتظارات تورمی بهبود یافت و تورم ایران در بین 50 درصد کشورهای کم‌تورم قرار گرفت.

عملکرد دولت اصلاحات و سیاست‌های نئولیبرالی

دولت‌های هفتم و هشتم با میانگین تورم‌های 17.42 و 14.19 درصد، همچنان در بین 20 درصد کشورها با تورم بالا قرار داشتند. برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند که در اواخر دهه 90 میلادی، دولت‌های جهانی با اجرای سیاست‌های نئولیبرالی موفق به کاهش تورم شدند و این سیاست‌ها با تأخیر در ایران اجرا شد.

با آغاز تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در سال 2012، تورم در ایران جهش یافت. در سال 2013، ایران پس از ونزوئلا بالاترین نرخ تورم را داشت. با آغاز مذاکرات در دولت یازدهم و امضای برجام در سال 2015، کاهش انتظارات تورمی و افزایش درآمدهای نفتی، رتبه جهانی ایران را بهبود بخشید، اما با خروج آمریکا از برجام در سال 2017، ایران دوباره به جمع 10 کشور پر تورم بازگشت.

مقایسه عملکرد دولت‌ها در کنترل تورم

طبق داده‌های مرکز آمار، عملکرد دولت اصلاحات در کنترل تورم نسبت به سایر دولت‌ها بهتر بوده است. اما دولت سیزدهم با میانگین تورم 43.4 درصد، بالاترین نرخ تورم را در میان دولت‌های پس از انقلاب دارد. در طول زمان 40 ساله مورد بررسی، روند کلی جایگاه تورم ایران در دنیا نزولی بوده و در 10 سال اخیر، ایران معمولا بین 10 کشور اول با بیشترین میزان تورم قرار داشته است.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات