تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 152024

تکلیف یارانه نقدی مشخص شد

تکلیف یارانه نقدی مشخص شد
مسعود پزشکیان تکلیف یارانه نقدی در دولت چهاردهم را مشخص کرد و از امکان حذف و اضافه یارانه‌بگیران خبر داد.

به گزارش شهر بورس، سیاست‌های مرتبط با یارانه نقدی در دولت چهاردهم هنوز به طور دقیق اعلام نشده‌اند و همچنان وضعیت اجرای طرح‌های حمایتی مانند کالابرگ الکترونیکی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. کالابرگ به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تورم و حمایت از اقشار کم‌درآمد در دولت سیزدهم معرفی شد، اما دولت جدید هنوز رویکرد نهایی خود را در این زمینه مشخص نکرده است.

تاریخچه یارانه نقدی و برنامه‌های دولت چهاردهم

یش از ۱۳ سال از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و تاکنون ۱۶۳ مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارهای مشمول واریز شده است. با هر تغییر دولت، این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیاست‌های یارانه‌ای تغییر خواهند کرد یا خیر. دولت چهاردهم نیز در شرایطی کار خود را آغاز کرد که بحث تمدید طرح “فجرانه” ناتمام مانده بود و برخی از منابع مالی مربوط به طرح‌های یارانه‌ای نیز تأمین نشده بود.

چالش‌های تأمین منابع یارانه نقدی

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همواره با دو چالش اساسی همراه بوده است: از یک سو، انتظار اقشار ضعیف برای افزایش مبلغ یارانه همگام با تورم و از سوی دیگر، مشکل تأمین منابع کافی توسط دولت‌ها. به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، طی شش ماه نخست امسال تنها ۵۳.۵ درصد از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های یارانه‌ای محقق شده است و این حوزه با کسری ۴۶.۵ درصدی روبروست.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره احتمال افزایش مبلغ یارانه نقدی، اعلام کرد که به دلیل کسری منابع، هیچ برنامه‌ای برای افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد و همچنان میزان پرداختی‌ها بدون تغییر باقی خواهد ماند.

حذف و اضافه یارانه‌بگیران؛ چالش‌های آینده

یکی از موارد مورد توجه در سیاست‌های جدید، حذف یارانه اقشار پردرآمد و اضافه کردن مشمولان جدید است. طبق قانون بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به پرداخت ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم است. هرچند قانون حذف یارانه ثروتمندان از سال ۱۳۹۳ تاکنون چندین‌بار مطرح شده، اما اقدام گسترده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.

طی یکی دو سال اخیر، با تجهیز داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و برگزاری آزمون وسع شش‌ماهه، فرآیند حذف محدود افراد در دهک‌های بالا و اضافه کردن مشمولان جدید در حال انجام است. این روند در پاییز امسال با برگزاری آزمون وسع جدید ادامه خواهد یافت و احتمالاً تغییراتی در ترکیب یارانه‌بگیران ایجاد خواهد شد. البته این تغییرات محدود و در حد حذف و اضافه چند هزار نفر خواهد بود.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات