تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153195

تکمیل سامانه خودنویس؛ راهکاری برای ثبات بازار مسکن

تکمیل سامانه خودنویس؛ راهکاری برای ثبات بازار مسکن
نایب رئیس اتحادیه املاک بر اهمیت تکمیل سامانه خودنویس تأکید کرده و معتقد است که این سامانه می‌تواند به ثبات بازار مسکن کمک کند.

به گزارش شهر بورس، نایب رئیس اتحادیه املاک تأکید کرد که تکمیل سامانه خودنویس باید یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی باشد، زیرا با بهره‌گیری از این سامانه، بازار مسکن تا حد زیادی به ثبات خواهد رسید.

وضعیت فعلی بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها

مسکن از اسفندماه سال گذشته با روند افزایش قیمت مواجه شده است. این افزایش قیمت در ابتدای سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی، شرایط دشواری را برای مستأجران به‌وجود آورده است. تداوم این وضعیت باعث شده که بسیاری از مستأجران دلسرد شوند؛ چراکه با افزایش قیمت مسکن، نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها فاصله زیادی با توان پرداخت مردم پیدا کرده است.

کاهش قدرت خرید و چشم‌انداز بازار

با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه‌مدت و خرید خانه برای مستأجران به یک رؤیا تبدیل شده است. در عین حال، در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود که معاملات تهاتری رهن و اجاره رونق بگیرد. این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پیشین، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم را داده بود، اما این وعده به دلیل شهادت وی ناتمام ماند و این مسئولیت مهم بر دوش دولت چهاردهم افتاد.

تعهدات دولت چهاردهم و سامانه خودنویس

دولت چهاردهم علاوه بر تکمیل واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن، باید برخی از پروژه‌های دیگر در حوزه مسکن از جمله سامانه خودنویس را نیز به سرانجام برساند. به گفته داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه املاک، وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مدیریت سامانه املاک و مستغلات و مدیریت بازار مسکن را برعهده دارد. سامانه املاک و مستغلات از سال ۱۳۸۸ برای صدور کد رهگیری و ثبت قراردادهای متعاملین فعال بوده و اطلاعات قوی در آن آرشیو شده است.

خبر مرتبط
پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار مسکن؛ حباب یا تعادل؟
پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار مسکن؛ حباب یا تعادل؟

با وجود قیمت‌های کارشناسی شده، بازار مسکن در رکود قرار دارد و خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

چالش‌های سامانه خودنویس و لزوم تکمیل آن

داوود بیگی‌نژاد توضیح داد که سامانه املاک و اسکان که از خرداد سال گذشته برای ثبت اطلاعات خانه‌های خالی راه‌اندازی شده بود، به سامانه‌ای جدید برای صدور کد تغییر یافت. با گذشت حدود ۱۴ سال از راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات، اگرچه برخی مشکلات آن حل شده است، اما هنوز برخی از دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را در تکمیل سامانه املاک و اسکان انجام نداده‌اند.

او افزود که به دلیل عدم انتقال اطلاعات از سامانه ایران و املاک به سامانه خودنویس، امکان تمدید قراردادها وجود ندارد. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به مشکلات دیگر سامانه خودنویس اشاره کرد و گفت: احراز هویت در این سامانه از طریق پیامک انجام می‌شود و مسئولیت صحت اسناد به عهده طرفین قرارداد است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات