تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۴:۱۳
کد خبر : 136902

توسعه صنعت نساجی و پوشاک با همکاری دانشگاه‌ها

توسعه صنعت نساجی و پوشاک با همکاری دانشگاه‌ها
نشست مشترک کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز با انجمن نساجی و اتحادیه پوشاک استان با محوریت ایجاد ارتباط بین صنعت با رشته نساجی در مراکز دانشگاهی، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست اعلام کرد: کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی دارای کمیته‌های متعددی است که به‌طور مستمر با صنایع استان درگیر هستند.
وی افزود: تلاش می‌کنیم تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه را به نحو احسن برقرار کنیم به همین دلیل است که جلسات متعددی را در این کمیسیون برگزار می‌کنیم. ایجاد ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه هم به نفع صنعت است و هم به نفع دانشگاه‌های استان. صنایع نیز در این مدت در حال جذب دانشجویان پیرو تفاهم‌نامه همکاری صنعتی هستند. این ارتباطات باعث توسعه صنایع می‌شوند. مشکلات زیادی در مسیر وجود دارند ولی راه‌های توسعه به کمک دانشگاه‌ها رقم می‌خورد.
اکبرپور پایدار اظهار کرد: گردش مالی پوشاک در کشور ما بسیار بالاست. اگر بتوان پوشاک کشور خودمان را صرفاً تأمین کنیم اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد. از انجمن و اتحادیه مربوطه می‌خواهیم یک سری آمار و داده در این خصوص استخراج کنند، تا بتوان با همکاری هم برنامه‌ریزی لازم برای توسعه نساجی و پوشاک را انجام داد. استان ما به‌راحتی می‌تواند در این حوزه پیشرفت کند.
وی به تفاهم‌نامه همکاری صنعتی دانشجویان با اتاق بازرگانی تبریز اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه همان پل تحقیقاتی است. دانشجویان می‌توانند اساتید خود را به مراکز تحقیق و توسعه صنایع بکشانند.
اکبرپور پایدار از صنایع خواست تا ذیل تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی با دانشگاه‌های استان، دانشجویان را به بهترین شکل تربیت کنند.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز در پایان تأکید کرد: ایجاد ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه نه‌تنها به نفع صنعت است بلکه دانشگاه‌ها نیز از این همکاری‌ها بهره‌مند خواهند شد. با همکاری و تعامل، می‌توانیم مسیر توسعه صنایع استان را هموار کنیم.

همکاری صنعت و دانشگاه برای حل مشکلات نساجی

عطاءاله ندیری، مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز، اعلام کرد: این دانشگاه یکی از 5 دانشگاه برتر کشور و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. دانشگاه تبریز با دارا بودن 21 دانشکده در گرایش‌های مختلف و با سه هزار دانشجوی خارجی و 800 نفر هیئت علمی، نقش هدایت‌گری دانشگاه‌های شمال غرب کشور را بر عهده دارد.
وی در این خصوص افزود: در حیطه صنایع نساجی، دانشکده‌های مرتبط زیادی داریم که امروز نمایندگان این دانشکده‌ها در اینجا حضور دارند. دانشکده مکانیک در بحث تجهیزات و تعمیرات، دانشکده‌های شیمی و کشاورزی در رابطه با مواد اولیه و غیره. این دانشکده‌ها می‌توانند پاسخگوی اولویت‌های پژوهشی شما صنعت نساجی باشند.
ندیری همچنین گفت: بر اساس ماده 13 قانون جهش دانش‌بنیان (ناظر به بند ب ماده 11 این قانون)، مشکلات صنایع را می‌توان از معافیت مالیاتی حل کرد. وی توضیح داد: هزینه‌ها از معافیت مالیاتی پرداخت خواهند شد، یعنی مالیات به‌طور غیرمستقیم اخذ می‌شود. در این فرآیند، صنعت مشکلات خود را به دانشگاه اعلام کرده و دانشگاه تلاش می‌کند تا مشکل آن صنعت را برطرف نماید و هزینه آن از قبل معافیت مالیاتی پرداخت شود. این قانون سقفی ندارد و پس از تائید سامانه مربوطه و کارگروه معاونت ریاست جمهوری به سازمان مالیاتی ابلاغ شده و به‌عنوان معافیت مالیاتی برای صنعت اخذ خواهد شد.
ندیری افزود: امروز در خدمت بزرگواران هستیم تا هر مشکل و یا اولویت پژوهشی و دغدغه‌های صنعت نساجی را شنیده و نمایندگان این دانشکده‌ها بتوانند برای حل این مسائل در کنار شما قرار بگیرند. در عرصه علم امروز، هیچ موردی نیست که در داخل کشور و با همت فناورانه دانشگاه‌ها قابل حل نباشد. اگر نیاز به همکاری مشترک با خارج از کشور نیز باشد، مدیریت امور فناوری و گروه همکاری فناورانه دانشگاه تبریز می‌توانند هرگونه ارتباطی را با صنایع خارجی برقرار کنند.
وی تشریح کرد: در مدیریت امور فناوری دانشگاه تبریز، 16 اداره وجود دارد که یکی از آن‌ها آزمایشگاه مرکزی است. این آزمایشگاه دارای امکانات بسیار خوبی بوده و نزدیک به 100 میلیارد تومان دستگاه و تجهیزات را در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار می‌دهد. دانشگاه تبریز همچنین یک مرکز داوری patent دارد. ارتباط بین صنعت و دانشگاه، هدایت شغلی و کارآفرینی نیز با همکاری‌های صنعتی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز پیش برده می‌شود.
ندیری افزود: دانشگاه تبریز دارای دفاتر ارتباط با صنعت در دانشکده‌های مختلف است. برای مثال در دانشکده شیمی، 3 صنعت بزرگ استان دارای دفتر ارتباط با صنعت هستند و نماینده دائم خود را به این دانشگاه معرفی کرده‌اند. از صنایع می‌خواهیم تا طی نامه‌ای درخواست خود را همراه با معرفی نماینده جهت استقرار در دانشگاه و برخورداری از امکانات دانشکده‌ها تنظیم نموده و به دانشگاه تبریز ارسال نمایند. دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه شریف، دومین دانشگاهی در کشور است که دفاتر متعدد ارتباط با صنعت را داخل دانشگاه ایجاد کرده است.
ندیری اظهار داشت: در خصوص فناوری‌هایی که نیاز به خرید از کشورهای خارجی دارند، باید گفت که نتیجه 30 تا 40 سال فعالیت با مالیات غیرمستقیم است. برای رسیدن به این تکنولوژی، حدود 30 سال آزمون و خطا صورت گرفته است. ما نیز می‌توانیم با قوانین ماده 13 دانش‌بنیان به تکنولوژی‌هایی برسیم که تحولات اساسی در واحدهای صنعتی ایجاد کند.
وی در پایان تأکید کرد: در خصوص پایان‌نامه‌ها آماده هستیم تا در تعیین موضوعات با صنایع همکاری نزدیک داشته باشیم. صنعت باید در نظر بگیرد که پایان‌نامه‌های تحقیقاتی گاهی به مبلغ حدود 300 میلیون تومان هزینه نیاز دارند و بحث‌های مالی نیز در تنظیم این پایان‌نامه‌ها مطرح هستند. سامانه «نان» در دانشگاه نیز می‌تواند نیاز صنایع را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه مطرح کند. تعاملاتی بین دانشگاه و صنعت باید رخ دهد تا منافع و نیازهای طرفین تأمین شود.

لزوم آشتی میان صنعت و دانشگاه
نصیر نوری، مسئول کارگروه ارتباط صنعت با دانشگاه کمیسیون صنایع، اعلام کرد: هدف اصلی ایجاد آشتی میان صنعت و دانشگاه است.
وی اظهار داشت: صنعت پذیرفته است که برای بقا به دانشگاه نیاز دارد و دانشگاه نیز پذیرفته است که حیاتش بدون صنعت ممکن نیست. در کشورهای توسعه‌یافته، دانشگاه‌ها بودجه دولتی ندارند و به‌ناچار برای تأمین هزینه‌های خود با صنایع همکاری داشته و ارتباطی مؤثر برقرار می‌کنند. این خیزشی است که با همت جناب آقای یونس اکبرپور پایدار، رئیس محترم کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز رخ داده است.
نوری تأکید کرد: صنعتگران باید معضلات خود را با دانشگاه‌ها در میان بگذارند و دانشگاه‌ها نیز باید توانایی‌های خود را برای کمک به صنایع مطرح کنند.
وی افزود: با توجه به استقرار صنایع در سطح استان، هر کمیسیونی از اتاق بازرگانی تبریز قابلیت همکاری با دانشگاه جهت حضور دائم نماینده خود را دارد. امیدواریم تا بحث‌های معافیت‌های مالیاتی نیز به نحو احسن پیش برود.
وی همچنین اشاره کرد: در صورتی که حقوق اساتید دانشگاهی به‌واسطه همکاری با صنایع پرداخت شود، شاهد اتفاقات مثبتی در کشور خواهیم بود.
نوری ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها منجر به توسعه و پیشرفت هر دو بخش صنعت و دانشگاه شود و تأکید کرد که ارتباط مؤثر میان این دو حوزه کلید حل بسیاری از مشکلات صنعتی و پژوهشی کشور است.

انتقال رشته نساجی به دانشگاه تبریز و چالش‌های مالیاتی
محسن صدقی‌نسب، رئیس انجمن نساجی استان، در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود در ارتباط بین دانشگاه و صنعت اظهار داشت: ارتباط دانشگاه و صنعت به دلیل عدم تطابق پیشرفت و سرعت میان دانشگاه و صنعت برقرار نمی‌شد. فعالیت‌های فعلی میان صنایع و دانشگاه‌ها در حال حاضر قابل تحسین است. بهتر است از بازارهای کشورهای خارجی نیز الگوبرداری صورت گرفته و فعالیت‌هایمان را تسریع و تسهیل کنیم.
صدقی‌نسب به مشکلات دانشجویان و اساتید رشته نساجی در دانشگاه بناب اشاره کرد و گفت: رشته نساجی در استان ما در دانشگاه بناب تدریس می‌شود. متأسفانه به دلیل دور بودن مسیر از مرکز استان، دانشجویان و اساتید با مشکل مواجه هستند. در جلسات پیشین انجمن نساجی، مصوبه‌ای داشتیم تا رشته نساجی از دانشگاه بناب به دانشگاه تبریز انتقال یابد. از طریق نمایندگان نیز اقداماتی صورت گرفت. دانشگاه تبریز باید با این امر موافقت کنند تا در مراحل بعدی وزارت علوم وارد عمل شود. با اینکه دانشگاه تبریز موافقت خود را اعلام کرده است، ولی مراحل آتی در وزارت علوم باقی مانده است. تبریز مهد حوله‌بافی، پرده‌بافی، نساجی و پوشاک است. این انتقال رشته باعث افزایش ارتباط ما با دانشگاه‌ها می‌شود.
رئیس انجمن نساجی استان به مشکلات مالیاتی نیز پرداخت و گفت: متأسفانه در کشور ما مالیات بر اساس ثروت استانی اخذ شده و مالیات بر درآمد واقعی اخذ نمی‌شود. حتی نام افراد بر تعیین میزان مالیات تأثیر دارد. این یک مشکل بسیار بزرگ است. در صورت شفاف‌سازی‌های مالیاتی بسیاری از مشکلات ما حل می‌شوند.
وی در خصوص واردات دستگاه‌های تولیدی نیز اظهار داشت: برای وارد کردن دستگاه‌ها موضوع عدم ساخت مطرح است. اگر دستگاهی تولید داخل باشد به هیچ‌عنوان نمی‌توان دستگاه را وارد کرد. این قدمی مثبت در قدرت‌دهی به تولید ملی است.
محسن صدقی‌نسب در پایان تأکید کرد: ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه، تسهیل در فرآیندهای مالیاتی و حمایت از تولید ملی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در صنعت نساجی باشد.

خبر مرتبط
اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت (از تاریخ 28 اردیبهشت الی 6 تیر 1403)
اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت (از تاریخ 28 اردیبهشت الی 6 تیر 1403)

چکیده اقتصاد جهانی در هفته‌ای که گذشت، ترکیبی از خوش‌بینی محتاطانه و چالش‌های مداوم را تجربه کرد. پیش‌بینی‌های کلیدی اقتصادی از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و مجمع جهانی اقتصاد (WEF) نشان‌دهنده رشد متوسطی است که با تنش‌های ژئوپلیتیکی، فشارهای تورمی و بهبودی شکننده در مناطق مختلف همراه است. روندها حاکی از توسعه اقتصادی آهسته اما پیوسته است، با مشارکت‌های قابل توجه از اقتصادهای آسیایی، در حالی که بازارهای توسعه‌یافته با مشکلات تورمی و پایداری رشد مواجه هستند.

ضرورت انتقال رشته نساجی به دانشگاه تبریز
سعید توحیدی، مشاور ارشد اتحادیه البسه و پوشاک استان، در خصوص اهمیت انتقال رشته نساجی به دانشگاه تبریز اظهار داشت: این رشته بسیار روح‌بخش است و یکی از نیازهای اصلی انسانی است. این صنعت در استان ما مورد بی‌مهری قرار گرفته است. هرچه زودتر این دانشکده نساجی بناب به دانشگاه تبریز منتقل شود، می‌توان دانشجویان را به‌طور مستقیم با صنایع پوشاک و نساجی استان قرار داد.
توحیدی تأکید کرد: نباید به‌طور احساسی با مسائل برخورد کرد و افزود: مرکز استان بیشتر به این دانشکده نیاز دارد. انتقال هرچه سریعتر این دانشکده برای ما بسیار حائز اهمیت است. قدرت خرید مردم نیز بسیار کم شده است. قیمت تمام شده اگر پایین‌تر باشد، می‌توان با قیمت مناسبی به فروشگاه‌ها عرضه کرد. قدرت خرید نصف شده است.
وی تصریح کرد: انتقال دانشکده نساجی به دانشگاه تبریز می‌تواند نقش مهمی در تقویت ارتباط بین دانشجویان و صنایع پوشاک و نساجی استان داشته باشد و از صنعتگران و مسئولین خواست تا این انتقال را هرچه سریعتر انجام دهند تا بتوان از ظرفیت‌های بالقوه این رشته به نحو احسن استفاده کرد.
سعید توحیدی در پایان ابراز امیدواری کرد: با انتقال این دانشکده و بهبود ارتباط میان دانشگاه و صنعت، شاهد رشد و توسعه بیشتری در صنعت نساجی و پوشاک استان باشیم.

تقویت همکاری‌های پژوهشی و صنعتی میان دانشگاه و صنعت
حسن جنتی، رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز، در خصوص پیشنهادات مطرح‌شده در جلسه‌ای با حضور نمایندگان صنایع و دانشگاه‌ها اظهار داشت: چند پیشنهاد در این جلسه توسط صنایع و دانشگاه داده شد. یکی از این پیشنهادات عضویت یکی از هیئت علمی دانشگاه در حوزه مربوطه در انجمن نساجی استان است. همچنین پیشنهاد شد یک پژوهشکده در دانشگاه با کمک انجمن نساجی تشکیل شود. این پژوهشکده نیازمند تأمین اعتبار و بودجه برای فعالیت خواهد بود.
جنتی افزود: اولین لیست همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه تبریز به کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز ارسال شده است تا بتوان نیروی انسانی لازم برای صنایع را یافت. از صنایع خواهشمندیم جهت رسیدن سریع‌تر به نتایج موردنظر، یک بودجه تحقیقاتی برای خود معین نموده و شروع به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی کنند.
وی تصریح کرد: تورهای صنعتی می‌توانند به دانشجویان و اساتید دانشگاه برای رسیدن به نتایج بسیار کمک کرده و اساتید دانشگاهی هم می‌توانند به‌عنوان مشاور فعالیت لازم را داشته باشند. صنایع باید از اساتید دانشگاهی در خصوص مشاوره عارضه‌یابی کمک بگیرند. اگر صنایع دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه داشته باشند، می‌توانند در توسعه بسیار تأثیرگذار باشند.
رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز همچنین بیان کرد: در مدیریت امور فناوری دانشگاه تبریز، اداره مالکیت فکری داریم. هرگونه خلاقیت و ایده از سوی صنایع می‌تواند در دانشگاه به‌عنوان مرجع داوری شده و با نام خود فرد ثبت شود. دانشگاه محل تولید انبوه صنعت نیست بلکه تولید تکنولوژی است. در رابطه با تهیه بیزینس خط تولید نیز می‌توان از دانشکده اقتصاد و مدیریت کمک گرفت که در راستای اقتصاد و بهره‌وری تهیه می‌شود.
حسن جنتی تأکید کرد: تقویت همکاری‌های پژوهشی و صنعتی میان دانشگاه و صنایع می‌تواند به رشد و توسعه هر دو بخش منجر شود و از صنایع و دانشگاه‌ها خواست تا با تعامل و همکاری بیشتر، از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن بهره‌برداری کنند.
در ادامه این دیدار اساتید دانشگاهی به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت نساجی پرداختند.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ