تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر : 141004

تورم تولید کننده کمتر شد یا بیشتر؟

تورم تولید کننده کمتر شد یا بیشتر؟
تورم تولیدکننده در خرداد امسال کاهش یافته و بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به بخش سایر ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است.

به گزارش شهر بورس، تورم تولیدکننده در خرداد امسال نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به بخش سایر ماشین‌آلات و تجهیزات و کمترین آن مربوط به تجهیزات برقی بوده است.

تورم تولیدکننده، کاهش یا افزایش؟

«پیشران تورم» یکی از القاب رایج تورم تولیدکننده است که نشان می‌دهد هزینه تولید کالاها در مبدا تولید و پشت درب کارخانه چند درصد تغییر کرده است. این تورم، پیش از ورود کالاها به بازار مصرف ایجاد می‌شود و معمولاً با تأخیری به بازار مصرف‌کننده منتقل شده و باعث افزایش تورم مصرف‌کننده می‌شود.

کاهش تورم تولیدکننده در خرداد

طبق اعلام مرکز آمار، تورم تولیدکننده ماهانه گروه صنعت در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است. در خرداد، تورم تولیدکننده ماهانه گروه صنعت به 2.6 درصد رسید، در حالی که این نرخ در اردیبهشت 3.3 درصد بود. این امر نشان می‌دهد که سرعت افزایش هزینه‌ها کاهش یافته است.

جزئیات زیربخش‌ها

در میان زیربخش‌های گروه صنعت، بالاترین تورم تولید ماهانه به میزان 8.3 درصد در بخش سایر ماشین‌آلات و تجهیزات ثبت شده است. این نرخ در اردیبهشت ماه 3 درصد بود. این در حالی است که در اردیبهشت، بخش تولید آشامیدنی‌ها با تورم تولید ماهانه 12.6 درصدی رتبه اول را داشت، اما در خرداد این نرخ به کمتر از 3 درصد رسید.

خبر مرتبط
تحلیل ضریب جینی ۱۴۰۲، کاهش نابرابری یا فقیرتر شدن جامعه؟
تحلیل ضریب جینی ۱۴۰۲، کاهش نابرابری یا فقیرتر شدن جامعه؟

نکته مهم در تحلیل ضریب جینی این است که کاهش آن الزاما به معنای بهبود وضعیت فقرا نیست؛ کاهش ضریب جینی می‌تواند ناشی از فقیرتر شدن کل جامعه باشد.

تجهیزات برقی، کمترین تورم تولیدکننده

در سوی دیگر این طیف، بخش تجهیزات برقی با تورم تولید ماهانه 0.6 درصد کمترین افزایش را تجربه کرده است. به طور کلی، در خرداد امسال، تنها یک بخش تورم تولیدکننده بالاتر از 8 درصد را تجربه کرده و سایر بخش‌ها تورمی کمتر از 5 درصد داشته‌اند.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ